سفر باید دستاورد داشته باشد
دکتر مهدی حجت از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی اولین چیزی که هر کسی باید در انتخاب مقصد سفر در نظر بگیرد، این است که چه مقصودی از سفر خود دارد. در حقیقت، وقتی اوقات خود را در سفر می‌گذرانید، باید دستاوردی برای شما داشته باشد.
مثل دیدن یک فیلم سینمایی که هم باید وسایلش فراهم باشد، هم باید بدانیم چه تاثیری بر روح و جان ما می‌گذارد. پس پیش از هرچیزی برای سفر کردن حواسمان باشد که از سفر خود چه می‌خواهیم و با چه کسانی سفر می‌کنیم؛ اگر با یک جمع جوان سفر می‌کنیم، می‌توانیم یک مسافرت ماجراجویانه داشته باشیم یا اگر می‌خواهیم با افراد سن و سال‌دار به سفر برویم، باید جاهایی را انتخاب کنیم که برای این افراد سختی نداشته باشد. با این مقدمه، پیشنهادم این است که در این ایام اتفاقا جاهایی را برای سفر انتخاب کنید که کاملا متفاوت باشد؛ مثلا برای دوستداران طبیعت ماکو در شمال آذربایجان غربی و اردبیل را پیشنهاد می‌کنم. در حوزه بازدید از میراث فرهنگی نیز رفتن به مجموعه آثاری را که کمی احتیاج به پیش مطالعه دارد به علاقه‌مندان میراث باستانی پیشنهاد می‌کنم؛ نظیر این محوطه‌ها را در خوزستان و کردستان و سیستان و بلوچستان می‌توانید پیدا کنید. دیگر کسانی هم که زیاد علاقه ندارند که سفرشان علمی باشد، می‌توانند آثار دوران اسلامی را در شهرها و استان‌هایی مثل یزد، کاشان، شیراز و تبریز بازدید کنند.
برای پیشنهاد کتاب هم به همان مساله برمی‌گردم که باید از کتاب هم درسی آموخت و صرفا به آن به دید سرگرمی نگاه نکرد. من شخصا کتاب و نوشته‌های دانشمندان را می‌خوانم و هم‌اکنون مشغول مطالعه مجموعه مقالات مرحوم استاد محمد قزوینی هستم.