در محل کار خودهوشیار باشید
مترجم: بهناز پذیرایی
ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت راز موفقیت خود را در هوشیاری کامل در محل کار و تمرکز روی موضوعات مهم کاری می‌داند. او مانند برخی از مدیران تمام ساعات شب را در حال طراحی استراتژی‌‌های شرکت و منعقد کردن قرارداد با طرف‌های تجاری خود در آن‌سوی جهان نمی‌گذراند. او خود را ملزم به ۸ ساعت خواب در شب کرده و ۷ صبح نیز از خواب برمی‌خیزد.در حقیقت، مدیران اجرایی و کارآفرینان برترمی‌دانند که اشخاص موفق نیازی به بیدار ماندن تا دیروقت ندارند؛ بلکه برای استفاده از امکاناتی که در اختیارشان قرار داده شده، نیاز به هوشیاری و آگاهی کامل دارند. شخص موفق حتی به تختخواب پیشرفته یا یک تختخواب راحت‌تر با فناوری تشک جدید نیازی ندارد. شما باید سعی کنید برخی از این نکات زیر را برای هوشیار ماندن در مقابل روسای خود؛ یعنی کسانی که قطعا می‌دانند که چگونه در برابر هر رویدادی آماده باشند، امتحان کنید.
هر صبح ذهن خود را از افکار زائد و نگرانی‌ها آزاد کنید
خانم وندی لی، مدیر اجرایی شرکت Get Satisfaction و رئیس آژانس کاریابی Chatham Group، هر روز صبح ۱۵ دقیقه را به تهی کردن ذهن خود از افکار زائد اختصاص می‌دهد. او این کار را با نوشتنشان روی کاغذ انجام می‌دهد و نوشته‌های خود را درون کیسه‌ای می‌گذارد و هر روز صبح پیاده به سمت رودخانه‌ نزدیک خانه‌اش می‌رود و این کاغذها را از کیسه بیرون آورده و به درون رودخانه می‌اندازد. ممکن است در نزدیکی خانه شما رودخانه‌ای نباشد، اما می‌توانید هر روز صبح ۱۰ دقیقه را به تمرکز ذهن خود اختصاص دهید. تنها کافی است یکی از کارهای زیر را انجام دهید:سعی کنید به مدت ۱۰ دقیقه عضلات خود را شل کنید، نفس‌های عمیق بکشید و اجازه دهید افکار مغشوش ذهن شما را ترک کنند.«صفحات صبحگاهی»؛ به پیشنهاد جولیا کامرون، نویسنده و روزنامه‌نگار، یک دفترچه تهیه کنید و هر روز صبح تمام افکار درهم و برهمی که ذهنتان را اشغال کرده در صفحات آن بنویسید. کامرون پیشنهاد می‌کند هر روز سه صفحه را پر از کلمات کنید، از موضوعاتی مانند تغذیه گربه‌ها گرفته تا صلح جهانی بنویسید تا افکار زائد از ذهن شما دور شود و خلاقیت در آن رشد کند.هر روز صبح یک پیاده‌روی سریع داشته باشید. به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش دهید و از شبکه‌های آنلاین و رادیویی موسیقی پادکست لذت ببرید یا به آرامی در یکجا نشسته و از منظره پیش‌رویتان لذت ببرید.

در یک زمان بر چند موضوع محدود تمرکز کنید
سعی کنید چند موضوع کاری قابل توجه را در ذهنتان در برنامه کاری یک روز خود قرار دهید و ذهنتان را مدام از موضوعی به موضوع دیگر درگیر نکنید. اگر بخواهید در یک روز کاری تمام تمرکز خود را روی تمام موضوعات اختصاص دهید، موجب پراکندگی و از بین رفتن تمرکز شما می‌شود. با توجه به یافته‌های Todd Henry، نویسنده و معلم بهره‌وری هر بار که شما مجبور باشید تمرکزتان را از موضوعی بر موضوع دیگری تغییر دهید، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا تمرکز خود را دوباره به دست بیاورید و این در حالی است که تمرکز بر همان موضوع فقط به ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد.کلوین اوکانر، بنیانگذار شرکت DoubleClick تنها روی ۳ یا ۵ موضوع ضروری که می‌خواهد در هر هفته تکمیل کند، تمرکز می‌کند و فهرست کارهای روزانه‌اش را حول آن موضوعات تنظیم می‌کند. جک دورسی، مدیرعامل شرکت Square و همچنین رئیس توئیتر برای حفظ تمرکز خود، موضوعات کاری را در روزهای هفته تقسیم می‌کند.

