10 ابزار امنیت مالی در 30 سالگی

مترجم: مریم رضایی

ایجاد امنیت مالی برای لذت بردن از زندگی در دوران بازنشستگی آخرین چیزی است که افراد زیر ۳۰ سال به آن فکر می‌کنند. به‌طور کلی، استرس تهیه اولویت‌های زندگی مثل خرید خودرو، خرید خانه و تشکیل خانواده آنقدر در این سن زیاد است که نمی‌توان حتی به پس‌انداز برای آینده دور فکر کرد. اما به هر حال، بر خلاف تصور عموم، تلاش برای ایجاد امنیت مالی در آینده نیازمند این نیست که خودتان را از خیلی از چیزها محروم کنید. تحقق این هدف حتی مزایای آنی هم دارد، چرا که عدم امنیت مالی می‌تواند منبع اصلی اضطراب در زندگی باشد.

1) از سرگرمی غافل نشوید: وقتی جوان هستید از زندگی لذت ببرید، چراکه هرچه سن‌تان بالاتر می‌رود، ممکن است روزهای سختی در انتظارتان باشد. داشتن یک زندگی موفق و شاد یعنی ایجاد تعادل بین وقتی که با دوستان و خانواده می‌گذرانید و نیز ایجاد تعادل بین کار و تفریح. همچنین تعادل ایجاد کردن بین زندگی امروز و زندگی آینده هم مهم است. ایجاد توازن مناسب، اولین قدم مهم به سوی رسیدن به امنیت مالی است.

2) مهم‌ترین دارایی مالی خود را بشناسید: خودتان: مهارت‌ها، دانش و تجربه‌ای که دارید بزرگ‌ترین دارایی‌های شما هستند. شغل آینده شما مهم‌ترین فاکتور در رسیدن به استقلال و امنیت مالی است. خودتان را یک دارایی مالی بدانید. سرمایه‌گذاری روی خودتان در آینده نتیجه‌بخش خواهد بود. با سختکوشی، به‌روزرسانی دائم دانش و مهارت‌ها و انتخاب‌های هوشمند، ارزش‌تان را بالا ببرید. تلاش برای پیشرفت شغلی در مقایسه با سختی کشیدن برای پس‌انداز کردن پول، اثر بسیار بیشتری بر امنیت مالی شما دارد.

3) برنامه‌ریز باشید، نه پس‌اندازکننده: تحقیقات نشان داده افرادی که برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، از ثروت بیشتری برخوردار خواهند بود. افراد موفق هدف‌محور هستند. آنها هدفی را مشخص می‌کنند و برنامه‌ای برای رسیدن به این هدف تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال، اگر برنامه‌ای داشته باشید که یکی از وام‌های خود را ظرف دو سال تسویه کنید، شانس بیشتری برای تحقق این هدف خواهید داشت تا زمانی که صرفا تصمیم‌ بگیرید این کار را انجام دهید، اما هیچ برنامه و جدول زمانی برای پیشبرد آن تهیه نکنید. حتی فرآیند نوشتن اهداف هم در تحقق آنها کمک می‌کند. هدف‌محور بودن و دنبال کردن یک برنامه یعنی کنترل داشتن بر زندگی. این مرحله‌ای مهم به سوی رسیدن به استقلال و امنیت مالی است.

4) اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید: زندگی سرشار از ابهام است و از الان تا ۳۰ سال آینده تغییرات زیادی می‌تواند رخ دهد. در نتیجه، چشم‌انداز برنامه‌ریزی بلندمدت برای آینده دور کاری بی‌فایده است. به جای تعیین اهداف بلندمدت، مجموعه اهداف کوتاه‌مدت کوچکی تعیین کنید که هم دقیق باشند و هم قابل سنجش. وقتی این اهداف کوتاه‌مدت محقق شدند، اهداف جدید تعیین کنید. تکرار مداوم این کار، تحقق اهداف بلندمدت‌تر شما را هم تضمین می‌کند. اگر قرار است هدف شما یک میلیون دلار تا سن ۴۰ سالگی ارزش داشته باشد، ابتدا اهداف ۱۰ هزار دلاری، ۵۰ هزار دلاری و ۵۰۰ هزار دلاری را محقق کنید.

