چون پرده بر افتد...
حسین موسوی پرده برافتاد و بزرگ‌ترین‌ سازمان اطلاعاتی دنیا با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو شد. گزارش چند هزار صفحه‌ای سنا از سیا برای این سازمان اطلاعاتی دردسرآفرین شده است. گزارش‌هایی که همگان به‌طور غیر‌رسمی شنیده و حتی بر‌اساس آن فیلم‌هایی ساخته شده، اما هیچ‌گاه توسط مقامات آمریکایی مورد تایید قرار نگرفته بود. این بار اما سنا در گزارشی 6 هزار و هفتصد صفحه‌ای پرده از رازهای سیا برداشت و نور اندکی به سیاه چاله‌های گوانتانامو و چندین زندان دیگر انداخت. همین موضوع در آمریکا منجر به چالش داخلی شده است و دو گروه در مقابل همدیگر قرار گرفته‌اند. ابتدا جمهوری خواهان که از این شیوه دفاع کرده‌اند و آن را منجر به دستگیری و شکار بن لادن اعلام کرده‌اند. دیگری اما دموکرات‌ها و لیبرال ‌هایی هستند که از افشای این اطلاعات حمایت کرده‌اند و می‌گویند که هر چند این گزارش به چهره آمریکا لطمه وارد کرده، اما این گزارش باعث می‌شود که یک جراحی بزرگ در آمریکا صورت گیرد. توماس فریدمن، تحلیلگر مسائل آمریکا و امور بین‌الملل در روزنامه واشنگتن پست، در یادداشتی با عنوان «ما آمریکایی هستیم» در دفاع از افشای پشت پرده بازجویی‌های سیا نوشت: «یکی از کارهایی که ما در روز سه‌شنبه (هفته گذشته) انجام دادیم این بود که گزارشی را در مورد مظنونان تروریستی سال 2001، منتشر کردیم که از شکنجه کردن این افراد پرده برداشته است. بسیار خوشحالم که ما این گزارش را منتشر کردیم. هر چند که انتشار این گزارش می‌تواند بعدها جان آمریکایی‌هایی را که دستگیر می‌شوند به مخاطره بیندازد. با این وجود این کار کمی نبوده که صورت گرفته است. انجام چنین کاری برای خودآزمایی نبوده است تا کل جامعه را در سلامت نگه دارد، انجام چنین‌ کارهایی باعث می‌شود که ما را به‌عنوان الگو در سطح جهان نگه دارد تا دیگران از جمله شرکای آمریکا به رقابت با آن بپردازند.
ما پیش از این در چنین جایی بوده‌ایم. در زمان جنگ، آزادی‌های مدنی اغلب مورد سوءاستفاده قرار گرفته و باز هم در جای خود مستقر شده است. در زمان لینکلن، در جنگ برخی از حقوق زندانیان به حالت تعلیق درآمد. در جنگ جهانی دوم ما بیش از ۱۲۷ هزار شهروند آمریکایی را زندانی کردیم زیرا اصل و نسب آنها ژاپنی بوده است. ترس باعث انجام چنین کارهایی می‌شود».
خانم دایان فاینستاین که طراح اصلی افشای تاریکخانه‌های سیا بوده است به شدت از افشای این موضوع حمایت می‌کند و می‌گوید: «تکنیک‌های بازجویی این سازمان موثر نبوده و در عین حال خشونت استفاده شده در این تکنیک‌ها بسیار بیشتر از چیزی بوده که مقامات عنوان کرده‌اند.» نکته‌ای که بیشتر منتقدان بازجویی‌های آمریکا روی آن تاکید می‌کنند، نتیجه بخش نبودن این بازجویی‌ها بوده است. بازجویی‌هایی که داد سازمان‌های حقوق بشری را در آورده است و خواهان مجازات عاملین و حمایت‌کنندگان از این بازجویی‌ها شده است. با این حال فاینستاین در ارائه نتیجه گزارش گفت: واژه شکنجه به هر معنای معمولش تفسیر شود نتیجه آن است که بازداشتی‌های سیا شکنجه شده‌اند. شیوه‌های به کار رفته شامل محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه‌های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است. همچنین در گزارش‌ها آمده است که بارها بازداشتی‌ها را تا پای اعدام پیش می‌برده‌اند تا به این طریق اعتراف‌گیری کنند. همچنین در گزارش آمده که با شیوه القای حس خفگی در بازجویی سه نفر از بازداشت شدگان تا حد مرگ دچار بدحالی شده‌اند و بسیاری از بازداشت شدگان نیز مدتی بعد دچار مشکلات روانی شده‌اند.