حواس‌پرتی و آشفتگی‌ ذهنی‌تان را از بین ببرید
ایمیل‌ها، پست‌های شبکه های اجتماعی، تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها تمام روز ما را درگیر می‌کنند و باعث تلف شدن زمان مفید برای انجام کارها و وظایفمان می‌شوند. فرد بیتمن، موسس و مدیرعامل شرکت Bateman Group با استفاده از StayFocused که یکی از افزونه‌های مرورگر Chrome است، وبگردی را کنترل می‌کند، اگر وقت بیشتری را روی وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و نیویورک‌تایمز تلف کند، این برنامه پس از ۱۰ دقیقه به او هشدار می‌دهد و آن را بلاک می‌کند. وی همچنین ایمیل و pop-up (پنجره اعلان) رسانه‌های اجتماعی را در کامپیوتر و تلفن همراه خود و همه صداهایی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، خاموش می‌کند.

جلسات را متمرکز نگه دارید
برخی جلسات واقعا ناکارآمد هستند؛ بارها برای همه ما اتفاق افتاده که جلساتی را برگزارکرده‌ایم که در آن موضوعات اصلی را مطرح نکرده‌ایم. Adora Cheung، مدیرعامل شرکت صنعتی Homejoy پیش از هر جلسه یکسری متون تهیه‌شده با نرم‌افزار Google را برای همه افراد و مدعوین جلسه آماده می‌کند و برای آنها ارسال می‌کند. این متون درباره موضوعات موردعلاقه آنها برای بحث در جلسه به نظرسنجی گذاشته می‌شود. سپس آنها را اولویت‌بندی می‌‌کند و مطمئن می‌شود که مهم‌ترین موضوعات را برای بحث انتخاب کرده است و جلسات را همیشه به موقع به پایان می‌رساند.

یک حافظه جانبی ایجاد کنید
با ایجاد یک حافظه خارجی برای خود، ذهن خود را از کارهای غیرضروری، نگرانی‌ها و احتمالات رها کنید. Dylan Tweney، سردبیر اجرایی سایت خبری-تبلیغاتی VentureBeat در راستای تحقق بخشیدن به این هدف، از نرم‌افزارهایی همچون Evernote و Instapaper برای ذخیره مقاله‌ها و ایجاد برنامه کاری استفاده می‌کند. Tweney توسط یک ایمیل غیراضطراری شامل یادداشت‌ها و مصاحبه‌هایی که در آینده نیاز به رسیدگی دارند را به نرم‌افزار Evernote می‌فرستاد و سپس برای اولویت‌بندی کردن آنها برچسب‌هایی با عنوان «بعدی»، «زود» «بعدا» «روزی» «در لیست انتظار» برای آنها تعیین می‌کرد و سپس اولویت‌ها را به لیست کاری روزانه خود انتقال می‌داد. حافظه‌های جانبی فقط برای ایجاد اولویت‌های کاری یا یادداشت‌هایی که بعدا خوانده می‌شود، نیست. چاد دیکرنسن، مدیرعامل شرکت Etsy از نرم‌افزار آدرس‌بوک خود به‌عنوان یک حافظه جانبی برای نگهداری اطلاعات افراد استفاده می‌کند؛ مانند اطلاعات کارت تجاری و اطلاعات کسانی که با وی ملاقات می‌کنند، حتی اطلاعات جلسه ملاقات را نیز در آن یادداشت می‌کند. سپس، هنگامی که می‌خواهد با کسی تماس بگیرد یا فردی به او مراجعه می‌کند، به جای درگیر کردن ذهنش به سراغ آن فایل می‌رود و اطلاعات لازم را جست‌وجو می‌کند.

استفاده از قانون دو دقیقه
دیوید آلن، مشهورترین استاد بهره‌وری چند دهه گذشته، یک ایده‌ای به نام «قانون دو دقیقه‌ای» دارد. اگر کار دیگری در برنامه‌های شما وقفه‌ای ایجاد کرد، در عرض دو دقیقه آن کار را انجام دهید و اگر در دو دقیقه نتوانستید آن را انجام دهید، به زمان دیگری در برنامه کاریتان موکول کنید. Christian Sutardi، از موسسان Lolabox و یکی از طرفداران قانون دو دقیقه‌ است؛ زیرا این قانون نیازی به هیچ‌گونه سیستم خاص، اپلیکیشن یا ابزارهای دیگری ندارد. او می‌گوید این قانون ذهن او را باز نگه داشته و بهره‌وری وی را افزایش می‌دهد و شما از همین امروز می‌توانید آن را به‌کار بگیرید.