پژو نا امید  از مذاکره با ایران
پژو از مذاکره با ایران ناامید شده و خواهان یک تصمیم قطعی در مورد آینده همکاری با ایران خودرو است.
ناامیدی این شرکت فرانسوی از این روست که طرف ایرانی تکلیفی برای همکاری با پژو تعیین نمی‌کند.هر چند ایران خودرو همزمان با موافقت نامه‌های اولیه هسته‌ای از بازگشت دوباره پژو به ایران خبر داد و حتی برخی از مسوولان این شرکت شادمانی خود را از این موضوع کتمان نمی‌کردند اما ظاهرا ورق به نفع مخالفان پژو در ایران برگشته؛ چرا که این شرکت ایرانی به تازگی از ارتباط سرد خود با این شرکت خودروساز فرانسوی پرده برداشته است.
این ارتباط سرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان، ایران خودرو به دنبال امتیازگیری بیشتر از پژو است یا اینکه با پیشنهادهای بهتری برای سرمایه‌گذاری در این شرکت مواجه شده است. در هر صورت آنچه مشخص است پژو در حال حاضر در شرایط خوبی قرار ندارد و به نظر می‌رسد که بلاتکلیفی این شرکت را از حضور دوباره در ایران ناامید کرده است. هر چند که ایران خودرو هم اکنون دست بالا را گرفته و ظاهرا می‌تواند هر نوع شرایطی را پیش پای این شرکت قرار دهد. دست بالا از این جهت که شرکت پژو قبل از تحریم صنعت خودرو توسط ایالات متحده‌آمریکا، با سهامداری جنرال موتوز در این شرکت، ایران را ترک کرد که این اقدام باعث ضررهای مالی هنگفتی به هر دو شرکت ایران خودرو و پژو شد.

ترک ناگهانی ایران پس از 24 سال فعالیت و سودآوری برای این شرکت، هر چند اقدامی سخت بود اما به دنبال اعمال سیاست‌های تحریمی ایران صورت گرفت.خروج پژو هم ایران را با ضرر مالی هنگفتی مواجه کرد و هم این شرکت فرانسوی را از چشم ایرانیان انداخت.
در این بین ایران خودرو خطوط تولیدی خود را متوقف نکرد و با تامین قطعه از چین همچنان به تولید محصولات پژو ادامه داد.حال با ابراز تمایل پژو برای بازگشت دوباره، طرف ایرانی از یک سو تحت فشار مخالفان داخلی قرار گرفته و از سوی دیگر چشم امید به خودروسازان معتبری دارد که وعده حضور در ایران را دادند. با تمام این اوصاف حالا این شرکت فرانسوی از بلاتکلیفی خود با مسوولان ایران خودرو می‌گویند و اینکه مسوولان این شرکت ایرانی به نوعی آنها را سرگردان کرده‌اند. طی هفته جاری کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه پژو سیتروئن به نقل از سایت خبری چلینج انتقاد خود را به گوش ایران خودرو رساند. پایگاه چلینج نوشت: شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران دیگر به ستوه آمده است، به این ترتیب، این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده این پرونده را به‌صورت علنی روی میز بگذارد.

این پایگاه خبری همچنین تاکید کرد که شرکت پژو سیتروئن به‌طور رسمی وضعیت مذاکرات خود با طرف ایرانی را اعلام خواهد کرد تا آنها را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و حتی اقدامات تحریک آمیز ایران پایان دهد. یا رومی روم، یا زنگی زنگ. چلینج که سایت خبری فرانسوی است همچنین بر این نکته تاکید کرده که در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.

تابستان گذشته، کارلو تاوارس، رئیس پژو سیتروئن به این پایگاه خبری گفته است که «من مشکلات را مشاهده می‌کنم. به ما حمله می‌شود چون [ایران را] ترک کردیم. و مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر می‌شود.
در همین زمینه چلینج گزارش داده که ژان کریستوف کمار، مسوول منطقه‌ای پژو با هدف تلاش برای مذاکره برای تولید پژو 208 که در سال 2012 در فرانسه روانه بازار شد به‌طور مرتب به ایران سفر می‌کند.
وی همچنین تولید پژو ۳۰۱ را که آن هم در سال ۲۱۲ وارد بازار شد، به ایران پیشنهاد داده است. پژو سیتروئن پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک به‌صورت پنجاه- پنجاه را مطرح کرده است. این طرح کلیدی این شرکت را مرکز تولید برای ایران و کل منطقه از جمله روسیه خواهد کرد.

این پایگاه خبری در انتها به این موضوع نیز اشاره کرده که پژو سیتروئن در اوایل سال ۲۰۱۲ به‌طور ناگهان به دستور متحد آمریکایی‌اش جنرال موتورز از بازار ایران خارج شد. جنرال موتورز درخواست کرده بود که پژو سیتروئن فورا خود را با خط مشی سیاسی واشنگتن در قبال ایران تطابق دهد. این چیزی است که ایرانی‌ها نبخشیده‌اند. اما واکنش ایران خودرو به سخنان مدیرعامل پژوسیتروئن نیز جالب به نظر می‌رسد این واکنش‌ها هم در امتداد همان بلاتکلیفی شرکت پژو در ایران است.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در این زمینه عنوان کرده که خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.
وی با بیان اینکه از نظر ما اظهارات اخیر مسوولان پژو تنها دارای مصرف داخلی در آن کشور است، خاطرنشان کرد: این اظهارات به دو دلیل می‌تواند بیان شده باشد. یک دلیل این است که شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجددا وارد بازار بزرگی چون بازار ایران شود و به نوعی از سوی سهامدارانش از ترس از دست دادن بازار ایران تحت فشار است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: از آن سو نیز ممکن است این اظهارات به رقابت‌های داخلی خودروسازان فرانسوی برای حضور مجدد و گسترش فعالیت‌هایشان در بازار ایران باز گردد زیرا غیر از پژو، دیگر خودروسازان فرانسوی نیز مشتاقانه به دنبال حضور در ایران هستند.

وی همچنین تاکید کرده که ایران خودرو در دور جدید مذاکرات خود با پژو با جدیت موضوع رفتار گذشته این شرکت را دنبال کرده که اظهارنظر اخیر مدیران شرکت فرانسوی می‌تواند نوعی فرار رو به جلو در واکنش به این پیگیری طرف ایرانی باشد. در هر شکل آنچه مشخص است هر دو طرف از روند مذاکرات رضایت ندارند اما دو شرکت به نوعی به وجود یکدیگر نیازمند هستند.