گروه سولیکو حدود 40 سال قبل توسط آقای غلامعلی سلیمانی تاسیس شد و ایشان سالانه با افتتاح میانگین یک کارخانه تولید محصولات مواد غذایی اعم از فرآورده‌های گوشتی و لبنی، واحدهای تولیدی قابل ملاحظه‌ای را به خط تولید کشور وارد کردند که از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به کارخانه فرآورده‌های گوشتی تهران، کارخانه فرآورده‌های گوشتی کاله در آمل، محصولات دریایی بوشهر، کارخانه لبنی و گوشتی در شیراز و کارخانه لبنی کاله در آمل اشاره کرد. هم اکنون گروه صنایع غذایی سولیکو، با 14 واحد تولیدی در ایران و یک واحد تولیدی در عراق که تا پایان سال 94 به مرحله تولید می‌رسد، در حال خدمت رسانی به صنایع غذایی ایران و کشورهای دور و نزدیک است.
طی سالیان گذشته این شرکت از ابعاد گوناگون نظیر ظرفیت تولید، کیفیت و تنوع محصولات، شبکه توزیع سراسری و صادرات گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است، به گونه‌ای که در حال حاضر به عنوان رهبر بازار فرآوردههای لبنی در کل کشور محسوب می‌گردد. در ۶سال متمادی اخیر، همزمان با روز ملی صادرات، شرکت کاله عنوان صادرکننده‌­ برتر را کسب کرد و در سال ۹۳ به عنوان صادر کننده ممتاز شناخته شد. همچنین پنیر بلوچیز کاله در نمایشگاه
World Food2015 روسیه جایزه و مدال طلای مسابقات پنیر را که در حاشیه­ این نمایشگاه برگزار می‌­شد، کسب نمود.


pic۱


این نمایشگاه با حضور بیش از 1500 شرکت از 65 کشور دنیا از تاریخ 14 تا 17 سپتامبر در شهر مسکو روسیه برگزار شد. در این رویداد پنیر بلوچیز کاله توانست پس از آزمایشات مختلف به عنوان بهترین پنیر این نمایشگاه شناخته شود و توسط وزارت کشاورزی روسیه، مدال طلا به همراه لوح یادبود به شرکت کاله اهدا شد. شرکت کاله صادرات خود را که از 8000 دلار شروع کرد، سال گذشته به بیش‌از 203میلیون دلار رساند. همچنین کاله تنها برند ایرانی است که به گزارش موسسه معتبر بین‌المللی یورو مانیتور، جزو 50 برند برتر مواد غذایی دنیا شناخته­ شده ­است.


pic۲


pic3


علاوه‌براین، شرکت کاله جزو۱۰شرکت برتر جهان اسلام قرار گرفته ­است. امسال نیز در اجلاس دنیای تجارت اسلامی در کوالالامپور از آقای سلیمانی به عنوان نابغه­ جهان اسلام تقدیر به عمل خواهد آمد. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت و آگاهی از شرایط فعلی صادرات مواد غذایی ایران به سایر کشورها با آقای مهندس حمید چاوشی، مدیر واحد صادرات گروه سولیکو، گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آقای مهندس چاوشی، لطفا مختصری از شرح حال و تجربه کاری خود در هلدینگ صنایع غذایی کاله بفرمایید.
بنده از حدود ۷ سال پیش همکاری خود را با گروه سولیکو آغاز کردم. متولد سال ۵۸ و دانش آموخته رشته مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی رشته EMBA در دانشگاه IE bussines school مادرید هستم و هم اکنون به عنوان مدیر واحد صادرات گروه سولیکو در این شرکت فعالیت می­‌کنم.

کاله برندی خوشنام در صنایع غذایی است که طرفداران بسیاری دارد. لطفا مختصری از عملکرد شرکت کاله ظرف سال‌های اخیر بگویید و برنامه‌های جدید این شرکت را تشریح کنید.
در حال حاضر شرکت کاله با حدود ۲۵۰۰تراک، بیش از ۱۵۰ هزار نقطه فروش را در ایران، عراق، امارات و افغانستان، با حدود ۱۸۰۰نوع محصول پوشش می‌­دهد. گروه در دو سال گذشته «پروژه تمیز» را در کشور آغاز کرده که مشتمل بر سه بخش است؛ یک بخش اجرایSAP در شرکت لبنی کاله بود که از دو ماه پیش اجرا شده و آغاز به کار نموده­‌است.
SAP یک سیستم نرم افزاری است که از یکصد شرکت برتر دنیا در لیست فوربس، 90 شرکت از آن استفاده می‌کنند و ما با وجود تحریم‌های جهانی به عنوان یکی از اولین شرکت‌های مواد غذایی در ایران، موفق به استفاده از این سیستم شده ایم.


