رویای تو در همه زنده است
نلسون ماندلا، رهبر سیاه‌پوستان در مبارزه با رژیم آپارتاید حاکم بر آفریقای جنوبی و رییس‌جمهور سابق این کشور در آخرین ساعات هفته گذشته پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 95 سالگی درگذشت، نزدیک به 20 سال پس از آنکه تلاش‌هایش صدها هزار نفر را از بند نژادپرستی رهانید.
بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ او، سیل پیام‌های حاکی از همدردی با ملت آفریقای جنوبی و نیز ابراز احترام شخصیت‌ها، مقام‌های رسمی و سیاسی و نهادهای مستقل و بین‌المللی در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شد. در این بین صنعت خودرو هم به جهان پیوست و یاد او را گرامی داشت.
اتحادیه کارگران صنعت خودرو آمریکا (UAW) در بیانیه‌ای رهبر فقید آفریقای جنوبی را «تاثیرگذارترین مبارز راه حقوق بشر و عدالت اجتماعی» خواند و اظهار کرد که «جای او خالی خواهد بود»و این اتحادیه به نمایندگی از کارگران عضو آن بهترین راه برای تقدیر از او را تلاشی سخت برای تحقق آرمان‌هایش دانسته و ابراز کرده این اتحادیه «خود را به این تلاش متعهد می‌داند». اتحادیه کارگران صنعت خودرو آمریکا همراهی‌اش در زمان مدیریت اوون بیبر، مدیر سابق این مجموعه و حمایتش از ماندلا و سایر فعالان ضد آپارتاید در دهه ۱۹۸۰ را افتخاری باورنکردنی خوانده است. آقای بیبر در آن‌ سال‌ها در حمایت از ماندلا و همراهانش به آفریقای جنوبی سفر کرد و ماندلا هم در سال ۱۹۹۰، پس از آزادی‌اش از زندان به آمریکا سفر کرد و در استادیوم تایگر در دیربورن (Dearborn) ایالت میشیگان با ۶۰۰ کارگر عضو این اتحادیه دیدار کرد.
بی‌ام‌و، خودروساز موفق آلمانی هم در صفحه اصلی وب سایت خود پیغامی با این مضمون قرار داد: «رویای تو در همه ما زنده است.» بی‌ام‌و از معدود خودروسازانی بود که فرصت یافت با نلسون ماندلا همکاری کند. خودروساز آلمانی در سال ۲۰۰۴ و برای بزرگداشت دهمین سال رهایی آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید، ۱۰ دستگاه خودرو از سری ۳ خود را با نام «خودروهای دموکراسی» (Democracy Cars) تولید کرد. ماندلا روی همه این خودروها را امضا کرد و خودروها به بالاترین قیمت به حراج گذاشته شدند و عواید این حراج به بنیاد خیریه ماندلا برای حمایت از کودکان محروم و بی سرپرست آفریقای جنوبی اختصاص یافت. دو دستگاه از این خودروها در آمریکای شمالی به حراج گذاشته شدند و ۸ دستگاه باقی در آفریقای جنوبی، استرالیا، انگلستان، نیوزلند و آلمان به فروش رفتند. خودرو سری ۷ شخص ماندلا هم چندی بعد از سوی بی‌ام‌و به حراج گذاشته شد و عواید فروش آن صرف ساخت کتابخانه برای یکی از مدارسی شد که تحت پوشش بنیاد خیریه ماندلا قرار داشت. کارگران بی‌ام‌و مشتاقانه خودرو آقای رییس‌جمهور را کامل کردند و ۹ خودرو دیگر را هم در ساعات فراغت از کار ساختند.
در سال ۱۹۹۰ کارگران کارخانه مرسدس بنز در آفریقای جنوبی داوطلبانه وقت خود را وقف ساخت خودرویی برای مادیبا (لقب ماندلا برگرفته از نام قبیله‌اش) کردند و در سال جاری هم با جمع‌آوری ۲۰۰ هزار دلار پرتره‌ای از او را خریدند. مانند همیشه این مبلغ هم به امور خیریه اختصاص یافت. شاخه مرسدس بنز در آفریقای جنوبی هم با سوگواران او ابراز همدردی کرد: «آفریقای جنوبی یکی از بزرگ‌ترین فرزندانش را از دست داد، اگرچه یاد و میراث او تا ابد باما خواهد ماند.»
مایک ویتفیلد، مدیر شاخه نیسان در آفریقای جنوبی هم گفت: «مادیبا الهام‌بخش همه ما و انسانی نمونه بود.» شاخه خودروساز ژاپنی در این کشور به نمایندگی از کارکنان و کارگرانش با خانواده ماندلا و دوستداران او ابراز هم‌دردی کرده است. روابط عمومی هوندا، دیگر خودروساز ژاپنی فعال در آفریقای جنوبی هم تصویری از رییس‌جمهور فقید این کشور را به جای تصویر حساب کاربری فیس‌بوک و توئیتر خود نشانده است.