ایران پلاست در مسیر شکوفایی
تحولات سریع دوران پس از انقلاب اسلامی در بخش های کوچک و متوسط صنایع ایران، موجب شد صنایعی که تا قبل از سال 1357 از رشدی درخور برخوردار نبودند و یا در انحصار گروه هایی خاص از سرمایه داران قرار داشتند، به سرعت از نظر کمی و کیفی رشد کنند و شکوفا شوند. یکی از قلمروهایی که در این دوران با تحولات همه جانبه و در تمامی بخش‌های زیر مجموعه‌ خود روبرو شد، صنایع پتروشیمی وبه تبع آن، بخش‌هایی بود که با استفاده از تولید داخلی انواع مواد پتروشیمی توان آن را یافتند تا انواع و اقسام مواد واسطه، مواد نهایی قابل فرایند مجدد و محصولات نهایی را تولید کنند. به این ترتیب نه فقط بازارهای داخلی را از نیاز روزافزون به واردات رها ساختند، بلکه به مرور توان صادرات و صادرات رقابتی هم پیدا کردند و خود موجب توسعه‌ رقابت داخلی در صادرات شدند.
صنایعی مثل صنایع لاستیک و محصولات لاستیکی و تایرسازی، صنایع رنگ و رزین و پوشش‌های پلیمری، صنایع کامپوزیت و بیش از همه صنایع پلاستیک، در سرگروه صنایع توسعه یافته قرار گرفتند که بتدریج مولد بخش‌های تبدیلی زیرمجموعه خود شدند. بین سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۰ کشور ما توانست از نظر رشد کمی و کیفی صنایع کوچک و متوسط در این قلمرو، که یکی ازشاخص‌های مهم رشد اقتصادی در تمامی کشورهای جهان است، به شکوفایی درخور توجهی برسد.
با این حال، محدودیت در تنوع و میزان تولید مواد پلاستیک و به ویژه موادی که در عرف جهانی با عنوان «پلاستیک‌های کالایی» شناخته می‌شوند، یکی از چالش‌های جدی صنایع تبدیلی به شمار می‌آمد. از همین رو با اتمام جنگ تحمیلی عراق بر ایران، تصمیم به توسعه‌ زیرساخت‌های لازم برای تولید انواع مواد پلی اولفینی با تامین برنامه و بودجه گرفته شد.
مجتمع پتروشیمی اراک، نخستین مجتمع داخلی کشور بود که در سال ۱۳۷۲ و در میان ناباوری رقبای جهانی خود، توانست با تولید نخستین پلیمر کالایی در کشور (پلی اتیلن) به عنوان پیشگام این بخش از صنایع نام خود را در تاریخ صنایع پتروشیمی ایران ثبت کند. پس از آن با بازسازی و آغاز به کار تدریجی مجتمع پتروشیمی بندرامام (ره) و عرضه‌ انواع پلیمرهای پرمصرف به بازار داخلی توسط این مجتمع و مجتمع اراک و البته ورود سایر مجتمع ها به مدار تولید انواع مواد پلیمری، بخش صنایع تبدیلی پلیمری در ایران با سرعت زیاد توسعه یافت. در این شرایط بود که موضوع و نیازی مهم تر در دستور کار قرار گرفت: تلاش برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی و تامین امکانات لازم برای حصول این مقصود. بی تردید و بر اساس تجربیات جهانی، برپایی نمایشگاههای تخصصی یکی از مهم ترین ابزارها به شمار می آمد و این در حالی بود که تا آن زمان، تعدادی نمایشگاه پلاستیک به صورت پراکنده و بیشتر در پوشش سایر نمایشگاه های داخلی در ایران برگزار شده بود. از همین رو، در سال ۱۳۸۰ موضوع برگزاری نمایشگاهی در سطح جهانی و درخور جایگاه و میزان رشد این صنایع توسط یکی از مدیران سخت کوش این کشور که در همان زمان در سمت معاون وزیر نفت ومدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قرار داشت - آقای مهندس محمدرضا نعمت زاده- در دستور کار جدی قرار گرفت.
«ایران پلاست»، نامی بود که معاون وزیر نفت برای چنین نمایشگاهی در نظر گرفت و با پیگیری‌های مداوم، ترتیب برگزاری نخستین دوره آن را برای روزهای 19 تا23 آذرماه 1381 داده شد.
چند عامل ایران پلاست را به نمایشگاهی در خور توجه درایران و جهان تبدیل کرد:
شیوه‌ بازاریابی نوین و استفاده از تمامی امکانات ارتباطی برای برقراری تماس با شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان جهانی
موفقیت‌ها و پیگیری‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران که در آن زمان «بازوی اقتصادی» شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شمار می‌آمد
نمایش علاقمندی چشمگیر و تمایل به همکاری مدیران تشکل‌های موجود و مدیران صنایع بخش خصوصی مرتبط با صنایع پلاستیک کشور برای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه
همکاری رسانه‌های تخصصی داخلی
توانمندی‌های خاص مدیریت وقت نمایشگاه و تیم اجرایی منتحب ایشان و سرانجام یک دستور ویژه از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی
اینک و در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شده، من و همکارانم افتخار داریم به عنوان تیم مدیریت و اجرایی، با همراهی و همکاری سایر عزیزانی که در سمت ها و با وظایف گوناگون مشغول همکاری با ما و یا فعالیت عام در این بخش از صنایع کشورمان هستند، نهمین دوره‌ نمایشگاه ایران پلاست را هرچه بهتر و با شکوه تر برگزار کنیم.
تردیدی نیست که در راه اجرای این هدف، همکاری یکایک شما عزیزانی که چه در جایگاه مشترک مدیران تشکل‌ها ویا مدیران و صنعتگران صنایع پلاستیک و لاستیک کشور، و چه در جایگاه غرفه دار یا بازدید کننده، با ستاد برگزاری نمایشگاه در همکاری و تماسی پیوسته قرار داشته و دارید، توانسته نقشی ارزنده، انرژی‌زا و مشوق برای ما داشته باشد.
بدیهی است، نقش آن گروه از مدیران شرکت‌هایی که از زمان اعلام برنامه های این ستاد، به عنوان حامیان نمایشگاه در کنار ما بوده اند، بسیار سازنده بوده و از همین رو و به پاس قدردانی از آنان، این دفترچه یادبود هم جدا از سایر انتشارات نمایشگاه ایران پلاست و به منظور ثبت این همکاری‌ها در فضایی مستقل پدید آمده است.
امید ما این است که همراه با رشد قابل توجه تعداد مشارکت کنندگان داخلی و خارجی و فضاهای تحت پوشش نمایشگاهی نهمین نمایشگاه ایران پلاست، بتوانیم تمامی همت و تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه و کسب رضایت یکایک شما صنعتگران این آب و خاک به کار بندیم. هدف نهایی ما، کوشش برای جهانی شدن صنایع پلاستیک و لاستیک کشورمان و بلند آوازه تر شدن نام این صنایع در سراسر جهان است، زیرا باور داریم که می‌توانیم.
* هادی زنوزی اصل