pic۳





دومین قسمت از پروژه تمیز، اجرای سیستم Supply Chain یا زنجیره تامین است. زنجیره تامین با استانداردهای شرکت دنون فرانسه در گروه سولیکو در حال اجراست و ما با مدیر سابق زنجیره تامین شرکت دنون فرانسه که بیش از ۲۰ سال در این شرکت سابقه کارداشته است، در حال همکاری هستیم. وی با همکاری بیش از ۸ نفر از مدیران سابق دنون در حال فعالیت بر روی این پروژه و سایر پروژه‌های مرتبط هستند.
قسمت سوم طرح تمیز، بخش آموزش کارکنان است که در این زمینه برای اجرای دوره Apics - که از دوره‌های پیشرفته زنجیره تامین در دنیاست - موفق به جذب بهترین مدرسان خارجی شدیم و مدیران ارشد و میانی کاله موفق شدند این دوره را به منظور آشنایی با مفهوم زنجیره­ تامین به صورت حرفه‌ای در دنیا بگذرانند.

در حال حاضر سهم محصولات کاله از بازارهای جهانی چه میزان است؟
علاوه بر پوشش ۱۲۰ هزار نقطه‌ای فروش محصولات کاله در سراسر کشور، کاله هم اکنون به بیش از ۱۵ کشور دنیا محصولات متنوع خود را صادر می‌کند. این ۱۵ کشور شامل تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات، قطر، عمان، بحرین، و سایر کشورهای همسایه از جمله عربستان، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، و همچنین کشورهایCIS، تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان و ترکمنستان است. اخیرا صادرات خود را به آمریکا، کانادا، استرالیا وکشورهای آفریقایی هم آغاز کرده‌ایم و به زودی با کسب مجوز از روسیه، صادرات کاله به این کشور هم شروع خواهد شد.

مهمترین و بیشترین مشکلات و موانع شما برای توسعه و گسترش صادرات محصولاتتان چیست؟
تاکید بر تولید صادرات محور و صادرات پایدار طی چند سال اخیر، بسیار شنیده می­شود. ما بسیار خوشنودیم که از این ناحیه توجه به صادرات وجود دارد؛ اما نکته‌ای که هست این است که ما سالها یک کشور وارداتی بوده و هستیم. ما وارد کردن را خوب بلدیم و قواعد و فن واردات را به خوبی می‌دانیم. در واقع، اقتصاد ما اقتصادی وارداتی است و دولت ما با دولت‌های ژاپن، آلمان و چین که دولت‌هایی صادراتی هستند و تمام برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های اقتصادیشان مبتنی بر بهبود و پیشرفت صادرات است، متفاوت است.


pic4


بنابراین تا زمانی که نتوانیم این مسئله را حل کنیم، نمی‌توانیم ادعای چندانی در صحنه رقابت بین‌المللی صادرات داشته باشیم. به اعتقاد بنده، اصل موضوع و مشکل به این بر می‌گردد که هنوز دولت و بخش خصوصی به صورت توامان نتوانسته اند در کنار هم به ذهنیت صادراتی برسند.

البته ما همیشه امیدواریم. به نظر من صحبت‌ها و فعالیت‌هایی که هم از جانب دولت و هم از طرف بخش خصوصی انجام می‌شود، در جهت اصلاح رویه‌های فعلی است تا هم بخش خصوصی بتواند بیشتر به دنبال یاد گرفتن قواعد صادراتی، برند سازی و رسیدن به صادرات پایدار برود و هم دولت بتواند بیشتر خود را با مقوله صادرات وفق دهد و از بخش خصوصی حمایت‌های بیشتری به عمل آورد. بنابراین، اگر هم بخش خصوصی و هم دولت بتوانند در اقتصاد به فرهنگ صادراتی برسند و تکیه اقتصادی ما به جای واردات بر تولید داخلی و سپس صادرات قرار بگیرد، بسیاری از مسایل و مشکلات ما حل می‌شود.

