روند افزایشی دلار در سال ۹۵ در زمستان قطع شد تا قیمت این ارز مقداری تعدیل شود. دلار که در فصل بهار و تابستان با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در آخرین ماه پاییز به یکباره با نوسانات تند قله‌های قیمتی را یکی پس از دیگری فتح کرد. شاخص بازار ارز در سه ماه ابتدایی سال ۹۵ با نوسانات محدود در کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان کرد. کف قیمت سال نیز در همین مقطع زمانی و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به ثبت رسید که قیمت دلار روی نقطه ۳ هزار و ۴۴۰ تومان قرار گرفت.

میزان نوسانات دلار در بهار نیز در کمترین سطح سال ۹۵ قرار داشت. انحراف معیار در سه ماه ابتدایی سال ۹۵ تنها ۱۳ تومان بود. این در حالی است که از تیرماه قیمت یک سطح بالاتر رفت و وارد کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد و تا آخر تابستان نیز به نوسان در این کانال ادامه داد. روند قیمت دلار تا آبان ماه نیز سیر طبیعی را طی می‌کرد و با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار داشت. البته میزان افزایش در مهر و آبان کمی بیشتر شد و قیمت تا آستانه کانال ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بالا رفت. در واقع دلار که در هر فصل عمدتا در یک کانال قیمتی حضور داشت، در دو ماه ابتدایی پاییز دو کانال بالا رفت.

این پایان کار نبود و در آذر ۹۵ نوسانی‌ترین ماه دلار در چند سال گذشته رقم خورد. شاخص بازار ارز که با قیمت ۳ هزار و ۶۸۰ تومان به سومین ماه پاییز وارد شده بود، در انتهای این ماه به قیمت ۳ هزار و ۹۶۵ تومان رسید. افزایش تقاضای تجاری، بالا رفتن نرخ حواله درهم و سفته‌بازی دلالان از عوامل مهم افزایش قیمت بودند. سرعت افزایش قیمت در ابتدای دی‌ماه تندتر شد و قیمت دلار نه تنها مرز ۴ هزار تومانی را شکست؛ بلکه به آستانه سطح ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی نزدیک شد. انتظارات روانی ناشی از پیروزی ترامپ، تقویت شاخص دلار و افزایش تقاضای فصلی ژانویه در کنار عوامل پیش گفته، قیمت دلار را با رکورد جدیدی مواجه کردند. پس از ثبت این رکوردهای افزایشی، شاخص بازار ارز از تاریخ ۸ دی‌ماه در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا اواخر اسفندماه به این روند کاهشی ادامه داد. در واقع، قیمت دلار که تا ۷ دی‌ماه بیش از ۶۷۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرده بود، از ۸ دی‌ماه حدود ۳۸۵ تومان از ارزش خود را از دست داد. ورود بازارساز و افزایش عرضه ارز از جمله مهم‌ترین عواملی بودند که دلار را در راه کاهشی قرار دادند. دلار با پایین آمدن از قله‌های قیمتی، تمام طول اسفند را در کانال ۳ هزار و ۷۰۰ تومان سپری کرد. در مجموع می‌توان گفت، دلار سال ۹۵ را عمدتا با ثبات پشت‌سر گذاشت و تنها ۴۰ روز انتهای پاییز و اوایل دی‌ماه را پرنوسان بود.