طلا  از داعش نترسید
حمیدرضا آریان‌پور
عضو گروه بانک‌و‌بیمه
وقتی حملات پاریس همه را غافلگیر کرد، تقریبا تمام بازارهای مالی و کالایی جهان تعطیل بودند. این امر این انتظار را میان برخی از معامله‌گران ایجاد کرد که قیمت‌ها و شاخص‌ها، روز دوشنبه، در نخستین روز کاری پس از شوک پاریس، تکان شدیدی خواهند خورد.

برآورده نشدن این انتظار، معنای مهمی دارد. بازار جهانی طلا یکی از بازارهایی بود که از همان دوشنبه، هیجان کوتاه مدت خود را تعدیل کرد. صبح دوشنبه اونس فلز زرد تحت تاثیر افزایش تقاضا برای این کالا به‌عنوان سرمایه امن، افت شاخص‌های سهام و رشد بهای نفت با رشد روبه‌رو‌ شد و تا یک قدمی مرز ۱۱۰۰ دلار نیز پیش رفت، اما در ادامه روز، ناتوانی طلا با افت به قیمت ۱۰۸۲ دلار به چشم آمد. این روند نشان‌دهنده آن است که ذهن علاقه‌مندان به طلا چنان گرفتار عوامل کاهشی اثرگذار بر فلز زرد است که هیجان داعش ساخته پاریس هم توان کمک به فلز زرد را ندارد.

مهم‌ترین موضوعی که در هفته‌های گذشته عامل عمده سرکوب طلا بوده و پس از کشته شدن بیش از 130 نفر در پایتخت فرانسه نیز در کانون توجه مانده، موضوع افزایش نرخ بهره وجوه فدرال توسط کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده است. آخرین نشست این کمیته در سال 2015 میلادی، حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود و همین نشست ممکن است شاهد نخستین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در حدود 10 سال گذشته باشد. این اتفاق حتی اگر در ماه دسامبر نیفتد، احتمالا در اوائل سال 2016 رخ خواهد داد تا بازار طلا در روزهای اوج‌گیری شاخص دلار، مسائلی مهم‌تراز تهدیدهای داعش داشته باشد