افزایش سهم بازار باتنوع بخشی محصولات
معاونت طراحی و توسعه محصولات شرکت ایران یاسا تایر و رابر، متشکل از واحدهای تحقیق و توسعه (R&D)، فناوری، کنترل کیفیت (QC) و آزمایشگاه است. این واحدها با بهره‌گیری از نیروهای توانمند و استفاده از روش‌های روز دنیا در جهت ارتقای محصولات تولیدی قدم بر می‌دارند.باتوجه به اینکه در راستای ارائه محصولات با کیفیت، برای هر یک از واحدهای زیر مجموعه این معاونت شرح وظایف مشخصی تعیین شده است، با مهندس غلامعلی ایران‌مهر معاون طراحی و توسعه محصول ایران یاسا تایر به گفت‌وگو نشستیم تا حوزه فعالیت هر یک از واحدها را بدانیم.
توسعه محصولات جدید در این واحد در چه سطحی قرار دارد؟
با توجه به تغییرات پیوسته ذائقه بازار و تولید وسایل نقلیه جدید، این واحد با به روزرسانی، ایجاد تنوع و نوآوری در محصولات تولیدی، سعی در حفظ سهم بازار خود در تقابل با سایر شرکت‌های رقیب خارجی و داخلی کرده است. این واحد با ارائه حداقل ۵ سایز جدید در هر سال موفق به کسب سهم بازارهای منطقه‌ای و داخلی شده است.

در زمینه ارتقای فناوری چه کرده‌اید؟
ورود تایرهای موتور سیکلت بدون تیوب (تیوبلس) در بازارهای داخلی، واحد تحقیق و توسعه را برآن داشت تا از طریق نیروهای بومی‌شرکت و با بهره‌مندی از توانایی‌ها و استعداد‌های داخلی، خط تولید تایرهای تیوبلس موتور سیکلت را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کند.تولید این نوع تایرها با توجه به نسل جدید موتور سیکلت‌ها فرآیندی اجتناب ناپذیر بود و هم اکنون از این مدل به کشورهای منطقه و بازارهای داخلی ارسال می‌شود.

برای طراحی و فرمولاسیون محصولات خود چه اقداماتی انجام داده اید؟
با توجه به به روزشدن مواد اولیه و ارائه محصولات لاستیکی جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد درجهان امروز، واحد تحقیق و توسعه بخش اعظم توجه خود را معطوف به طراحی و فرمولاسیون‌های جدید با استفاده از آخرین تحقیقات علمی کرده است. مبنای طراحی و فرمولاسیون‌های جدید متناسب با افزایش کارکرد محصولات در نظر گرفته شده و در این زمینه مسائلی همچون بهبود کارآیی محصولات در بلند مدت، کاهش آلایندگی‌های محیط زیست و همچنین کاهش قیمت تمام شده بدون افت کیفی محصولات - همراه با ارتقای کیفی محصولات - در نظر گرفته شده است.

درباره بهینه‌سازی فرآیندها و بهینه‌سازی ساختار محصولات توضیح دهید.
واحد تحقیق و توسعه با تلاش بی‌وقفه خود، موفق به انجام فرآیندهای بهینه‌سازی برای نیل به سه هدف اصلی خود یعنی افزایش ظرفیت تولید، ارتقای کیفی محصولات تولیدی و افزایش بهره‌وری شده است.در زمینه بهینه‌سازی ساختار محصولات، مطابق نظر مشتریان اگر در نوع کارکرد محصولی از تولیدات شرکت مشکلی وجود داشته باشد و یا مشتری ویژگی‌های بیشتر یا منحصر به فرد از محصول انتظار داشته باشد، این واحد فرآیند باز طراحی محصول را آغاز می‌کند. این بهینه سازی‌های ساختاری علاوه بر بازطراحی براساس دریافت نظرات مشتریان، افزایش کارایی محصولات و نیز کاهش ضایعات حین فرآیند تولید محصول را همراه خواهد داشت.

طراحی آزمون‌های جدید به کجا رسیده است؟
روش‌های به روز اندازه گیری مشخصات فیزیکی و شیمیایی محصولات و مواد اولیه ، واحد تحقیق و توسعه را ترغیب کرد با طراحی آزمون‌های جدید فیزیکی و شیمیایی بر اساس استانداردهای بین‌المللی و همچنین خرید دستگاه‌های سنجش خواص مزبور ، زمینه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و کنترل هر چه بهتر مواد اولیه را فراهم آورد. در زمینه منابع و مواد اولیه جدید نیز این واحد با پایش مواد اولیه موجود در بازارهای جهانی، پس از دریافت مشخصات فنی و نمونه‌های مواد اولیه جدید از شرکت‌های بین‌المللی، مراحل انجام آزمون‌های مربوطه را برای بررسی میزان تاثیر این نوع مواد برروی خواص مورد نظر، مورد واکاوی قرار می‌دهد.در صورت افزایش کیفی آمیزه‌های تولیدی به سبب بهره‌گیری از این مواد و مقرون به صرفه بودن آنها، استفاده از این مواد در دستورالعمل‌ تولید آمیزه (کامپاند) قرار خواهد گرفت.

اهداف واحد فناوری شرکت چیست؟
اصلی ترین وظیفه واحد فناوری همانگونه که از نام آن انتظار می‌رود، حفظ اصول تکنیکال به کار گرفته شده در محصولات این شرکت است که از معتبرترین برندهای تولیدکننده تایر وتیوب در دنیا (شرکت IRC ژاپن) اقتباس شده است. البته با توجه به قدمت این موضوع و نیم قرن فعالیتدر این زمینه ، می‌توان ادعا کرد هم اکنون واحد فناوری ایران یاسا نه تنها به آن اصول پایبند بوده بلکه با توجه به درک متقابل از نیاز بازار مصرف (داخلی وخارجی) در ارتقای این فناوری و تطابق آن با نیازهای امروز به تلاش خود ادامه می‌دهد. این واحد با تاکید بر مصرف مواد اولیه با کیفیت و ارایه راهکار برای استفاده از ابزار و تجهیزات مدرن تولیدی، در مسیر ارتقای کیفی محصولات ایران یاسا گام برداشته و با نظارت مدوام بر پروسه تولید سعی در حفظ جایگاه برتر ایران یاسا در گروه محصولات خود دارد.