رتبه 24 اصفهان؛ در شاخص کسب و کار
دنیای اقتصاد: فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی ترباشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصها ی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

در این راستا بررسی وضعیت شاخص های کسب و کار چه از نظر خرد و چه از نظر کلان و تبیین چالش های موجود می تواند در ایجاد و توسعه فضای کسب و کار در کشور مثمر ثمر باشد. بر همین اساس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جدیدترین ارزیابی 281 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه های ملی محیط کسب و کار ایران را در قالب گزارشی منتشر کرد.به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این مطالعه نشان می دهد از نظر تشکل های اقتصادی مشارکت کننده در تهیه این گزارش ، برآیند ارزیابی مولفه های ملی محیط کسب و کار در ایران طی بهار 1394 همچنان در وضعیت نامساعد قرار داشته است. در این مطالعه، به ترتیب سه مولفه « مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها» ، «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و «اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان» نامناسب تر از بقیه مولفه ها ارزیابی شده اند و مولفه های «ضعف زیرساخت های تامین برق» ، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده» و «ضعف زیرساخت های حمل و نقل» نسبت به سایر مولفه ها در بهار 1394 مساعدتر ارزیابی شده اند.

در این گزارش استان اصفهان با توجه به مولفه های مورد نظر در میان 31 استان کشور در جایگاه 24 قرار گرفته و این در حالی است که اصفهان دارای نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشور نیز هست. این آمار و ارقام در حالی برای استان اصفهان به ثبت می رسد که این استان دارای ظرفیت های بی نظیر گردشگری، صنعتی و تولیدی است و به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای ایران در سراسر دنیا شناخته می شود. اصفهان در شرایطی رکود شدید در فضای کسب و کار را پشت سر می گذارد که بعد از توافق هسته ای میان ایران و غرب شاهد حضور هیات های خارجی برای سرمایه گذاری بوده است و فعالین اقتصادی روزهای بهتری را برای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نوید می دهند. روزهایی که بنا بر گفته کارشناسان اقتصادی چندان دور از دسترس نیست.عبدالوهاب سهل آبادی، فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان در گفتگو با دنیای اقتصاد و در رابطه با گزارش مرکز پژوهش های مجلس و رکود فضای کسب و کار در اصفهان می گوید: فضای کسب و کار مناسب نیست و باید به دنبال علت های این رکود باشیم. وی می افزاید: استان اصفهان از لحاظ اقتصادی، تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری دارای ظرفیت های منحصر به فردی است که متاسفانه از تمام پتانسیل های آن بهره برداری نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان ادامه می دهد: در شرایط بحرانی که اقتصاد ما را با چالش مواجه کرده سهم استانی همانند اصفهان به دلیل همین ظرفیت هایی که نام بردیم بیش از سایر استان ها خواهد بود. وی همچنین معتقد است: اگر می خواهیم استان اصفهان در شرایط بحرانی کمترین آسیب را ببیند باید از جانب دولت حمایت شود و با شرایط فعلی رتبه ای که در گزارش مرکز پژوهش ها ارائه شده و اصفهان در میان 31 استان رتبه 24 را در بهبود فضای کسب و به دست آورده چندان دور از ذهن نیست.سهل آبادی در ادامه به فضای سرمایه گذاری در استان اشاره می کند و می گوید: بعد از توافق هسته ای میان ایران و 5+1 هیات های سرمایه گذاری به سمت ایران و مخصوصا اصفهان سرازیر شدند. تعداد قابل توجهی از این هیات ها با اتاق بازرگانی استان جلسات متعددی داشتند. وی می افزاید: آنچه تا به امروز مشخص شده این نکته است که هیات ها به دنبال رصد کردن فضای اقتصادی کشور و استان هستند. البته هیات هایی که به کشورمان سفر کرده اند نسبت به سرمایه گذاری در ایران خوشبین هستند و در میان شهرهای ایران اصفهان را گزینه مناسب سرمایه گذاری عنوان کرده اند.

این فعال اقتصادی تاکید می کند: برای بهره برداری بهتر از حضور سرمایه گذاران خارجی باید برنامه ریزی مشخص داشته باشیم. در حال حاضر 150 طرح از سوی اتاق بازرگانی و کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری تهیه شده و آماده ارائه به سرمایه گذاران است. وی تنها راه خروج سریع از رکود محیط کسب و کار در استان را تولید می داند و معتقد است: به راه افتادن کارخانه ها و سرعت یافتن چرخ تولید در استان صنعتی اصفهان می تواند شرایط خروج از رکود در محیط کسب و کار را فراهم کند.رئیس هیأت مدیره خانه صنعت و معدن ایران تصریح می کند: فعال شدن کارخانه ها میسر نمی شود، مگر اینکه موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد برطرف شود در حال حاضر کارخانه ها به دلیل رکودی که بر بازار حاکم است محصولات تولیدی خود را نمی توانند عرضه کنند. وی تاکید می کند: باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم. دولت با اختصاص بسته های خروج از رکود قصد حل این مشکل را داشت که متاسفانه تا به این لحظه تنها به خودروسازها اختصاص پیدا کرده است.

سهل آبادی در رابطه با موفقیت های دولت در مهار تورم می گوید: سیاست های دولت در جهت مهار تورم به رکود دامن زده که شاید در شرایط فعلی دولت ناگزیر به این سیاست های اقتصادی بوده تا تورم را کنترل کند. وی همچنین ضمن انتقاد از سیاست های دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان می گوید: در هیچ کجای دنیا در شرایط بحران های اقتصادی با تولید کنندگان خود مانند دولت ما برخورد نمی شود. فشارهای مالیاتی دولت از یک سو، برخورد بانک ها از سوی دیگر فشارهای زیادی را بر تولید کنندگان وارد کرده است و نه تنها از آنها حمایت نمی شود بلکه در شرایط فعلی زیر فشارهای سنگین قرار گرفته اند که قطعا به سود هیچکس نخواهد بود و به اقتصاد ما لطمه های سنگین تری وارد می کند.