دنیای اقتصاد: محمد علی موسی خانی، بنیانگذار صنایع غذایی خویی و عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق اصفهان درگذشت .

صبح روز یکشنبه 15 آذر پس از طی دوران بیماری دار فانی را وداع گفت.موسی خانی متولد 1326 شهرستان خوی استان آذربایجان شرقی بود که از دوران جوانی به اصفهان مهاجرت کرد و فعالیت تولیدی خود را از سال 1348 از کارگاه تولید گز در خیابان کهندژ آغاز کرد.خلاقیت و نوآوری وی باعث شد که کارگاه تولید گز خود را بر اساس ذائقه مردم به کارگاه پخت کیک و کلوچه تبدیل کند.دوچرخه لاری مشهور وی که با آن تخته های کیک را حمل می کرد امروز درب ورود دفتر کارخانه اش خودنمایی می کند.تلاش و پشتکار تمام نشدنی وی باعث شد که واحد تولیدی کیک خویی و نوشابه کافی کولا را در سال 1375 در سه راهی فرودگاه اصفهان راه اندازی کند.این واحدتولیدی توانست در دهه 80 زمینه اشتغال 1200 نفر را به صورت مستقیم و چندین هزار نفر به صورت غیر مستقیم فراهم کند. موسی خانی پس از برندسازی محصولاتش در ایران با همت و تلاش خود به سمت بازارهای بین المللی حرکت کرد و توانست به عراق و کشورهای خلیج فارس و حتی به آلمان صادرات کند.صادرکننده نمونه استانی و ملی در سالهای متوالی 81 و 82 باعث شد که آوازه تولیدات مرغوبش به بازارهای منطقه کشانده شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دوم از دیگر سوابق تشکلی وی است . فعالیت های خیرخواهانه وی در خیریه های اصفهان بویژه کمیته امداد خمینی باعث شد که وی به عنوان خیر نمونه در سال 80 شناخته شود.مراسم تشییع محمدعلی موسی خانی از روبروی اتاق بازرگانی اصفهان روز دوشنبه برگزار شد.در این مراسم رضا امینی رییس شورای شهر،اسرافیل احمدیه رییس سازمان صنعت،معدن،تجارت،محمدرضا برکتین رییس خانه صنعت و معدن و جمعی از اعضای شورای شهر و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، خانه صنعت ، معدن و تجارت حضور داشتند. «مصطفی رناسی» نایب رییس اتاق اصفهان طی سخنانی در وصف مرحوم موسی خانی گفت: مردی که به مشکلات همیشه نه می گفت، به دلیل بیماری به مرگ آری گفت. وی زندگی صنعتگران امروز را بسیار سخت و دشوار دانست و گفت: مشکلات و مسایل از هر سو بر صنعتگران هجوم می آورد. رناسی تاکید کرد: موسی‌خانی 50 سال تلاش کرد تا بتواند اشتغال ایجاد کند، ولی زمانی که با مشکل روبرو شد حمایتی از او نشد، کارآفرینان خلاقی همچون موسی خانی هرچند سال یک‌بار ظهور می‌کنند و اگر از چنین افرادی حمایت نشود همه آن‌ها در گرداب‌ مشکلانی همچون تورم، رکود گرفتار می‌شوند.

وی تصریح کرد: توازن فعالیت‌های مالی ایشان هیچ‌گاه منفی نبود، وی همکاری نزدیکی با مدارس داشت، در امور خیریه بسیار فعال بود و خدمات ارزنده‌ای برای اصفهان انجام داد.نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: باید از کارآفرینانی که زمینه اشتغال جوانان را ایجاد و برای کشور خلق ارزش‌افزوده می‌کنند حمایت شود، نظیر موسی‌خانی‌هایی که امروز هنوز در حال مبارزه با مشکلات هستند بسیار زیاد هستند و نیاز به حمایت دارند.وی گفت: نیاز است صنعت و تولید محور اقتصاد کشور باشند، قوانین حمایتی اجرایی شوند و تلاش‌ها در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان افزایش یابد. «محمد کشانی » از اعضای پیشین هیات نمایندگان اتاق اصفهان و از دوستان موسی خانی در وصف او گفت: موسی خانی فعالیت تولیدی خود را از یک کارگاه گز در خیابان طالقانی و کهندژ آغازکرد و توانست با پشتکارش گروه صنایع غذایی بزرگی با یک هزار و 200 پرسنل راه اندازی کند. هم‌چنین رییس اتاق بازرگانی اصفهان به مناسب درگذشت بنیانگذار صنایع غذایی خوئی گفت: بار دیگر دست تقدیر گوهر ارزشمندی از تبار کارآفرینی و تولید را از دستمان ربود تا جامعه تولید و صنعت استان را در سوگ بنشاند و برای همیشه با مردی که تمام همتش در راستای ایجاد اشتغال بود و تحت هر شرایطی برای حضور در فضای کار و تلاش تمام سعی خود را به کار می‌بست خداحافظی کنند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی اظهار کرد: مرحوم حاج محمد علی موسی خانی نامی است که هرگز از یاد و خاطره جامعه صنعت و تولید محو نخواهد شد، زیرا در کنار شهرتی که در سختکوشی و تولید داشت همواره یاد و نام او یادآور مهربانی، پایمردی، عشق به مردم و تلاش بی وقفه برای خدمت به آبادانی کشور بود. وی نامی آشنا برای تمام رنج کشیدگان تولید و عاشقان آبادانی ایران اسلامی است، دلسوز از خودگذشته‌ای که حتی در آخرین روزهای عمرش مهمترین دغدغه‌اش حق و حقوق پرسنل و کارکنانش بود.