روی خوش بازار خودرو به دیپلماسی دولت
اخبار خوب همیشه نتایج خوبی به دنبال دارد. خبر خوب هفته جاری مربوط به دیپلماسی دولت روحانی بود که اگر چه آثار روانی بر قیمت بازارهایی همچون سکه، دلار و خودرو داشت؛ اما پیش‌بینی می‌شود که با تداوم این اخبار تحولی اساسی در بازارهای ذکر شده رخ دهد.
طی هفته جاری با اظهارنظرها و پیش‌بینی‌هایی که در مورد نتایج سفر رییس‌جمهور به نیویورک می‌شد، قیمت‌ها در بازار سکه و دلار به ناگهان فروکش کرد. آنچه در سخنرانی‌های رییس‌جمهور در زمینه دستاوردهای این سفر مورد تاکید قرار می‌گرفت، کاهش و رفع برخ از تحریم‌ها بود که کارشناسان صنعت خودرو آن را با احتمال لغو تحریم‌های صنعت خودرو ایران بی‌ربط ندانستند. تحریمی که تیرماه امسال باراک اوباما شخصا در مورد آن اقدام کرده بود.در هر صورت اینکه فروکش کردن قیمت دلار، سکه و خودرو بیشتر جنبه روانی دارد و یا واقعی، موضوعی است که خریداران و فروشندگان را به‌خصوص در بازار خودرو دچار سردرگمی کرده است؛ چرا که برخی مشتریان که متقاضی خرید خودرو بودند، به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدند. در این زمینه یک کارشناس اقتصادی معتقد است که اگر چه فروکش کردن قیمت‌ها ناشی از آثار روانی جریانات اخیر است؛ اما آثار عملی نیز در بروز نشانه‌های مثبت تاثیرگذار بوده است. به هر شکل هفته جاری هفته خوبی برای بازار‌هایی همچون سکه و دلار و خودرو بود. به‌خصوص بازار خودروهای وارداتی که با افت و خیز نرخ دلار دچار نوسان می‌شود.خودروهای داخلی نیز اگر چه از لحاظ افت قیمت با وارداتی‌ها برابری نمی‌کرد؛ اما بازار خودروهای مذکور نیز از نظر قیمتی کمی فرو کش کرد.با این حال برخی فعالان بازار معتقدند که با نوسانات بازار خودروهای داخلی و خارجی بار دیگر رکود به سراغ بازار خودرو خواهد آمد؛ چرا که مشتریان و متقاضیان بازهم به انتظار افت قیمت‌ها، دست از خرید خواهند کشید. در این زمینه رییس اتحادیه نمایشگاه داران تاکید دارد که کاهش قیمت به‌طور حتم به بازار راکد خودرو، رونق خواهد بخشید، به شرطی که این افت قیمت ثبات داشته باشد و مقطعی نباشد.وی همچنین پیش‌بینی می‌کند که در صورت تثبیت نرخ ارز در سطوح فعلی، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا بهمن و اسفندماه سال‌جاری ثابت خواهد ماند، اما اخبار خوش دیپلماسی در کنار رکودی که هم اکنون بر بازار خودرو حاکم است، بر افت بیشتر قیمت‌ها موثر خواهد بود. به اعتقاد یکی از کارشناسان خودرو، افت قیمت دلار همراه با رکودی که هم اکنون بر بازار خودرو حاکم است ممکن است بر روند نزولی قیمت خودرو به خصوص وارداتی‌ها سرعت بیشتری ببخشد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه قیمت خودروهای وارداتی هنوز کاذب است و با قیمت واقعی فاصله دارد، عنوان می‌کند که اگر نظارت کافی بر عرضه و فروش خودروهای وارداتی باشد، قیمت‌ها شکل واقعی به خود خواهد گرفت. در همین زمینه بررسی بازار خودرو نشان‌دهنده آن است که قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در همین چند روز گذشته بین ۵۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است. به طوری که بیشتر خودروهای داخلی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان با افت قیمت روبه‌رو بودند و قیمت خودروهای وارداتی نیز متاثر از کاهش قیمت ارز و سکه بین ۳ تا ۷ میلیون تومان سقوط کرد؛ به طوری که خودرو اپتیما با کاهش سه میلیونی، سراتو با کاهش دو میلیونی و جنسیس با افت قیمت هفت میلیونی روبه‌رو بود. بر این اساس بسیاری از تحلیلگران بازار خودرو امیدوارند که با روند مطلوب دیپلماسی خارجی دولت روحانی قیمت‌ها چه در بازار سکه و ارز و چه در بازار خودرو روندی مثبت را طی کند و به کاهش قیمت‌ها منجر شود؛ چراکه در کشور ما مسائل اقتصادی تحت‌تاثیر جریانات سیاسی قرار دارد و این جریانات باعث افزایش یا کاهش نرخ دلار یا به دنبال آن قیمت خودرو می‌شود. ‌از سوی دیگر محتمل دانستن رفع قریب‌الوقوع تحریم صنعت خودرو نیز بازار و شرکت‌های فعال خودروسازی را به تکاپو انداخته است. در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند که به دلیل اینکه تحریم صنعت خودرو جزو جدیدترین تحریم‌ها بوده، به همین دلیل در صدر فهرست تحریم‌هایی احتمال رفع آنها می‌رود، قرار خواهد گرفت. به اعتقاد وی این موضوع بر قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر خواهد داشت، به‌گونه‌ای که با کاهش هزینه‌های تولید، قیمت فروش خودروها نیز کاهش خواهد یافت. به این ترتیب هر چند مشتریان خودروهای داخلی همزمان با نشستن محمدرضا نعمت‌زاده بر صندلی ریاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید وی بر آزادسازی قیمت خودرو در انتظار افزایش چند باره قیمت خودرو بودند؛ اما با وعده‌هایی که این روزها مردان دیپلماسی کشور می‌دهند چشم‌ها به کاهش قیمت‌ها دوخته شده تا شاید بازار باردیگر به مشتریان روی خوش نشان دهد. اگر تحریم‌ها در کنار وعده‌های مسوولان کاهش یابد، شرکت‌های خودروساز نیز چالش‌هایی را که بعد از تحریم در زمینه تامین مواد اولیه و قطعات پیدا کرده بودند، از سر خواهند گذراند و تولید به روال قبلی خود بازخواهد گشت.