نو بخریم یا کارکرده؟
اگر قصد دارید مزایا و معایب دستگاه‌های کارکرده را بسنجید و یکی از آنها را بخرید این مطلب را بخوانید:‌
برای کاربران کالاهای تکنولوژیکی خرید یک نمونه کارکرده یا دست دوم، چندان خوشایند نیست و تقریبا هیچ‌کس تمایلی به صرف هزینه برای خرید یک نمونه کارکرده ندارد. زیرا تجربه ثابت کرده است که معمولا بخت همراه خریداران کالاهای تکنولوژیکی پرمصرفی که انتخابشان از میان نمونه‌های کارکرده موجود در بازار است، نمی شود.
حالا اگر کالای مورد نظر از گروه کالاهایی باشد که هر روز ساعت‌ها با آن کار کرده و اطلاعات شخصی، تجاری و... را در خود جای داده باشد اوضاع سخت‌تر شده و خریدار به سختی راضی به خرید کالای کارکرده که اطمینانی به مدت زمان کاربری آن ندارد می‌شود.
اما به هر حال در برهه‌هایی از زمان و در موقعیت‌های مختلفی، توجه‌ها خواه ناخواه به سمت بازار کارکرده فروش‌ها یا به عبارتی سمساری‌های دیجیتالی جلب می‌شود. بازاری که در شرایط عادی چندان رونق نداشته و تنها در مواقع بحران و بروز اتفاقاتی مانند رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی و... رونق می‌گیرد. این روزها نیز به‌دلیل رشد شدید قیمت‌ها در بازار کالاهای کامپیوتری و همچنین کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، توجه‌ها به سمت کالاهای کارکرده در حوزه کامپیوتر جلب شده است. کالاهایی که بنا به توصیه کارشناسان خریدشان صرفه اقتصادی نداشته و موجب دردسر خریدار می‌شود.
اما آیا واقعا خرید یک کالای تکنولوژیکی کارکرده در حوزه کامپیوتر اشتباه است؟ آیا تفاوت قیمت ناشی از آکبند نبودن دستگاه خریداری شده نمی‌تواند عامل مهمی برای یک خرید مناسب تلقی شود؟
در این بخش ما به این سوالات پاسخ می‌دهیم.پس اگر به این موضوع علاقه‌مندید این مطلب را بخوانید:
چرا دستگاه کارکرده هم ارزش خود را دارد؟
رشد قیمت‌ها طی سال‌های اخیر در بازار کامپیوتر موجب جلب توجه کاربران به سوی کالاهای کارکرده گران یعنی لپ‌تاپ، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و همچنین تبلت شده است.
دستگاه‌های کارکرده‌ای که اگر چه که معمولا با عیب و ایرادهای بسیاری وارد تعمیرگاه‌ها شده و پس از رفع عیب که بیشتر موقتی است برای امتحان کردن شانس مجدد خود برای فروش، پشت ویترین می‌نشینند و از قضا طی یک ماه اخیر اکثرا با خوش‌شانسی میهمان خانه یکی از خریدارانشان شده‌اند. در غیر این صورت سرنوشتی جز اوراق شدن نداشتند!
اگر سری به طبقات زیرین یا طبقه سوم پاساژ پایتخت، برخی از فروشگاه‌های اطراف پاساژ کامپیوتر رضا،ولیعصر و به‌طور کلی فروشگاه‌هایی که جنب مراکز فروش کامپیوتر در نقاط مرکزی شهر واقعند بزنید صحت ادعای ما برایتان روشن می‌شود متوجه خواهید شد که در بساط تعمیرکاران کالاهای کامپیوتری انواع لپ‌تاپ با قیمت‌های مختلف و همچنین تبلت موجود است.دستگاه‌هایی که فقط خدا می‌داند و فروشنده که چه ایرادی داشته و چقدر عمر می‌کند.
این دستگاه‌ها که معمولا با قیمتی حدود نصف قیمت اجناس آکبند در بازار به فروش می‌رسند عمری کوتاه داشته و خرید آنها از جانب کارشناسان به هیچ وجه به خریداران توصیه نمی‌شود.
لپ‌تاپ و تبلت دست دوم بخریم یا خیر؟
خرید لپ‌تاپ و تبلت دست دوم، نوعی ریسک است و بهتر است از این کار خودداری کرد. چرا که خریداران دستگاه‌های کارکرده اکثرا افرادی هستند که اطلاعات فنی بالایی از دستگاه نداشته و از طرفی نمی‌توانند نسبت به ایرادهای واقعی دستگاه اطمینان‌خاطر داشته باشند.
به همین دلیل ممکن است که دستگاهی را که ایراد مهم در بخش پردازنده یا مادربورد دارد، ولی ظاهری تمیز و سالم دارد با توصیه فروشنده خریداری کند و بعد دچار دردسر شود.
به گفته کارشناسان، از دستگاه‌های کارکرده معمولا برای تعمیر سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود و این نشان‌دهنده این است که عمر لپ‌تاپ یا تبلت به پایان رسیده است. همچنین معمولا عمر متوسط یک لپ‌تاپ چهار سال و عمر متوسط تبلت حدود سه تا چهار سال است و اکثر دستگاه‌های کارکرده عمری بالای چهار سال دارند و به همین دلیل، اکثرا اوراق می‌شوند و از قطعات آنها برای تعمیر سایر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. از طرفی به‌دلیل اینکه دستگاه‌های کارکرده گارانتی ندارند بعید نیست برای خریدار مشکلاتی به وجود آورند. کارشناسان می‌گویند، از آنجا که نظارت چندانی بر کسب‌وکار صنف تعمیرکار نمی‌شود آنها هر چه می‌خواهند انجام می‌دهند و نهایتا می‌گویند ما اعلام کرده بودیم که دستگاه فاقد گارانتی است.
