قطعنامه «روز جهانی غذا»
اما «کاوه زرگران»، دبیر همایش بزرگداشت روز جهانی غذا و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران کسی است که در پایان همایش، قطعنامه پایانی را قرائت کرد . قطعنامه‌ای که حاوی راهکارها و پیشنهادهایی برای توسعه صنعت غذا و تسهیل امور صنعتگران فعال در صنعت غذای کشور بود. در این قطعنامه می خوانید:
فائو (سازمان جهانی خواربار) در ماه اکتبر سال ۱۹۴۵ میلادی، بر اساس گردهمایی نمایندگان ۴۲ کشور جهان در «کبک» کانادا، تاسیس شد و در حال حاضر، بزرگ ترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می رود.
هدف اساسی «فائو»، زدودن فقر و گرسنگی در همه جهان است و «فائو» هدف خود را تامین غذا برای همگان می داند.
نظر به ابعاد گسترش فقر در جهان، «فائو» از سیاست های هماهنگ و یکپارچه توسعه روستایی و برنامه هایی که تولید مواد غذایی، تولید محصولات کشاورزی و تولیدات دامی و در نهایت ماهیگیری و جنگل داری را دربرمی گیرد، حمایت و مجریان این برنامه ها را تشویق می کند.
اهداف سازمان خواربار ملل متحد را می توان به شرح زیر برشمرد:
*بالا بردن سطح تغذیه و استانداردهای زندگی مردم کشورهای عضو «فائو»
*بهبود تولید و توزیع مواد غذایی و فراورده های کشاورزی
*بهبود کیفی شرایط زندگی روستاییان در جهان
*حفاظت منابع طبیعی و ارتقای توسعه پایدار
با توجه به شعار امسال روز جهانی غذا، یعنی «سلامت انسان؛ وابسته به سیستم های غذایی سالم»، موارد زیر پیشنهاد می شود:
۱- دبیرخانه دائمی روز جهانی غذا در سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) با همکاری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران تشکیل شود.
۲- تخصیص بودجه تحقیقات کاربردی در راستای دستیابی به اهداف «فائو» بر اساس شعار سالانه و هدایت محققان در زمینه پژوهش های مرتبط با غذا و ارسال آن به دبیرخانه و ارائه آن در همایش سال های آتی.
۳- تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران به نمایندگی از صنعت و دانشگاه برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه غذا در دبیرخانه پیشنهادی و تشکیل جلسات فصلی در راستای اهداف سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد.
۴- تهیه چک لیست مشترک توسط کارگروه متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت ارزیابی کارخانجات تولیدکننده محصولات خوراکی و آشامیدنی و ارائه لوح به کارخانجات برتر.
۵- همکاری نزدیک دولت با سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در زمینه انتقال دانش، آموزش و ایجاد بسترهای مناسب جهت ارتقای سیستم های غذایی پایدار با هدف دسترسی به غذای کافی و مغذی برای تمامی افراد جامعه.
۶- تولید غذای سالم، کافی و مغذی از طریق سیاست گذاری مناسب و بهبود قوانین دولت برای ایجاد سیستم های پایدار تولید غذای سالم.
زرگران در گفت وگویی که با خبرنگار «دنیای اقتصاد» داشت، جزییات بیشتری از این قطعنامه را توضیح داد و با تاکید بر اینکه اجرایی شدن اهداف ترسیم شده در این قطعنامه، قطعا برطرف کننده بسیاری از چالش های پیش روی صنعت غذای کشور خواهد بود، تصریح کرد: اجرایی شدن این قطعنامه، نیازمند مشارکت و حمایت همه جانبه سازمان های دولتی ذیربط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. عضو هیات مدیره کانون انحمن های صنایع غذایی کشور و دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، یکی از الزامات تامین اهداف پیش روی صنعت غذا را واگذاری تصدی گری ها به تشکل های فعال بخش خصوصی و خروج دولت از این چرخه خواند و تصریح کرد: بخش خصوصی کشور در برهه های زمانی مختلف ثابت کرده که توان و ظرفیت انجام امور و به سرانجام رساندن فعالیت ها را دارد و برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در سطح مدیران کلان دولتی و نمایندگان مجلس و نیز مشارکت جدی فعالان صنعت غذا، تنها یک نمونه از این ظرفیت عظیم بود.
وی همچنین یادآور شد: در کشور ما، با توجه به وجود متولیان متعدد برای صنعت غذا و موازی کاری های بسیاری که در این زمینه توسط آنها انجام می شود، علاوه بر آنکه عملکرد نیروهای سازمانی اتلاف می شود، گاهی عملکرد دو سازمان مختلف نیز باعث حصول نتیجه های معکوس می گردد؛ لذا وجود یک ساختار تشکیلاتی مستقل و واحد به عنوان «متولی غذا» ضروری به نظر می رسد که قطعا با تدبیر دولت، این امید به فعالان صنعت غذا به منصه ظهور خواهد رسید.