5) برنامه‌ریزی برای بازنشستگی: اگر نکاتی را که تاکنون گفته شد رعایت کنید، نه تنها در کوتاه‌مدت امنیت مالی دارید، بلکه برای آینده‌ای دور نیز آمادگی پیدا می‌کنید. البته اگر بتوانید از حالا قدم‌های کوچکی برای پس‌انداز کردن بردارید و این اقدام را به یک عادت تبدیل کنید، در بازنشستگی راحت‌تر خواهید بود.

6) هزینه‌های زندگی را به دنبال رشد درآمدتان بکشانید: بسیاری از افرادی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند، چون به صرفه‌جویی‌های دوران دانشجویی عادت کرده‌اند، تا دو سال پول نقد زیادی در دست دارند. سعی کنید این عادت را تا حدی حفظ کنید و به جای اینکه این پول‌های اضافی را صرف خرید وسایل لوکس کنید، آن را به کاهش بدهی یا افزایش پس‌اندازتان اختصاص دهید. با پیشرفت شغلی و بالا رفتن مسوولیت‌هایتان، حقوقتان هم افزایش می‌یابد. اگر هزینه زندگی کمتر از رشد درآمد باشد، همیشه پول اضافی می‌آورید و می‌توانید آن را صرف تحقق اهداف مالی‌تان کنید. وقتی استاندارد زندگی شما پایین‌تر از درآمدتان باشد، نیازی نیست از خیلی از مسائل ضروری بزنید تا پول جمع کنید.

7) سواد مالی خود را بالا ببرید

پول درآوردن یک چیز است و پس‌انداز و بیشتر کردن آن یک چیز دیگر. مدیریت و سرمایه‌گذاری مالی، تلاش‌هایی مادام‌العمر هستند. اتخاذ تصمیم‌های مالی دقیق برای رسیدن به اهداف بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده افرادی که سواد مالی بیشتری دارند می‌توانند ثروت بیشتری بیندوزند. پس برای کسب دانش در حوزه‌های تامین مالی شخصی و سرمایه‌گذاری زمان بگذارید.

8) فرصت‌ها را بربایید؛ ریسک‌های محاسبه شده انجام دهید: انجام ریسک‌های محاسبه‌شده در سنین جوانی، در بلندمدت ممکن است یک تصمیم محتاطانه باشد. در این مسیر ممکن است دچار اشتباه شوید، اما به یاد داشته باشید که اشتباه برای خردمندان درس است. درس‌هایی که از اشتباهات خود می‌گیرید، بیشتر از یادگیری از موفقیت‌ها است. همچنین وقتی جوان هستید، سریع‌تر می‌توانید اشتبا‌هات مالی را رفع و رجوع کنید و برای جبران آن سال‌ها وقت دارید. نمونه‌هایی که از ریسک‌‌های محاسبه شده می‌توان ارائه داد عبارت است از: ادامه تحصیل برای یاد گرفتن مهارت‌های بیشتر، یافتن شغلی جدید در یک شرکت دیگر، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار. وقتی سن افراد بالاتر می‌رود و مسوولیت‌های زندگی مثل اجاره‌خانه و خرج تحصیل فرزندان بیشتر می‌شود، تمایل به سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌دار کاهش می‌یابد.

9) برای سرمایه‌گذاری وام بگیرید، نه برای چرخاندن زندگی: صرف کردن اعتبارتان برای تامین سبکی از زندگی که فکر می‌کنید لایق آن هستید، یک طرح شکست خورده برای ثروت‌زایی است. وام گرفتن مداوم و بهره‌هایی که بابت آن باید بپردازید، بیشتر هزینه زندگی را بالا می‌برد. در عوض، پولی را که وام می‌گیرید برای سرمایه‌گذاری صرف کنید. در این صورت، عایدات شما از هزینه‌های وامی که گرفته‌اید بیشتر خواهد شد. منظور از سرمایه‌گذاری در اینجا خرید اوراق بهادار، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا خرید خانه است.

10) از مزایای مالی رایگان بهره ببرید: اگر شرکت شما مزایایی مثل حق بیمه رایگان دارد یا سهم حداقلی از شما کم می‌کند، حتما از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید به دنبال راه‌های قانونی برای به حداقل رساندن مالیات باشید.