پس بهتر است از خرید لپ‌تاپ و تبلت کارکرده خودداری کنید. زیرا هر طور که حساب کنید خرید یک لپ‌تاپ کارکرده صرفه اقتصادی ندارد. چراکه کاربران را به دردسرهایی دچار می‌کند که باید گاه هزینه بسیاری را برای رهایی از این دردسرها صرف کرد.



نکات قابل توجه
با تمام این تفاسیر اگر همچنان مصمم به خرید یک لپ‌تاپ یا تبلت کارکرده هستید باید به نکاتی توجه کنید که در اینجا ما به آنها اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم.
۱- قبل از خرید، دستگاه را کاملا از لحاظ ظاهری بررسی کنید:
توجه کنید که لپ‌تاپ و تبلت از لحاظ ظاهری دارای ایرادی نباشد. هر گونه ترک،خراش و فرورفتگی در لپ‌تاپ و تبلت می‌تواند یک نشانه خوب از نحوه استفاده از آن در زمان قبل باشد. پس حتما به ظاهر دستگاه توجه و دقت خاصی داشته باشید.
۲- به رنگ صفحه نمایش دقت کنید:
یکی از گران‌ترین بخش‌هایی که در لپ‌تاپ و تبلت‌ها وجود دارد و در صورت خراب بودن، هزینه زیادی را بر شما تحمیل خواهد کرد صفحه نمایش است. بنابراین نسبت به تغییر رنگ یا بی رنگی به صورت رنگ بنفش یا صورتی در صفحه نمایش خود حساس بوده و در صورت مشاهده این مشکل، سریع آن را به فروشنده پس بدهید. زیرا ارزشی برای تعمیر ندارد.
۳- دستگاه را از لحاظ فنی تست و بررسی کنید:
به کانفیگ و ویژگی‌های فنی دستگاه توجه کنید. اینکه دستگاه از چه پردازنده‌ای پشتیبانی می‌کند و چه کارت گرافیکی روی آن نصب شده است بسیار مهم است. شاید دستگاه نیاز به ارتقا داشته باشد.
۴- بررسی عیب CD درایو:
سعی کنید درایوی را برای لپ‌تاپ خود انتخاب کنید که بتواندDL , DVD +R , DVD-R , CD-RW , CD-Rرا پشتیبانی کند.
۵- دستگاهی بخرید که قابلیت ارتقا داشته باشد:
از خرید دستگاه قدیمی که در صورت نیاز به تعمیر مجدد قطعات آن در بازار یافت نمی‌شود خودداری کنید؛ زیرا چنین دستگاهی در صورت بروز ایرادی دورانداختنی می‌شود.
۶- شارژر و آداپتور دستگاه را به خوبی بررسی کنید:
قبل از خرید، شارژر را تست کرده و ببینید باتری دستگاه دارای ایراد نباشد. حتما دستگاه را از برق کشیده و مدتی با آن کار کرده و به علامت شارژر پایین صفحه اعتماد نکنید. حداقل ۵/۱ ساعت دستگاه را بدون اتصال به جریان برق روشن نگه دارید تا از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید.
۷- هارد درایو را مورد بررسی دقیق قرار دهید:
مطمئن شوید که به هارددیسک لپ‌تاپ آسیبی وارد نشده باشد. و هارد دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه با ۸ مگابایت حافظه داشته باشد.
۸- پورت‌های ارتباطی را چک کنید:
دقت کنید و مطمئن شوید که پورت و رابط ارتباطی دستگاه ایرادی نداشته باشد و به خوبی کارکنند.
۹- در مورد فن و پاور دستگاه وسواس به خرج دهید:
به صدای دستگاه گوش کنید و ببینید که آیا صدای غیرعادی و بلند از آن به گوش می‌رسد یا خیر. همچنین به گرمای دستگاه هم توجه کنید. اگر فن دستگاه خوب کار نکند دستگاه صدای غیر طبیعی داشته و گرمای زیادی ایجاد می‌کند که در نهایت باعث ایراد دستگاه می‌شود.
۱۰- راه‌های اتصال به اینترنت را بررسی کنید:
اکثر دستگاه‌های جدید فاقد مودم هستند و به شبکه وایرلس و... مجهزند. بررسی کنید و مطمئن شوید که دستگاهی که قصد خرید آن را دارید آن‌قدر قدیمی نباشد که فاقد این امکانات باشد.
۱۱- وب کم و دوربین را آزمایش کنید:
تبلت‌ها علاوه‌بر وب کم به دوربین هم مجهزند. قبل از خرید چند عکس یا فیلم گرفته تا از صحت و کیفیت دوربین دستگاه مطمئن شوید. همچنین بهتر است وب کم را نیز مورد آزمایش قرار دهید.
۱۲-مواظب نرم‌افزارهای نصب شده روی دستگاه باشید:
سعی کنید دستگاه را قبل از خرید از نرم‌افزارهای ناشناخته پاک کنید. اگر چه این کار ممکن است روی دست شما هزینه بگذارد. اما بهتر از این است که نرم‌افزارهای ناشناخته‌ای روی دستگاه شما باشد که کاربردشان را ندانید و بعدا شما را به زحمت و دردسر بیندازد. همچنین نرم‌افزار مورد نیازی که باید روی لپ‌تاپ نصب شده باشد را بررسی کنید.
۱۳- تست توسط کارشناس:
اگر نمی‌خواهید تمام این تست‌ها را خودتان انجام دهید یا می‌خواهید با یک کارشناس مشورت کنید، اکثر تعمیرگاه‌های لپ‌تاپ با هزینه کمی کل سیستم شما را چک کرده و عیوب آن را مشخص می‌کنند.