بی‎اطلاعی منتقدان از فعالیت‏های اقتصادی شهرداری
دنیای اقتصاد، رها بخشایش- معاون اقتصادی و رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های مردمی شهرداری مشهد اواخر هفته گذشته میزبان اصحاب رسانه بود و در این نشست در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص انتقادات مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی مبنی بر اینکه «سیاست‏های غلط معاونت اقتصادی شهرداری باعث فرار سرمایه‎ها از مشهد شده است»، توپ را به زمین رسانه‎ها و خبرنگاران انداخت و اینطور پاسخ داد:

به نظر می‎رسد احتمالا باید از رسانه‎ها گلایه کنم، زیرا حتما ایشان مستحضر به فعالیت‌های حوزه اقتصادی شهرداری نیستند؛ اگر مطلع شوند، با توجه به روحیه منطقی و انسانی که از ایشان سراغ دارم، قطعا فرمایش خود را اصلاح می‏کنند.
محمدرضا مزجی با بیان اینکه پشتوانه بزرگ ما استانداری است، اظهار کرد: استانداری در زمینه‎های مختلف از ما حمایت کرده است و اگر اطلاعات درستی برسد، قطعا موضع آن‎ها عوض می‏شود و انتظار داریم رسانه‏ها این اقدام را انجام دهند.

معاون اقتصادی شهردار مشهد همچنین در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» مبنی بر میزان بدهی شهرداری به بانک‏ها و اخبار منتشر شده در زمینه واگذاری ساختمان شهرداری منطقه یک به بانک تجارت عنوان کرد: بدهکار بودن افتخار ماست و مرد باید بدهکار باشد، قسمت اعظم بدهی‎های شهرداری به بانک‎‌ها مربوط به اوراق مشارکتی است که از چهار سال قبل منتشر شده و در حال حاضر مدیریت شهری فعلی باید تمام بدهی‌ها را بپردازد. وی با بیان اینکه این بدهی‎ها باید ایجاد می‎شد تا پروژه‎ها اجرا شود، گفت: ما نیز در حال ایجاد بدهی هستیم، اما به پرداخت آن‌ها هم فکر می‎کنیم که مدیریت شهری بعد به کار اصلی خود برسد و ناچار نشود بدهی‎های ما را پرداخت کند.
مزجی با اشاره به اینکه سال گذشته تمام بدهی‎‎ها تعیین تکلیف و بیش از یک هزار و 300 میلیارد تومان آن پرداخت شد، تصریح کرد: تا پایان سال جاری نیز باید دو هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی‎های گذشته به بانک‎ها را پرداخت کنیم. وی در خصوص فروش ساختمان شهرداری منطقه یک نیز گفت: اگر بدهی بانکی هم نداشته باشیم، برخی از مکان‎هایی را که احساس کنیم نیاز منطقه ایجاب می‎کند و فروش آن باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود، تبدیل به احسن می‎کنیم؛ ساختمان شهرداری منطقه یک را فعلا واگذار نکردیم، اما اگر لازم باشد این کار را انجام می‎دهیم.

فروش نمایشگاه منتفی شد
رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های مردمی شهرداری در پاسخ به سؤال دیگر «دنیای اقتصاد» در خصوص طرح توسعه نمایشگاه بین‏المللی مشهد تصریح کرد: برای فروش نمایشگاه یک مشتری بالقوه وجود داشت که با وی توافق مقدماتی انجام داده بودیم، اما بعد از منتفی شدن این موضوع، فعلا در خصوص فروش نمایشگاه برنامه خاصی نداریم ولی به شدت بر روی ایجاد ارزش افزوده و توسعه نمایشگاه کار می‎کنیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.
مزجی با بیان اینکه 16 پروژه مشارکتی در بودجه مصوب سال جاری با ارزش سرمایه‎گذاری یک هزار و 600 میلیارد تومان تعریف شده است، اظهار کرد: علاوه بر این‎ها 24 پروژه خارج از مصوبه نیز تعریف شده که میزان تحقق بودجه در پروژه‏های مصوب 35 درصد و در سایر پروژه‏ها 25 درصد بوده است.معاون اقتصادی شهردار مشهد بودجه سال جاری این معاونت را شش هزار و 200 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: حوزه بودجه را تاکنون سه هزار و 700 میلیارد تومان پیش بردیم و به عبارت دیگر حدود 59.7 درصد بودجه در فرآیند تحقق قرار دارد.

انتشار هزار و ۹۵۰ میلیارد توماناوراق مشارکت تا پایان سال
مزجی در خصوص اوراق مشارکت منتشر شده عنوان کرد: در سال گذشته و سال جاری مبلغ یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط دو و سه قطار شهری منتشر شد؛ همچنین در نیمه دوم امسال نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط دو قطار شهری منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های مردمی شهرداری ادامه داد: تا پایان سال جاری مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بافت‎های فرسوده اطراف حرم مطهر، آبکوه، عامل و میدان امام حسین(ع) و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک نیز برای تملک زمین برای ایستگاه‎های خط سه، کمربند جنوبی و پلاک ۱۷۶ منتشر می‏شود که در مجموع در نیمه دوم امسال یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد.مزجی با بیان اینکه سال گذشته بودجه مصوب شهرداری در قسمت پروژه‎های مشارکتی یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بود، افزود: ۳۷ درصد این بودجه در بخش پروژه‎های مشارکتی مسکونی، ۳۱ درصد پارکینگ، ۲۳ درصد تجاری، هفت درصد فرهنگی و ۱.۶ درصد اداری بوده که میانگین پیشرفت فیزیکی آن‎ها ۳۷ درصد است.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با اشاره به مذاکره با یک سرمایه‎گذار برای احداث ۲۵۰۰ واحد مسکونی، گفت: همچنین با یکی از سرمایه‎گذاران بزرگ کشور برای اجرای پروژه بزرگی در پارک طرق در حال گفت‎وگو و نگارش نهایی قرارداد هستیم که احداث سالن اجلاس برای مشهد ۲۰۱۷ بخش کوچکی از این پروژه بزرگ محسوب می‎شود.

در حاشیه:
یکی از خبرنگاران در انتقاد به نحوه ارائه آمار مرتبط با فعالیت‎های اقتصادی شهرداری از سوی معاون اقتصادی گفت: در دو نشست خبری گذشته نتوانسته‎ایم هیچ آمار دقیقی کسب کنیم و ارائه آمار همیشه به جلسات بعد موکول می‎شود.