عواملی همچون نقش بانک ها، نقدینگی و نرخ ارز در فعالیت‌های داخلی و خارجی شما چگونه اثرگذارند؟
واقعیت این است که ما تاکنون نتوانسته‌ایم برای بازارهای صادراتی خود از بانک‌ها کمکی دریافت کنیم و به همین دلیل نمی‌توانم چندان در رابطه با نقش بانک‌ها در فعالیت‌های خودمان اظهارنظر کنم. در ارتباط با نرخ ارز و بازار کسب و کار معتقدم که اقتصاد ما بیش از حد دستخوش کنترل است و تصور بنده بر این است که با روش اقتصاد آزاد مبنی بر عرضه و تقاضا، نتایج بهتری کسب خواهیم کرد. در حقیقت دولت باید کار اقتصادی را به بنگاه‌های خصوصی و بخش خصوصی واگذار کند و خودش مدیریت کلان، سیاست گذاری و دریافت مالیات را عهده دار شود.

چند وقتی است شایعاتی در مورد سوزاندن ماست سون در عراق در برخی شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود؛ ماجرا چیست؟
ابتدا باید توضیحی در رابطه با شرایط صادرات محصولات لبنی به عراق بدهم. محموله­ غذایی ابتدا از مرز ایران خارج شده، سپس در نقطه­ صفر مرزی (بازارچه­ مرزی) تحویل تریلی عراقی می­گردد و در آخرین مرحله وارد مرز عراق می­شود. از طرفی، از زمان بارگیری محصول در کشور تا ورود آن به کشور عراق، باید حداکثر یک سوم تاریخ مصرف محصول گذشته باشد. یعنی لازم است حتما حداقل دو سوم تاریخ مصرف باقی مانده باشد. در موردی که اخیرا اتفاق افتاد، پس از اینکه چند تریلی محصول وارد نقطه­ صفر مرزی شدند، مرز عراق به دلیل اعتصاب کارکنان بسته شد. این مشکل چند روز به طول انجامید که به این ترتیب یک سوم تاریخ محصول گذشت و دیگر امکان ورود به عراق را نداشت و گمرک عراق از طریق سوزاندن محموله اقدام به انهدام آن کرد. درواقع سوزاندن از روش‌های طبیعی، متداول و معمولی در این گونه موارد از طرف کشور عراق است و موضوع چندان عجیبی به حساب نمی‌آید.

این کار در عراق آنقدر طبیعی است که حتی این عکس‌ها و شایعات آن در این کشور هم پخش شد، ولی از آنجا که مردم عراق با این شیوه آشنایی دارند و برایشان اتفاق عجیبی نیست، توجهی به شایعات نشان ندادند. واقعیت این است، چه در زمانی که این شایعه پخش شد و چه بعد از آن، سفارش ماست سون از طرف عراق به اندازه‌ای زیاد است که ما قادر به تامین تمام این سفارش‌ها نیستیم، و برای این موضوع اقدام به خرید دستگاه و افزایش خط تولید ماست سون نموده‌­ایم.
همین ماست سونی که در تهران فروخته می‌شود، در کارفور اربیل و دوبی هم فروخته می‌شود. دو سال طول کشید تا ماست سون و دیگر محصولات ما وارد این هایپرمارکت در دوبی با استانداردهای جهانی شود. در واقع، ماست سون با استانداردهای جهانی امتحان خود را پس داده و مردم با خیال راحت می‌توانند از این ماست استفاده کنند.

چه پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود سازوکار صادرات برای تولیدکنندگان مواد غذایی و چه خواسته‌های مشخصی در این زمینه از دولت یازدهم دارید؟
توقع ما این است که کلا ذهنیت و ساختار دولت به سمت اقتصاد صادرات محور برود. مسایل ما با جایزه صادراتی برطرف نمی‌شود. از دولت انتظار داریم با دانش صادراتی در کنار بخش خصوصی باشد. در حال حاضر دولت با مسائل واردات آشنایی خوبی دارد. همان گونه که ما به عنوان بخش خصوصی تلاش می‌کنیم هر روز خود را در بخش صادرات قوی تر کنیم و حضور پررنگ تری در این زمینه داشته باشیم، دولت هم باید هر چه بیشتر خود را با دانش صادراتی هماهنگ و همراستا کند و نهایت حمایت خود را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان به عمل آورد.