بدون شناخت وارد آسیای میانه شدیم
دنیای اقتصاد،گروه صنعت- نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ورود بدون شناخت به بازار آسیای میانه باعث شد تا نتوانیم صادرات ایران را به این کشورها افزایش دهیم،گفت: سه ضلع دولتی بودن اقتصاد آسیای میانه، سنتی بودن تجار ایرانی و حمایت اندک دولت‌های مختلف ایران در دودهه اخیر از صادرکنندگان باعث شده تا توسعه تجارت با آسیای میانه تجربه ناموفقی باشد. امیرعابدی درگفتگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» افزود: در اوایل دهه 70 که کشورهای آسیای میانه به استقلال رسیدند، توسعه تجارت با این کشورها به دلیل اینکه اقتصادشان تا قبل از آن دولتی بود و تجربه‌ای از اقتصاد آزاد نداشتند با مشکلاتی مواجه شد.
وی تصریح کرد: تجربه نشان داده‌است که به دلیل تسلط دولت بر اقتصاد این کشورها یکی از گام‌های اساسی برای گسترش روابط تجاری با آن‌ها ارتقای سطح تعاملات با دولت‌هایشان می‌باشد.
وی ادامه داد:با این حال تجار ما به این مسئله کمتر توجه می‌کردند و این مسئله باعث می‌شد تا تجار سایر کشورها از طریق دولت‌های متبوعشان با کشورهای آسیای میانه وارد مذاکره شده و بتوانند بخش قابل توجهی از بازارهای آن‌جا را تسخیر کنند.
عابدی با اشاره به ساختار سنتی تجارت در کشور که ریشه ده‌ها ساله دارد، گفت: همین مسئله باعث شد تا در اوایل دهه ۷۰هم‌زمان با استقلال کشورهای آسیای میانه تجار ما با روش‌های سنتی و بدون توجه به سلایق و نیازهای این کشورها و با تکیه به روش‌های بازاریابی که در ایران داشتند، وارد تجارت با آسیای میانه شوند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در آن زمان برخی از تجار ایرانی فکر می‌کردند کالای صادراتی یعنی کالایی که مازاد مصرف داخل است،این درحالی است که مردم هر کشور سلایق و ذائقه مصرفی خودشان را دارند و ممکن است کالایی را که ما در داخل مصرف می‌کنیم نپسندند.
وی ادامه داد:این مسئله موجب شد تا با صدور کالاهایی که با ذائقه مردم کشورهای آسیای میانه هم‌خوانی ندارد،تجار آن کشورها تصور کنند که ما نمی‌توانیم نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم، برای همین به سراغ تجار سایر کشورها رفتند.


مشکلات ورود سنتی به آسیای میانه
نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: ورود سنتی به بازارهای آسیای میانه باعث شد تا علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای برخی از تجار ایرانی، برخی دیگر نیز خیلی زود بازارهای کالاهایشان را در این کشورها از دست بدهند،به‌طوری که دیگر نتوانستند به آسیای میانه کالا صادر کنند.
عابدی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر حمایت دولت‌های مختلف از صادرکنندگان ایرانی در آسیای میانه درحد انتظار نبوده،گفت: انتظار می‌رود مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط با بازرگانی و هم‌چنین دیپلماسی کشور حمایت همه‌جانبه‌ای از صادرکنندگان ایرانی در زمینه‌های بازارشناسی و معرفی ظرفیت‌ها به عمل آورند.


انتقاد از نگاه مقطعی به بازارهای خارجی
عابدی با انتقاد از رفتار برخی از تجار ایرانی در آسیای میانه گفت: برخی از تجار به بازارهای آسیای میانه به چشم بازارهای یک بار مصرف نگاه می‌کردند و تصور می‌کردند که یک بازه کوتاهی زمان دارند و باید تا می‌توانند از این بازار پول جمع‌آوری کنند. وی ادامه داد: برای همین اقدام به صدور کالاهای بی کیفیت به این کشورها کردند،مسئله‌ای که باعث شد تا چهره کالاهای ایرانی در این کشورها مغشوش شود.
عابدی اظهار کرد: رایزن‌های بازرگانی ایرانی در آسیای میانه، می‌توانند در معرفی توانمندی‌ها و تجمیع صادرکنندگان استان موثر واقع شوند و در ارائه محصولات به بازارهای این کشورها کمک نمایند. این متخصص بازارهای آسیای میانه گفت: کشورهای آسیای میانه به دلیل موقعیت جغرافیایی قادر به تامین تمامی مواد غذایی مورد نیاز خود نیستند ازاین رو نزدیکی این کشورها به ایران بستر مناسبی را برای صادرات مواد غذایی به آن‌ها فراهم کرده است.
عابدی با بیان اینکه بازارهای آسیای میانه ظرفیت مناسبی برای توسعه خدمات مهندسی دارند،تصریح کرد: در صورت تعامل سازنده بخش خصوصی و دولتی ایران و شرکت فعال برای کشف و شرکت در مناقصات این کشورها می‌توانیم بسترهای لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آسیای میانه را فراهم کنیم.