سال فوران فناوری خودروها در راه است

پرسیدن این سوال که در سال ۲۰۱۷ صنعت خودرو چه تغییری می‌کند موضوعی است که ممکن است کمتر به آن توجه شود، چرا که معمولا کارشناسان دوست دارند به افق‌های دور‌تر نگاه کنند و در بازه‌های ۵ یا ۱۰ ساله پیش‌بینی‌های خود را از تحرکات خودرو‌سازان اعلام کنند. خودرو‌سازی از جمله صنایعی که همه چیز را در خود می‌بلعد و جای می‌دهد. دنیای مد و رنگ‌ها، علوم کامپیوتری، ارتباطات، مهندسی مکانیک، زیبایی شناختی و هنرهای زیبا، هوا و فضا، فیزیک و بسیاری از علوم دیگر در خودرو‌سازی نقش فعال و پویایی دارند. پیشرفت سریع این علوم روی این صنعت هم اثرات خود را می‌گذارد. پیشرفت‌هایی که در دنیای تلفن‌های همراه رخ می‌دهد به سرعت راه خود را به خودروهای لوکس پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند سرعت تغییر در مدل‌های جدید خودروها افزایش پیدا کند. اما این تغییرات به چشم افراد نمی‌آیند و خودرو‌سازان برای ایجاد کوچک‌ترین تغییر در یک مدل باید بخش‌های مختلفی از خودرو را بررسی کنند تا تغییر در ایمنی و امنیت یا مصرف سوخت آن ایجاد نشود.

در سال ۲۰۱۷ اما انتظار می‌رود محصولاتی که به بازار می‌آیند و معرفی می‌شوند حداقل در آمریکا رکورد فروش را بشکند. در آمریکا در سال ۲۰۱۵ بیش از ۵/ ۱۷ میلیون خودروی سبک به‌فروش رسیده است که در طول ۷ سال رشد چشمگیری داشته است و در سال ۲۰۱۸ ممکن است به ۱۸ میلیون دستگاه هم برسد. اما نرخ‌های سود شرکت‌هایی که وام خرید خودرو می‌دهند در حال افزایش است و از طرفی هم قیمت نفت در حال زیاد شدن است و این موضوع می‌تواند رشد خرید خودروهای صفر کیلومتر را با چالش مواجه کند اما در رابطه با برخی وام‌های رهنی این موضوع با افزایش مواجه شده است که می‌تواند خرید خودروهای جدید بیشتر را تضمین کند. در سال ۲۰۱۷ اما اتفاق‌های خوبی در صنعت خودرو‌ خواهد افتاد برای مثال شما اگر خودرویی می‌خواهید که آینه آن به دوربین عقب متصل نباشد تنها زمان کوتاهی دارید تا آن را خریداری کنید، چرا که در سال ۲۰۱۷ تمام خودروها حداقل در آمریکا با این سیستم عرضه خواهند شد و آینه‌های وسط به دوربین‌های عقب مجهز هستند. این دوربین‌ها باعث می‌شوند راننده درک درستی از عقب خودرو داشته باشد و با دقت بیشتری حرکت کند. اگر به دنبال کراس‌اوور‌های پر‌هیجان هستید در این سال خودروهای فوق‌العاده معرفی خواهند شد که عبارتند از آئودی Q۷، جگوار F-Pace، مزدا CX-۳ و CX-۹ و پورشه ماکان در رابطه با اینکه خودرو‌ها دکمه‌های خود را از دست می‌دهند یا نه باید بگوییم که این کار از مدتی پیش آغاز شده است و صفحات دیجیتال جای دکمه‌های متعدد را گرفته‌اند. در مدل‌های سال ۲۰۱۷ این موضوع افزایش بیشتری خواهد داشت و خودروها به جای داشتن دکمه‌های فیزیکی و متعدد در سراسر بخش راننده، از صفحات دیجیتال بزرگ‌تر استفاده می‌کنند که این دکمه‌ها در منوها و به‌صورت مجازی تعریف می‌شوند یا اینکه با استفاده از روش‌هایی مانند کنترل حرکت دست می‌توان بخش‌هایی از خودرو را با تمرکز بیشتر و راحت‌تر کنترل کرد، البته کنترل‌های دکمه‌ای در برخی مدل‌ها همچنان وجود خواهد داشت.

