ایده فورد برای تحول در تحویل کالا

در یک‌سال اخیر بیشتر محافل خودرویی در رابطه با خودران‌ها و سیستم‌های نوین حمل‌و‌نقل جاده‌ای به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند و نحوه حرکت به این دنیای جدید مورد بحث قرار گرفته است. به نظر می‌رسد فناوری‌ها به مرحله‌ای از پیشرفت و هماهنگی رسیده‌اند که بحث‌های تئوری به عمل نزدیک‌تر شده است و خودرو سازان بزرگ در این رابطه دپارتمان‌های ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده‌اند تا زمینه‌های حضور فناوری‌های جدید و خودران مهیا شوند. شرکت فورد در اقدام جدید خود به دنبال خودرانی کامل و مستقل از راننده است که می‌تواند به‌طور کامل همانند یک راننده انسانی هدایت یک وسیله نقلیه را بر عهده بگیرد. سیستم‌های حمل‌و‌نقل کالا و خدمات که عموما از ون‌ها و مینی ون‌ها استفاده می‌کنند گزینه مورد نظر فورد است و پیش از این هم در خبرهای مختلفی طرح‌هایی از خودروهای خدماتی که به کوادکوپترهای تحویل کالا مجهز هستند اعلام شده است، اما رسیدن به یک خودروی واقعی کار بسیار پیچیده و سختی است که مستلزم تکمیل فناوری‌های موجود است.

ون‌هایی که به پهپادهای تحویل کالا مجهز هستند همانند روبات‌هایی هوشمند بر اساس آدرس‌های ثبت شده کالا و خدمات را تحویل مشتریان می‌دهند بدون اینکه نیروهای انسانی در کار آنها دخالت کنند. فورد در کنگره دنیای سیار که در بارسلونا برگزار شد ایده‌اش در رابطه با نحوه تحول در حمل و نقل کالا و خدمات را به‌صورت شفاف بیان کرد. در نظر بگیرید در برج یکی از آپارتمان‌های مرتفع زندگی می‌کنید و برای پخت غذای خود نیاز به مواد اولیه دارید در این حالت با استفاده از نرم‌افزار فورد مواد مورد نیاز خود را سفارش می‌دهید و چند دقیقه بعد پهپادی خودکار روی تراس منزل مواد مورد نیاز شما را تحویل می‌دهد و البته هزینه هم از طریق همان اپلیکیشن پرداخت شده است.

به دلیل استفاده از وسایل پرنده و خودروهای هوشمند و خودران هزینه انسانی به خرید اضافه نمی‌شود و هزینه تحویل برای شرکت تحویل دهنده هم بسیار پایین خواهد بود. سناریوهای مشابهی از سوی ژاپنی‌ها هم ارائه شده است و شرکت‌های زیادی به دنبال این نوع خدمت‌رسانی و تحویل کالا هستند، اما محدودیت‌های این کار باعث می‌شود تا زمان زیادی برای تکمیل این فناوری‌ها لازم باشد. در حال حاضر خودروهای خودران برقی یا بنزینی در بازارهای جهانی به‌صورت محدود عرضه شده‌اند که در مرحله آزمایش به دست مشتریان رسیده است. کاهش تصادفات و کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین‌ اهداف خودران‌ها هستند که با جدیت زیاد و البته با احتیاط کامل در دنیای ماشین‌ها دنبال می‌شوند. به نظر می‌رسد شرکت‌های خودرو ساز مخصوصا غول‌های این حوزه به فعالیت‌های خود در این حوزه صورت واقعیت بخشیده‌اند اما برای ورود به عرصه حمل‌و‌نقل در بسیاری از کشورها باید قوانین لازم آماده و مهیا شود، چرا‌که در حال حاضردر برخی کشورها تردد این نوع خودرو‌ها ممنوع است.