با درآمد پایین پولدار شوید
شما در دهه 20 یا 30 زندگی‌تان هستید؛ شاغلید؛ آرزوی رسیدن به اهداف خود و موفقیت را در سر دارید، اما درآمدتان کم است و فکر می‌کنید با این میزان درآمد هرگز آن قدر ثروتمند نمی‌شوید که بتوانید به اهداف و آرزوهای خود برسید. شغل‌تان فرصت‌های لازم را در اختیارتان نمی‌گذارد و پست چندان مهمی در شرکت یا هر کاری که به آن مشغول هستید، ندارید؛ به‌عنوان مثال مدیر عامل یک شرکت نیستید یا هنوز دست به کاری نزده‌اید که بتوانید درآمد هنگفتی را به دست آورید و روند کاری‌تان هم طوری پیش نمی‌رود که این اهداف را نزدیک خودتان ببینید.
اما باید بدانید که پست‌ها یا القاب شغلی مهم صرفا دلیل ثروتمند شدن افراد نیست؛ البته شاید پیش خودتان بگویید که پس تکلیف آدم‌هایی مثل بیل گیتس چه می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که همه نمی‌توانند بیل گیتس باشند و آیا باید از این حقیقت این طور استنباط کرد که هر کس که کارخانه یا شرکت خودش را ندارد، پس نمی‌تواند ثروتمند شود؟ قطعا این طور نیست. خبر خوش برای آنهایی که صاحب کارخانه یا مدیرعامل یک شرکت نیستند، این است که با درآمد پایین هم، اگر نگوییم ثروتمند، می‌توانید سرمایه خوبی برای خودتان بهم بزنید؛ فقط باید بدانید که برای این کار کمی تلاش و برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی لازم است.
اولین قدم شما در این مسیر این است که باید حساب کلی سرمایه‌تان را داشته باشید؛ منظور از این سرمایه فقط درآمد شما نیست. سرمایه کلی به معنای مجموع درآمد و بدهی شما است و البته هر ملک یا چیزی که به نام شما باشد. اگر چیزی به نامتان نیست باید این را بدانید که تا جایی که ممکن است بدهی‌های خود را کاهش دهید و بخشی از درآمدتان را پس‌انداز کنید تا بدین وسیله بتوانید به‌عنوان مثال برای خرید خانه یا ماشین سرمایه‌گذاری کنید. بله در این وضیعت اقتصادی، به همین سادگی‌ها نمی‌توان صاحب خانه شد، اما می‌توانید مثلا وام بگیرید و خانه را پیش خرید یا حتی در پیش‌خرید خانه با کسی شریک شوید. برای خرید ماشین هم می‌توانید وام بگیرید و به صورت قسطی هزینه‌اش را بپردازید. حالا برای اینکه بتوانید این نقشه‌ها را عملی و «ثروت‌اندوزی» کنید، چه کار باید بکنید؟
نخست باید برای طریقه مصرف درآمد خالص خود منهای هزینه صورت‌حساب‌های ماهانه از جمله هزینه آب، گاز، برق و تلفن برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی برای درآمد خالص کار بسیار سختی است. تقریبا تمام افراد شاغل دنیا وقتی حقوق می‌گیرند یا دستمزد حاصل از کاری را به دست می‌آورند، به سرعت می‌خواهند آن را خرج چیزهایی کنند که واقعا به آن هیچ احتیاجی ندارند. مثلا با اولین پاداشی که می‌گیرند به فکر سفر می‌افتند. این اتفاقی است که تقریبا برای همه‌مان رخ می‌دهد، اما این را بدانید که برای «ثروت‌اندوزی» باید حواستان بیشتر پی درآمد خالص ماهانه و برنامه‌ریزی برای آن باشد. اگر می‌خواهید پولدار شوید باید قید سفرهای تفریحی و خرید پوشاک مارک‌دار و گران قیمت را بزنید؛ متاسفانه هیچ یک از این‌ها شما را پولدار نمی‌کند؛ بنابراین اگر قصد پولدار شدن دارید باید درآمد خالص‌تان را صرف پرداخت بدهی‌ها و در عین حال سرمایه‌گذاری بکنید. یادتان نرود که لباس برای شما ثروت نمی‌شود، البته برای اینکه در مسیر درست این فرآیند قرار بگیرید، نیاز به زمان دارید؛ بنابراین به خودتان وقت بدهید، بعد از مدتی به خاطر تمام سختی‌هایی که کشیدید، خوشحال می‌شوید.
هر چه زودتر سعی کنید این فرآیند را آغاز کنید؛ چراکه به بهره پولی که در حساب پس‌انداز خود می‌گذارید، بهره تعلق می‌گیرد. پس چه بهتر که شما حساب پس‌انداز خود را زودتر باز کنید و هیچ کاری هم به کارش نداشته باشید. در نهایت می‌بینید که بعد از چند سال حساب‌تان پروپیمان شده، بدون اینکه فشار زیادی بهتان وارد شود. لازم نیست برای کنار گذاشتن پس‌انداز ماهانه خود به خودتان سخت بگیرید، فقط کافی است کمی از تفریحات روزانه خود مثل رستوران رفتن بکاهید.
در آخر هم این نکته را به خاطر داشته باشید که چه شاغلی با درآمد پایین هستید و می‌خواهید با همین درآمد «ثروت‌اندوزی» کنید یا همین حالا میلیونر هستید، باید از اندوخته یا ثروت خود محافظت کنید. به مشاور مالی رجوع کنید. کار شما «پول درآوردن» است، محافظت از آن به عهده شخص دیگری است. مشاور مالی است که باید به شما بگوید با پول‌تان چه کار کنید. اوست که می‌تواند شما را در فرآیند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری راهنمایی و کمک کند. با یافتن یک مشاور مالی خوب و مناسب وضعیت روحی و مالی خودتان، پس‌انداز خود را از سال‌های جوانی شروع کنید تا بتوانید با خیال آسوده سال‌های بازنشستگی را آغاز کنید.