ایران براساس افق 1404 باید به ‌هاب انرژی منطقه تبدیل شود، یعنی علاوه بر اینکه نیازهای انرژی خود را تامین می‌کند، از طریق شبکه و خطوط انتقال گسترده‌ای که با کشورهای همسایه برقرار کرده، نیازهای همسایگان خود را هم مرتفع کند. به این ترتیب ایران به محلی برای تبادل انرژی بین کشورهای اطراف خود تبدیل می شود. تبدیل شدن ایران به‌هاب انرژی منطقه دو نتیجه مهم دارد: عرضه آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی و خارجی در حوزه انرژی‌های نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی‌های نو و تبادل اطلاعات و ظرفیت‌ها، برقراری ارتباطات بین تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات و مصرف‌کنندگان این تجهیزات.
در این بین ایران با ظرفیت‌های بالای منابع نفت و گاز و با صنعت پرتوانی همچون پتروشیمی‌ و تولن قابل توجه در ساخت فرآورده‌های نفتی و صادرات این محصولات به بازارهای جهانی، نیازمند جذب سرمایه‌های زیاد است. کارشناسان می‌گویند، نیاز صنعت نفت و گاز ایران به سرمایه بیش از قدرت تأمین مالی اقتصاد کشور در داخل است. از سوی دیگر، بازار سهام توان کافی برای جذب سرمایه‌های مورد نیاز این صنعت را ندارد. سیستم بانکی نیز با حجم بالایی از مطالبات معوق روبرو است و بخش زیادی از سرمایه‌های عمومی‌نیز در گرو بخش‌هایی مثل مسکن قرار گرفته و به عبارتی قفل شده است. در چنین شرایطی انتظارات از جذب سرمایه‌های خارجی بالاتر از همیشه است. اکنون دولت یازدهم با رفع تحریم‌های بین‌المللی آماده جذب سرمایه‌های خارجی برای توسعه در این صنعت است. هیات‌های خارجی که با حضور خود در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز آمادگی خود را برای همکاری با کشورمان اعلام کرده اند، منابع مهمی‌از تامین مالی برای آینده این صنعت محسوب می‌شوند. به عقیده کارشناسان می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های کشور در حوزه انرژی به معرفی فرصت‌هایی پرداخت که در ایران وجود دارد. نمایشگاه کیش یکی از فرصت‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود. این در حالی است که انتظار می‌رود برخلاف سال‌های اخیر که نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی در کشور به دلیل مواجهه با تحریم‌ها رنگ و رو باخته بودند، در نمایشگاه امسال شاهد حضور چهره‌های مهمی ‌در حوزه انرژی باشیم.

این موضوع را پیش از این نیز در مراسم رونمایی از قراردادهای نفتی شاهد بودیم، طوری‌که خیل عظیمی ‌از هیات‌های تجاری و شرکت‌های معتبر بین‌المللی در این همایش حضور داشتند که این موضوع نشان می‌دهد رویکرد کشورهای مهم جهان به ایران، رویکردی مشارکتی است. در همین راستا، به عقیده فعالان حوزه انرژی در ایران اصلاح قراردادهای نفتی مرحله دیگری از چالش‌های انرژی در کشور بود که در دولت یازدهم برطرف شد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که بر اساس بندهایی از قراردادهای جدید، مشارکت شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.برگزاری نمایشگاه‌های انرژی به معرفی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی به خارجی‌ها منجر خواهد شد و قادر به رونق در مبادلات دوطرفه است. حضور در این نمایشگاه همچنین فرصت مناسبی برای بازاریابی در زمینه تولیدات و تجهیزات حوزه انرژی به خصوص در دو بخش نفت و گاز فراهم کرده است و شرکت‌کنندگان می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در این نمایشگاه با هم تعامل داشته باشند.این موضوع می‌تواند منطقه آزاد کیش را به یک قطب انرژی تبدیل کند. در عین حال تبدیل شدن کیش به ‌هاب انرژی زمینه ساز توسعه و رشد اقتصادی کشور است. قوانین تسهیل‌کننده مناطق آزاد و پایین بودن بوروکراسی‌های اداری نیز موجب گسترش مبادلات با شرکت‌های نفتی خواهد شد . در این بین نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه از جمله آذربایجان، ترکیه و عربستان به شدت به دنبال آن هستند با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارند به‌ هاب انرژی در منطقه تبدیل شوند. این موضوع بر ضرورت افزایش مزیت‌های رقابتی کشور در مقایسه با سایر کشورها تاکید دارد.

به عقیده اقتصاددانان، در حال حاضر فضای نامطلوب کسب و کار در ایران در مقایسه با کشورهایی همچون عربستان و ترکیه، ریسک‌های نسبتا بالای اقتصادی و سیاسی در کشور برخلاف این کشورها - البته این ریسک‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است- و وجود تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است اهمیت انرژی ایران کمرنگ شود. با این حال در دو سال گذشته دولت یازدهم توانسته است جایگاه انرژی ایران را در منطقه و جهان بار دیگر احیا کند. به همین دلیل لازم است ایران زمینه‌های تبدیل شدن به ‌هاب بزرگ انرژی در منطقه را فراهم کرده و از مزایای آن نیز بهره‌مند شود. در این بین پتانسیل‌های بورس کالا در منطقه کیش نیز از جمله موضوعاتی است که نباید مورد غفلت واقع شود. تالار محصولات پتروشیمی‌در این منطقه در سال‌های اخیر به مکانی برای مبادلات برخی کالاها به خصوص در حوزه پتروشیمی‌و پالایشی تبدیل شده است. با این حال هنوز هم بسیاری از ظرفیت‌های این بازار ناشناخته مانده است. این در شرایطی است که پیش از این نیز بارها وزارت نفت نسبت به عرضه نفت‌خام در این تالار اقدام کرده که البته این اقدام چندان موفق نبوده است. در زمینه بورس انرژی نیز کماکان مشکلاتی مشابه دیده می‌شود. فعالان حوزه نفت معتقدند، دولت و وزرای نفت باید بتوانند زمینه‌های رونق بورس انرژی را فراهم کنند، زیرا بسیاری از توانمندی‌های کشورمان در زمینه عرضه حامل‌های اصلی انرژی متوقف مانده است. بورس انرژی و تالار محصولات صادراتی بورس کالا دو بازاری هستند که می‌توانند با شناسایی طرف‌های عرضه و تقاضا زمینه‌های قیمت گذاری برای نفت و سایر حامل‌ها را نیز در منطقه فراهم کرده، باعث حضور کشورهای مختلف نفتی در این بازار شده و پای برندهای معتبر در نفت و فراورده‌های نفتی، گاز، برق و سایر حامل‌های انرژی را به کشورمان باز کنند.