تورم زیر 20 درصد  یک رویا است
داوود سوری اقتصاددان بسیاری از موسسات مالی مطرح ایرانی و بین‌المللی شاخص تورم در ایران را دارای روندی رو به کاهش دانسته و بانک جهانی نیز برای پایان سال 93 نرخ تورم ایران را پایین‌تر از 20 درصد پیش‌بینی کرده است.

با در نظر گرفتن این موضوع و نرخ‌های متفاوتی از قبیل ۲۰ درصد و ۲۵ درصد که برای تورم سال ۹۳ در گفته‌های مسوولان عنوان می‌شود، وعده‌ها و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دولت در تلاش است تورم سال ۹۳ را به کمتر از ۲۵ درصد برساند. از این رو پیش‌بینی‌های مسوولان مستلزم این است که تمامی بخش‌های اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار، ثبات و آرامش، ایجاد زمینه‌های اشتغال و رونق اقتصادی نیز قدم‌هایی موثر بردارند و پایداری، ثبات و نظم در سیاست‌های اقتصادی، هماهنگی بین ارکان اقتصادی، مدیریت صحیح و یکپارچه در اقتصاد، کنترل نقدینگی اولویت‌های مهم دولت باشد و دولت و نهادها مبنی بر این اولویت‌ها اقدام کنند.
از سویی هم انتظار می‌رود دولت برای دستیابی به تورم ۲۵ درصدی یا زیر ۲۰ درصد در وهله نخست انضباط پولی و مالی را به صورت جدی در نظر داشته باشد و رعایت کند، اما نکته حائز اهمیت این است که آیا دولت با همین سرعت و روندی که در سال ۹۲ برای ایجاد کاهش تورم طی کرده است قصد دارد تورم سال ۹۳ را به ۲۵ درصد یا زیر ۲۵ درصد برساند؟
در نتیجه باید در نظر داشت دستیابی به تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی در سال ۹۳ منطقی است، اما احتمال رسیدن به تورم کمتر از ۲۰ درصد بسیار ضعیف است. به عقیده من تورم ۲۵ درصدی چنانچه با هدف‌گذاری درست همراه شود تحقق می‌یابد و این درصد برای تورم سال آینده کاملا واقع‌بینانه است و مسوولان پیش‌بینی درستی از وضعیت اقتصادی در سال آینده ارائه کرده‌اند اما دستیابی به تورم زیر ۲۵ با ۲۰ درصد بسیار رویایی و دور از منطق است.