براساس این گزارش دست‌کم درباره شش نفر از بازداشت‌شدگان از «تنقیه» استفاده شده است در حالی‌که هیچ گزارش پزشکی مبنی بر لزوم به کارگیری این شیوه یافت نشده است.«جورج تنت»، رئیس وقت سیا یافته‌های این گزارش را رد کرده و گفته است برنامه بازجویی‌های خشن به دستگیری رهبران القاعده و حذف آنها از میدان جنگ با آمریکا منجر شده است و جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.
«تنت» یکی از افرادی است که نامش در این گزارش به‌عنوان مقصر اصلی مطرح شده است. او یکی از یاران و معتمدین جرج بوش بوده است. جرج بوش یک روز پیش از انتشار رسمی این گزارش از بازجویان سیا به‌عنوان میهن‌پرستان یاد کرده بود. برنامه بازجویی از مظنونان تروریستی که درون سازمان سیا با عنوان «تفسیر، بازداشت و بازجویی» مشهور است، از سال 2002 تا 2007 در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش اجرا می‌شد و پس از روی کار آمدن باراک اوباما به دستور او این شیوه متوقف شد. این در شرایطی است که اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت که این شیوه‌ها به موضع آمریکا در جهان «ضربه‌ای جدی» وارد کرده است و تاکید کرده آمریکا دیگر از این شیوه‌ها استفاده نخواهد کرد.» با این وجود گزارشگر ویژه امور حقوق بشری و ضدتروریسم سازمان ملل گفت به غیر از شکنجه‌گران، مقام‌های ارشد دولت جرج بوش که این شکنجه‌ها به دستور آنها انجام شده نیز باید مورد پیگرد قرار گیرند. «کنت راث»، مدیرکل سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته است که اقدامات ماموران سیا جرم تلقی می‌شود و به هیچ وجه قابل توجیه نیستند. او گفت: «در صورتی که این حقیقت‌یابی «سنا» به پیگرد قضایی ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به‌عنوان یک گزینه بالقوه برای رئیس‌جمهوران باقی خواهد ماند.»
سیا پیش‌تر استفاده از این شیوه‌های خشن را با این استدلال توجیه می‌کرد که از این طریق به اطلاعات مهمی دست یافته و جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.
این سازمان پس از انتشار گزارش «سنا» مجددا در بیانیه‌ای این موضع خود را تکرار کرد.
اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در بیانیه‌ای از دادستان کل آمریکا خواسته است تا به شکلی ویژه و مستقل مقام‌های دولت جورج بوش را که در این شکنجه‌ها نقش داشته‌اند مورد پیگرد قضایی قرار دهد. شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا می‌گوید تنها فردی که از بین ماموران دخیل در شکنجه‌ها مورد پیگرد قضایی قرار گرفت و هم‌اکنون زندانی است جان کیریاکو، مامور سابق سیا است که نخستین بار استفاده از شکنجه علیه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت.مطابق گزارش «سنا» سازمان سیا به‌طور مستمر اطلاعات نادرست در اختیار مقام‌های دولتی و قضایی قرار می‌داده، مانع از نظارت کنگره می‌شده و از شبکه‌ای از بازداشتگاه‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌کرده است.