دنیای اقتصاد: معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: استاندارد سازی محصولات کشاورزی برای اطمینان مصرف‌کنندگان ضرورتی درحال انجام است و کشاورزان نیز برای پاسخگویی در قبال عملکردشان کد دار می شوند.

اصغر محسن‌زاده کرمانی، در ارتباط با اینکه مردم چگونه می‌توانند از سلامتی سبزی، صیفی‌جات و میوه مصرفی خود مطمئن‌ شوند، اظهار داشت: مطابق ماده ۳۴ برنامه پنجم توسعه جهاد کشاورزی در زمینه ترویج، توسعه و آگاهی مردم کشاورزان برای تولید محصولات سالم موظف شده تا به سمت تولید محصولاتی برویم که مردم از خوردن آن دغدغه نداشته و حقوق مصرف کننده در آن رعایت شود. وی با بیان اینکه برخلاف برخی تبلیغات با توجه به زمان طولانی لازم برای تولید محصولات ارگانیک این مواد نمی‌تواند نیاز غذایی تمام جامعه به محصولات سالم را برآورده کند، ابراز داشت: در این راستا جهاد کشاورزی تولید محصولات سالمِ عاری از سموم و باقی‌مانده فلزات سنگین و کودهای شیمیایی را به جای تولید محصولات ارگانیک در اولویت برنامه خود قرار داده است.معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: مردم زمانی می‌توانند از سلامت محصولات مصرفی خود مطمئن باشند که محصولات غذایی برنددار شوند و این موضوع در برنامه‌های جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

تولید محصولات سالم باید عمومیت پیدا کند
وی ادامه داد: در این صورت محصولات موردنظر پیش از رسیدن به دست استفاده‌کننده آنالیز کیفی شده و با توجه به دارا بودن مهر سلامت مردم نیز می‌توانند با خیال آسوده از انواع میوه و سبزی استفاده کنند.محسن زاده کرمانی ابراز داشت: هم اکنون برخی شرکت‌های دارای استاندارد تشویقی و یا مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران به تولید محصولات سالم می‌پردازند اما این تولیدات در سطح محدودی است. وی با بیان اینکه تولید محصول سالم باید عمومیت بیشتری پیدا کند، گفت: همان‌گونه که مابقی محصولات مورد استفاده مردم دارای علامت استاندارد برای اطمینان مصرف‌کننده هستند باید این استانداردسازی درباره عمده محصولات کشاورزی نیز انجام و مبدا تولید محصل مشخص شود.

معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: این مطلب به معنای کد دار کردن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است و بدین ترتیب اگر محصول کشاورزی آلوده و یا دارای باقیمانده سموم فلزات سنگین یا کود شیمایی باشد معدوم می‌شود و کشاورز نیز در قبال تولید محصول ناسالم خود باید پاسخ‌گو باشد. وی با بیان اینکه این استانداردسازی مدتی است آغاز اما به میزان موردانتظار به دلیل مشکلات پیش رو نرسیده است، درباره برآورد خود از به نتیجه رسیدن این اقدامات گفت: امیدواریم نهایتا تا یک سال آینده این امر اتفاق بیفتد اما باید دقت کنیم که این امر زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و حمایت دستگاه‌‌های مختلف است. محسن‌‌‌زاده تصریح کرد: برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف از این نظر مورد اهمیت است که به طور مثال نظارت بر تصفیه پساب‌های مورد استفاده در کشاورزی توسط آب و فاضلاب، رها نشدن فاضلاب کارخانه‌جات در فضای باز به دلیل تاثیر بر سلامت خاک و محصولات، آلودگی هوا و استاندارد بودن یا نبودن سم و کود وارداتی به کشور در سلامت محصولات موثر است.