ایرنا- رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: گردش مالی بازار غذای حلال در دنیا سالانه به چند صد هزار میلیارد دلار می‎رسد که متاسفانه سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است.
دکتر رسول کدخدایی با بیان اینکه کشورهای غیرمسلمان در شرف تسخیر بازار غذای حلال در دنیا هستند، اظهار کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا و نیوزیلند در بازار جهانی مدعی تولید محصولات حلال و عرضه آن به همه متقاضیان شده‎اند.رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اهمیت غذای حلال در خلق‌وخو و رفتار انسان گفت: غذا در تمام ابعاد جسم و روح به صورت مشترک تأثیرگذار است و به همین دلیل بر اهمیت فوق‏العاده آن در قرآن و سفارشات ائمه معصومین(ع) تأکید فراوان شده است.
کدخدایی بیان کرد: به دلیل همین تأثیرات مثبت غذای حلال در انسان، بسیاری از مردم کشورهای غیر مسلمان به سمت استفاده از محصولات حلال گرایش پیدا کرده‎اند و همین امر موجب رشد و تقاضای بسیار در این زمینه شده است. وی خاطرنشان کرد: از این دید که ایران، ام‏القرای جهان اسلام است باید نقش مهمی در این بازار بازی کند اما متأسفانه سهم ناچیزی در این زمینه داریم.
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه این پژوهشکده در راستای وظایف و مسئولیت‏های خود در این عرصه وارد شده است، اظهار کرد: طرح کلان مدیریت و سیاست‎گذاری غذای حلال با رویکرد شکل‎گیری تحقیقات و برنامه‏ریزی را در این زمینه در دستور کار داریم.
کدخدایی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گونه مطالعات و تحقیقات هدفمند و پیوسته در حوزه غذای حلال انجام نشده است، تصریح کرد: در گام نخست اهمیت مسأله باید برای مسئولان روشن شود؛ غذای حلال صرفا محدود به ذبح اسلامی و صحیح دام نیست و گستره و وسعت زیادی از روش کسب روزی تا تولید محصولات غذایی و حتی صنعتی را شامل می‎شود. وی با بیان اینکه صیانت از نسل مسلمانان وظیفه حکومت اسلامی است، افزود: ابلاغ سیاست‎های کلی حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری و تأکید بر اصلاح سبک تغذیه در این سیاست‏ها در همین راستا صورت گرفته است.