سهم شهرستانی‌‌ها از جشنواره فیلم تهرانی‌ها
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- فجر سی و سوم بالاخره با چند فیلم به روی پرده می‌رود؟ سوالی که به قول معروف تا دقیقه 90 ذهن مردم، مسئولان و رسانه‌ها را درگیر کرده بود، در حالی‌که مراسم افتتاحیه جشنواره فجر در پایتخت برگزار شده و فیلم ها یکی پس از دیگری در حال اکران بودند، برگزاری این جشنواره در مشهد در هاله‌ای از ابهام بود و زمزمه‌هایی همچون کمبود بودجه برای پاسخ به این سوال به گوش می‌رسید. چند روز از 12 بهمن گذشته و خبری از مراسم افتتاحیه نیست، پس از رایزنی‌ها و تشکیل جلسات متعدد؛ اداره ارشاد اسلامی مشهد لیستی از 9 فیلم مشخص و یک فیلم دیگر را ارائه می‌دهد و چرخ جشنواره فیلم مشهد به گردش درمی‌آید.جشنواره ای که وجود مشکل مالی برای آن با توجه به ظرفیت های بالقوه جذب حامی مالی و استقبال گسترده اهالی فرهنگ و هنر عجیب می نماید و جای بسی افسوس دارد.

زنده نگه داشتن امید!
در حالی جشنواره فیلم فجر در تهران و با تب و تاب هرساله برگزار می‌شود که شهرستان‌ها علی‌رغم استقبال مردمی به کلی از این مسیر خارج و نادیده گرفته شده‌اند و امسال پس از تلاش‌های شبانه‌روزی، چراغ تیزرهای فیلم فجر به‌جز پایتخت در مشهد، کرج و کرمانشاه هم روشن می‌شود و روزنه امید را برای سال های آینده زنده نگه می دارد.

کاهش تعداد فیلم، افزایش قیمت بلیت
تعداد فیلم‌های فجر 93 در مشهد به نسبت فجر 92، کاهش 50 درصدی و قیمت بلیت‌های آن از بهمن 92 افزایش 20 درصدی داشته است. در حالی که قیمت بلیت پس از جشنواره 92 هم به حالت قبل باز نگشت، اما دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم فجر به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر به تورم نگاه کنید، چندان افزایش قیمت نداشته‌ایم، با توجه به اینکه سینما هویزه سینمای درجه یک است و در مورد تعداد فیلم‌ها اگر پشتیبانی مالی صورت گیرد همین حالا هم امکان اینکه تعداد فیلم‌ها را افزایش دهیم یا سانس فوق‌العاده داشته باشیم، وجود دارد.
pic۱
هر سال دریغ از پارسال یا امسال به از پارسال؟
سال گذشته شاهد صف‌های طولانی چند ساعته مردم مقابل درب سینما برای تهیه بلیت بودیم که در نهایت نیز تضمینی برای رسیدن صندلی خالی به آن‌ها وجود نداشت؛ دبیر جشنواره فجر در این باره گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد بلیت‌ها به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسد، ولی باز شدن سایت ساعت مشخصی ندارد و هر زمان که اکران فیلم در همان روز قطعی شود، سایت فروش بلیت نیز باز می‌شود.

شروع اکران فیلم ها
با وجود جدول تعریف شده، که در آن فیلم «رخ دیوانه» در صدر اکران‌ها قرار داشت، روز اول جشنواره، با اکران فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن آغاز به کارکرد. نبی‌زاده این تغییرات و بی‌نظمی‌ها را که سال گذشته هم شاهد آن بودیم، غیرقابل پیش‌بینی می داند و می گوید: یک مشکل کوچک هم می‌تواند اکران فیلم‌ها را جابه‌جا کند، با وجود تلاش اشکالات کوچکی در جابه‌جایی ترتیب جدول اکران فیلم‌ها به‌وجود آمد که امیدواریم دیگر جدول بهم نریزد، اما با شرایطی که وجود دارد همه چیز ممکن است و فیلم‌هایی که در مشهد اکران می‌شود نیز نگاه انتخابی تهران است گرچه ما هم سعی کرده‌ایم، چانه‌زنی کنیم و فیلم‌های دیگری هم بیاوریم؛ اما اصل حوزه مدیریتی در تهران قرار دارد.
pic۲
حامیان مالی که جذب نمی‌شوند
با وجود اینکه خراسان رضوی قاعدتا باید وضعیت بهتری در جذب حامی مالی داشته باشد و تشکل‌های بخش خصوصی بارها برای ارائه خدمات اسپانسری در این حوزه پر طرفدار ابراز تمایل و آمادگی کرده‌اند، باز هم حرف کمبود بودجه و مشکلات مالی مطرح است. ناصر نبی‌زاده در این باره می‌گوید: خدمات اسپانسری منوط به شرایط خاصی است؛ زمانی‌که در وهله اول با برگزارنشدن جشنواره مواجه شدیم، مدیران نمی‌توانستند برنامه‌ریزی خاصی برای این موضوع داشته باشند، وقتی از ابتدا نگاه و سیاست بر این است که جشنواره‌ای نداشته باشیم و تازه در آخرین ساعات موفق به اخذ مجوز شدیم، دیگر زمان کافی برای فکر کردن به اسپانسر را نداشتیم، بی‌شک اگر فرصت و زمان لازم را داشته باشیم، در بحث پشتیبانی مالی در استان خراسان می‌توانیم از بخش‌های عظیمی استفاده کنیم، با این اوصاف در صورتی که برگزاری جشنواره فجر در شهرستان ها بدیهی و قطعی باشد خیلی از مشکلات از جمله کمبود بودجه قابل جبران است. با تمام مشکلات پیش رو پس از چهار روز فعالیت جشنواره، تاکنون چهار فیلم در پردیس سینمایی هویزه به روی پرده رفته است، این جشنواره همچنان در حال برگزاری است و ما برای بهبود اوضاع شهرستان ها در سال آینده به تدبیر مدیران امیدوار خواهیم ماند.