یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با شروع فصل سرما پدیده وارونگی دما ایجاد می‌شود و در شرایط خطرناک این امر بحرانی می‌شود و متأسفانه باید گفت در کشور برای کاهش این پدیده اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

 

ابوالفضل قربانی با اشاره به موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: متأسفانه اقداماتی که تاکنون در زمینه رفع آلودگی هوا انجام شده در حد شوخی بوده است. وی با بیان اینکه با شروع فصل سرما پدیده وارونگی دما ایجاد می‌شود، افزود: در شرایط خطرناک این امر بحرانی می‌شود و متأسفانه باید گفت در کشور برای کاهش این پدیده اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از عوامل مؤثر در کاهش عوارض این پدیده عوامل انسانی است، گفت: همکاری برای رفع این مشکل باید توسط مردم و مسئولان صورت ‌گیرد، در غیر این صورت هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌شود. قربانی با اشاره به اینکه در شهرسازی‌ها باید به فضای باز جهت چرخش هوا اهمیت داده شود، اضافه کرد: لازم است در قوانین شهرسازی تغییراتی ایجاد شود که متأسفانه نه شهرداری و نه شهرسازی تمایلی به انجام آن ندارند. وی با اشاره به اینکه جلوگیری از بلندمرتبه سازی در مسیر وزش بادها از دیگر عوامل مؤثر در کاهش عوارض وارونگی هوا است، گفت: برای نمونه در جنوب شرق اصفهان نباید بلندمرتبه سازی صورت گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه طبق گفته کارشناسان ۷۰ درصد آلودگی هوا به علت خودروهاست، ادامه داد: عوارض خودروها باید براساس مقدار آلایندگی آن ها سنجیده شود. برای نمونه ممکن است یک خودروی جدید نسبت به یک خودروی فرسوده بیشتر هوا را آلوده کند. قربانی افزود: اصلاح در نوع سوخت و تغییر آن به سوخت یورو ۴ تأثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته است زیرا نوع سوخت مصرفی اصلاح نشده است. وی ادامه داد: ترغیب خانواده ها به کاهش خودروهای شخصی، الزام خودروسازان به ساخت خودرو با سوخت پاک، خارج شدن خودروهای فرسوده و تغییر در الگوی جابجایی‌ها از دیگر موارد کاهش عوارض وارونگی هوا است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اقدام قاطع پلیس راهور در برخورد با تخلفات سنگین از دیگر موارد کاهش آلودگی ناشی از وارونگی هوا است، گفت: تفریح و تفنن مردم در ساعت‌های غروب در روزهای وارونگی هوا آلودگی را افزایش می دهد بنابراین ساعت تفریح در روزهای آلوده باید تغییر کنند. قربانی با بیان اینکه مکان منابع آلاینده هوا از شعاع ۵۰ کیلومتر شهرها باید به شعاع ۱۰۰ کیلومتری منتقل شود، خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه پالایش و سنجش دقیق آلودگی هوا در سطح شهر جهت اعتمادسازی مردم بسیار مهم است.

معین: امکان استفاده از خدمات شهری برای همه فراهم شود

یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: علی رغم پرداخت هزینه‌های ورزشی از سوی مردم، برای بخشی از آن ها امکان استفاده از این امکانات میسر نیست. فتح الله معین در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بارش‌های پاییزی اخیر در استان اصفهان و استان‌های بالادست، اظهار کرد: امید می‌رود این بارندگی‌ها با اعمال مدیریت صحیح موجب احقاق حقوق حقابه داران این حوزه شود. وی با اشاره به اینکه امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری توسط بودجه مردمی تأمین می‌شود، افزود: متأسفانه علیرغم پرداخت این هزینه‌ها از سوی مردم برای بخشی از مردم استفاده از این امکانات میسر نیست و باید در سال آینده شرایطی فراهم شود تا مردم از این امکانات استفاده کنند. این عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: روز ۱۹ آذر روز جهانی مقابله با فساد بود و فساد مانع توسعه جهانی بشر می‌شود. همچنین فساد موجب سلب امید می‌شود به ویژه بر دستگاه‌های اجرایی آثار مخربی خواهد داشت. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم روزانه با شهرداری و سایر دستگاه‌های اداری سر و کار دارند، مبارزه با فساد باید از اولویت‌ها باشد.

هم چنین، وحید فولادگر، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به اینکه معدود مدیرانی در شهرداری به جای اینکه به فکر مردم باشند به فکر اتومبیل و دفتر خود هستند، اظهار کرد: این امر موجب نارضایتی مردم شده و خلاف سیاست‌های مدیریت شهری است. مدیریت شهری باید اقدامات خوبی انجام دهد تا چهره شهرداری را مخدوش نکنند. وی افزود: با توجه به بودجه ۵ ساله درخواست می‌شود شهرداری پیشرفت خود را به جهت تخصیص اعتبار در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی به اعضای شورا ارائه دهد تا اعضای شورا در بودجه سال ۹۶ ارزیابی بهتری داشته باشند.

احتمال ابتلا به سرطان کودکان مناطق آلوده بیشتر است

یک عضو شورای شهر اصفهان گفت: کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم و پتانسیل سمن‌ها میسر نیست. ندا واشیانی پور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: رشد سریع شهرنشینی و رشد بی رویه جمعیت در کشور منجر به افزایش آلودگی هوا شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری است که به لحاظ تاریخی و اجتماعی اهمیت بسیاری در کشور دارد، افزود: نقش اتومبیل ها در آلودگی هوا و رشد جمعیت بی رویه شهری منجر شده سیمای این شهر هر روز آشفته‌تر و محیط زیست آن نیز آلوده‌تر شود. این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه عدم تحرک خودروها نیز آلودگی هوا را بیشتر می‌کند، گفت: خشکی زاینده رود هم حکایت از وضعیت مخاطره انگیز اصفهان دارد. واشیانی پور با بیان اینکه اصفهان به علت استقرار صنایع بزرگ شرایط زیست محیطی نامناسبی را طی می‌کند، اضافه کرد: علیرغم اجرایی شدن طرح سه شنبه‌های بدون خودرو و دوچرخه سواری همچنان شاهد آلودگی هوا در شهر هستیم. وی ادامه داد: تنها از طریق تغییر در رفتار انسانی و با افزایش آگاهی مردم این مخاطرات و آلودگی هوا کاهش می‌یابد. نقش شهروندان در کاهش مخاطرات زاینده رود بسیار کلیدی است.

این عضو شورای شهر اصفهان اظهار کرد: باید شاهد کاهش خودروهای تک سرنشین و کاهش ترافیک باشیم زیرا عدم توجه به این موضوع آلودگی هوا را رقم می زند. واشیانی پور با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است، گفت: خودروهای تک سرنشین به روند آلودگی هوا کمک می‌کند بنابراین باید مردم از خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده کنند. وی افزود: براساس گفته متخصصان پزشکی، عوارض ناشی از آلودگی هوا منجر می‌شود که بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، چشم و پوست در افراد سالمند و کودکان ایجاد شود. همچنین بیماری‌های آسم و آلرژی نیز افزایش یابد. این عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: احتمال ابتلا به سرطان کودکانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند بیشتر است. همچنین احتمال بروز بیش فعالی در کودکانی که در معرض هوای آلوده قرار می گیرند بیشتر می‌شود. واشیانی پور گفت: کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم و پتانسیل سمن‌ها میسر نیست. همچنین نیازمند برنامه ریزی‌های بلندمدت و جدی‌تری از طریق دستگاه‌های متولی است.