پرنده‌نگری در «میقان» هم پول می‌آورد  و هم احیای حیات‌وحش
محمود کل‌نگری فعال محیط زیست در گذشته تالاب‌ها به‌عنوان اراضی نامناسب، بی‌فایده و حتی مضر و مأمنی برای حشرات ناقل بیماری‌ها شناخته می‌شدند. این در حالی است که علاوه بر حفظ و توسعه تنوع‌ گیاهی و جانوری، تولید و ذخیره‌سازی آب، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب، تثبیت آب و هوای منطقه به‌ویژه تعدیل درجه حرارت و تامین غذا از قابلیت‌های اکولوژیک و اقتصادی تالاب‌ها به حساب می‌آید و ارزش اکولوژیک تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است. در کنار این ارزش، تالاب‌ها این روزها به محلی برای سودآوری اقتصادی از راه پرنده‌نگری تبدیل شده‌اند. ارزش اقتصادی این شاخه از توریسم در آمریکا 36 میلیارد دلار است که در ایالت فلوریدا این رقم به تنهایی به 4.9 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین در جهان 46.7 میلیون پرنده‌نگر وجود دارد که حاضرند برای دیدن گونه‌های نادر هزینه زیادی بپردازند. چنین ویژگی‌هایی موجب شده جمعی از فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار سازمان حفاظت از محیط‌زیست و صنایع‌ اطراف تالاب میقان جهت ساماندهی این تالاب و تبدیل آن به یک نقطه گردشگری خاص از ظرفیت‌های آن برای پرنده‌نگری و جذب گردشگران علاقه‌مند به حیات وحش بهره بگیرند.
تالاب کویری میقان با مساحت ۳۳۹/۵۴۸۱ کیلومترمربع در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است. این تالاب یکی از ۱۰۵ منطقه مهم زیست پرندگان در کشور محسوب می‌شود. تنوع گیاهی این منطقه بسیار غنی است، به طوری که بیش از نیمی از هالوفیت‌های ایران در اطراف این تالاب یافت می‌شوند. همچنین حضور پرندگان زمستان‌گذر از جمله فلامینگو، درنای معمولی و انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی دیگر، قابلیت پرنده‌نگری و پرنده‌شناسی را در این منطقه فراهم آورده است. از جمله برنامه‌هایی که در این طرح در حال انجام است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
اقامتگاه‌های دائم روستایی
با توجه به نزدیکی تالاب میقان به شهر اراک و روستاهای متعدد و در راستای درآمدزایی ساکنان منطقه به خصوص روستاهای نزدیک به ورودی تالاب از قبیل طرمزد و مبارک آباد، برنامه اقامت گردشگران در منازل روستاییان در حال اجرا است؛‌ این امر سبب می‌شود پرنده‌‌نگری به عنوان معیشت مکمل برای مردم این نواحی مطرح شده و به لحاظ اقتصادیوضعیت آنها را ارتقا دهد.
برج پرنده‌نگری
با توجه به وسعت بالای تالاب احداث برج پرنده‌نگری می‌تواند تسهیلگر رویت این گونه‌ها از سوی گردشگران باشد.
زون نیزار (زون حفاظتی)
این زون نقاط زادآوری پرندگان است و هیچگونه طرح متمرکز گردشگری (همچون ساخت‌و‌ساز و... ) در این زون انجام نخواهد شد. به دلیل وجود حدود ۱۰۰ گونه پرنده در این ناحیه، امکان مشاهده و مطالعات رفتارشناسی آنها به خوبی امکان‌پذیر بوده و برگزاری تورهای تخصصی پرنده‌نگری و پرنده‌شناسی با تعداد نفرات اندک، بدون وسیله نقلیه همراه با حفظ اصول زیست‌محیطی انجام می‌شود. به این ترتیب می‌توان امید داشت پرنده‌نگری در این منطقه قادر است معیشت پایداری را برای ساکنان این منطقه به همراه آورده و همزیستی مسالمت‌آمیزی را میان انسان و حیا‌ت‌وحش برای طولانی مدت شکل دهد.