دکتر محمدحسن تولایی- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
در نظام فنی و اجرایی کشور یک سابقه بسیار طولانی وجود دارد اما در سیستم بخش خصوصی متاسفانه این کار یا صورت نگرفته یا در ابتدای کار قرار دارد و هنوز خیلی نوپاست. نظام فنی و اجرایی در کشور ما با زحمت بزرگان و پیشکسوتان مسیر تکامل خوبی را طی کرده است.

در حال حاضر در کشور شاهد هستیم پروژه هایی را که قبلا پیمانکاران و مشاوران خارجی انجام می دادند الان توسط پیمانکاران ما یا مشاوران داخلی با قیمت مناسب و با کیفیت بالاتر یا همسان و با تکنولوژی های پیشرفته ساخته می شوند. علت این است که ساختار و نظام مهندسی کشوری یک ارتقای منطقی پیدا کرده و در زمینه های مختلف این رشته تعمیق راه یافته است.

اما در مورد ساخت و ساز در بخش خصوصی که با اعتبارات و سرمایه مردم سر و کار دارد این اتفاق نیفتاده است. می دانید که بخش های ساختمان و مسکن یکی از درآمدهای خانوارهای ایرانی محسوب می شود و شاید بزرگترین صندوق ذخیره یک خانواده به حساب بیاید.

بنابراین اگر در طراحی اولیه مسکن برای آسایش خانواده و در به کار بردن مصالح استاندارد و در نهایت کیفیت آن دقت لازم صورت گیرد، در نتیجه ارزش افزوده قابل توجهی برای فرد و خانوار و برای اجتماع حاصل می شود. فکر می کنم سازمان نظام مهندسی ساختمان این وظیفه را باید به عهده بگیرد و مطابق شرایطی که برای نظام فنی و مهندسی بخش دولتی برقرار است، مشابه آنها ولی سازگار با بخش خصوصی چنین نظام هایی را طراحی کنند.