موسیقی ایرانی در حال نابودی است

لی‌لا رضایی

مجید فلاح پور یکی از تهیه کنندگان فعال عرصه موسیقی است که با چهره های زیادی همکاری کرده است.این تهیه کننده در عرصه موسیقی سنتی فعالیت می کند و معتقد است که این ژانر نیاز به سرمایه گذاری دارد.او می گوید به دلیل توجه مخاطبان به موسیقی پاپ ،بسیاری از کنسرت گذاران هم تمایل دارند تا در همین زمینه کار کنند واین نکته باعث شده است تا موسیقی سنتی در سال های اخیر به حاشیه کشانده شود. به همین بهانه با این تهیه کننده گفت‌وگو کرده ایم که می خوانید.

این روزها همه تهیه‌کنندگان و شرکت‌های موسیقی به موسیقی پاپ می‌پردازند. فکر می‌کنید چه دلیلی دارد تا این اندازه به موسیقی پاپ توجه ‌شود؟

به این دلیل که به مردم موسیقی خوب داده نمی‌شود. اندک توجهی هم که از سوی رسانه ملی گاهی به این موسیقی سنتی می‌شود آنقدر نیست که بتوان به آن خوشبین بود. این درحالی است که موسیقی سخیف و غیرارزشی که اتفاقا از دسته موسیقی مصرفی نیز هستند، سراسر جامعه را فراگرفته است. وقتی مردم موسیقی خوب به گوششان نرسد به موسیقی بد عادت می‌کنند و به همین دلیل از موسیقی سنتی و ایرانی در میان مردم استقبال چندانی نمی‌شود. البته هستند بسیاری از افراد که طرفدار این موسیقی هستند اما در قیاس با طرفداران موسیقی پاپ ناچیز هستند. حتی تهیه‌کنندگان نیز از موسیقی پاپ استقبال می‌کنند به جهت اینکه به لحاظ درآمد می‌تواند منبع مناسبی باشد.

اگر مساله مالی در میان است پس شما با چه انگیزه‌ای به سمت موسیقی سنتی گرایش دارید و به برگزاری این قبیل کنسرت‌ها اقدام می‌کنید؟

من همیشه به موسیقی سنتی و ایرانی علاقه داشته‌ام. هدفم این است که این موسیقی رشد کند و به تعداد مخاطبانش اضافه شود و به نوعی آن را در میان مردم زنده نگه داریم. من به‌عنوان فردی کوچک در این عرصه شاید بتوانم کمکی به این موسیقی بکنم و این هنر پیشینیان را حفظ کنم تا به آیندگان منتقل شود.

یعنی تبلیغ موسیقی پاپ باعث گریز مردم از موسیقی سنتی شده است؟

به این جهت که آن‌قدر که به موسیقی پاپ پرداخته می‌شود و آن را تبلیغ می‌کنند، به موسیقی سنتی نمی‌پردازند. مردم هر آنچه را می‌شنوند به سمت آن می‌روند. هر چیز که بیشتر شنیده شود بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و از آنجا که تمام رسانه‌های رسمی و غیررسمی به موسیقی پاپ می‌پردازند مردم نیز به سمت این موسیقی گرایش پیدا می‌کنند. در این خصوص اگر بشود به موسیقی سنتی بیشتر بها داد و به تبلیغ بیشتر آن پرداخت، ناخودآگاه مردم نیز به آن علاقه نشان می‌دهند. باید فضای شنیده شدن این موسیقی در جامعه را هموار کرد.

برای ترویج موسیقی سنتی هم مانند پاپ چه راهی پیشنهاد می‌کنید؟

اینکه این موسیقی را به قهقرا نبریم و خیلی سخت نگیریم. آموزش این موسیقی را از کودکی در مدارس اجرا کنیم تا از همان دوران کودکان با آن آشنا شوند و گوششان با ملودی‌های موسیقی ایرانی و سنتی آشنا شود و از هر قابلیتی برای شنیده شدن این موسیقی استفاده کنیم و رسانه‌های مهم به پخش و نشر این نوع از موسیقی اقدام کنند.

چشم‌انداز این سبک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر وضعیت به همین منوال باشد فکر نمی‌کنم جایی برای این موسیقی باشد. آینده موسیقی این کشور فعلا به دست عوامل موسیقی پاپ است و اگر دیر بجنبیم باید قید موسیقی ایرانی را بزنیم. اهالی موسیقی و همین‌طور مسوولان باید به فکر نجات موسیقی ایرانی باشند و سعی کنند تا به حفظ و اشاعه آن اقدام کنند. تنها راهی که می‌توان برای نجات این موسیقی انجام داد این است که سطح آموزشی آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی بالاتر برود و مردم را هرچه بیشتر به واسطه تبلیغ با آن آشنا کرد.

تصمیم‌هایی برای کنسرت‌های خارجی دارید یا فقط به کنسرت‌های داخلی بسنده کرده‌اید؟

فعلا که در تدارک چند کنسرت داخلی هستیم. پیش از این نیز کنسرت‌های بسیاری در زمینه موسیقی سنتی برگزار کرده‌ام. کنسرت‌های متعددی نیز تا کنون برگزار کرده‌ام که اتفاقا با استقبال خوب هم مواجه شده‌اند.

ملاک انتخابتان برای همکاری با موزیسین‌ها چیست؟

حرفه‌ای بودن برای همکاری بسیار مهم است و اینگونه نیست که هر گروهی که از راه رسید با آن همکاری کنم. به همین دلیل قبل از همکاری حتما آنها را می‌سنجم تا ببینم آیا در حوزه کاری خود حرفه‌ای هستند یا خیر. هر چند تنها حرفه‌ای بودن کافی نیست ولی جزو اولین و اصولی‌ترین ملاک‌های من برای همکاری است.

تصمیم ندارید به عرصه پاپ هم ورود کنید؟

تاکنون که چنین کاری نکرده‌ام اما شاید اتفاقی بیفتد و در این زمینه فعالیت کنم. با این حال اولویتم با موسیقی سنتی است. امیدوارم روزی برسد که موسیقی مصرفی و غیرحرفه‌ای جای خود را به موسیقی جدی و فاخر بدهد و در این زمینه شاهد فعالیت‌های بیشتر و بهتر باشیم. امیدوارم روزی برسد که این موسیقی نه فقط یک موسیقی دلی بلکه یک موسیقی درآمدزا باشد و بتوان از آن به‌عنوان بخشی از صنعت موسیقی نگاه کرد.