در بخش ایمنی نیز خودرو از سال ۲۰۰۶ تا به امروز روند رو به رشدی را با شدت زیادی طی کرده‌اند و بر اساس قوانین نصب تجهیزات ایمنی در این خودروها مانند انواع کیسه‌های هوا الزامی شده است که در سال ۲۰۱۷ هم این روند ادامه خواهد داشت و البته در بخش در نظر گرفتن اثر نور در ایمنی خودرو این آزمایش به آزمایش‌های موسسات مربوطه اضافه خواهد شد، چرا که نور در یک خودرو مخصوصا در رانندگی در شب بسیار مهم است و می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند. در سال ۲۰۱۶ اثبات شده است که بسیاری از خودروهای تراک که معروف هم هستند مشکل نور در چراغ‌های جلو را دارند و این موضوع در مدل‌های ۲۰۱۷ بر طرف خواهد شد. در سال ۲۰۱۷ مدل‌هایی از خودروهای برقی که پیش از این نمونه‌های اولیه آن معرفی شده است به بازار خواهند آمد که این موضوع می‌تواند رقابت بین خودروهای برقی را وارد فاز جدیدی کند. خودروهای برقی بنا به پیش‌بینی مرسدس بنز در هر ۵ سال به باتری‌های با قدرت بیشتر و قیمت کمتر مجهز خواهند شد و در سال ۲۰۱۷ شاهد کاهش قیمت باتری‌های قدرتمند این خودروها خواهیم بود. خودرو‌سازان بیشتری برای رقابت با تسلا موتورز برخواهند خواست و فولکس واگن خبر از ۳۰ مدل خودروی برقی تا یک دهه آینده داده است. در انتهای سال ۲۰۱۷ یا ابتدای ۲۰۱۸ آئودی کراس‌اووری جدید را معرفی خواهد کرد که به جنگ با خودروی مدل X تسلا برود. برنامه‌های تسلا باعث شده است تا خودرو‌سازان بزرگی چون بنز و ب‌ام‌و‌ به طرح‌های خودروهای الکتریکی خود سرعت بیشتری بدهد و با ساخت خودروهای هیبریدی عرصه را برای ورود غول‌های برقی خود آماده کنند. ب‌ام‌و پیش از نیز اثبات کرده که در ساخت خودروهای هیبریدی (بنزینی-برقی) بسیار موفق بوده است و مدل i۸ و i۳ از جمله مدل‌هایی هستند که حرف‌های زیادی برای گفتند دارند و از فروش بالایی برخوردار بوده‌اند. یکی از شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۷ فعالیت‌هایش را توضیح داده است شرکت فورد است و قرار است تولید چهار مدل جدید را در کارخانه‌هایش در سراسر دنیا آغاز کند و ۹۰ درصد از کارخانه‌های این شرکت در سه نوبت کاری به تولید خواهند پرداخت که باعث افزایش تولید ۳۰ درصدی در سال ۲۰۱۷ خواهد شد. شرکت فورد از ۱۵ پلت‌فرم مختلف برای خودروهایش استفاده می‌کند و در سال آینده روی مصرف بهینه سوخت و عملکرد بالا‌تر خودروهایش برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. این شرکت اولین شرکتی بوده که تولید خودرو را در خط تولید آغاز کرده است و فورد مدل T در خودرو‌سازی نامی جاودانه است. این خودرو با داشتن ۱۳ هزار قطعه در ۸۴ قسمت اسمبل می‌شده‌اند که اولین خط تولید صنعت خودرو‌ را تشکیل داده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروهای برقی با افزایش فروش مواجه خواهند شد و روندی مثبت و رو به جلو خواهند داشت و افراد با توجه به کمک‌های دولتی بیشتر به سراغ خودروها خواهند آمد. قیمت نفت هم یکی از عامل‌هایی است که می‌تواند روی این صنعت نقش داشته باشد و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ماهنامه کار‌اند درایور