کامپیوترهای  شخصی یا کنسول‌ها
این روزها بحث درباره اینکه کدام پلت‌فرم و کدام کنسول بهتر از آن یکی است یا اینکه کدام ارزش بیشتری دارد حسابی داغ است. برنده نسل جدید را هم با توجه به عرضه نه چندان موفق نینتندو وی‌یو و شروع ناموفق ایکس‌باکس وان، هنوز نمی‌توان رسما اعلام کرد. با این حال شاید بتوان از همین ابتدا رایانه‌های خانگی را برنده جنگ این نسل دانست.اگر بحث قیمت در میان باشد، این روزها یک کامپیوتر شخصی خوب، تقریبا دو برابر قیمت پلی‌استیشن ‌4 و ایکس‌باکس وان است. حتی پول برق بیشتری هم برای بازی کردن با کامپیوتر باید بپردازید. با این حال اما در کنار این، تهیه بازی‌های هر پلت‌فرم را هم در نظر بگیرید. با توجه به قیمت‌های 90 دلاری بازی برای این دو کنسول و از طرف دیگر، قیمت‌های شکسته شده بازی توسط استیم، یا بازی‌های ارزان‌تر قدیمی، خرج زیادی که زمان تهیه کردن یک رایانه‌ شخصی به شما تحمیل می‌شود، در طول سال با همین تخفیف‌ها و قیمت کمتر بازی‌های PC به جیب شما برمی‌گردد. حالا که مشکل قیمت برطرف شد، با دلایل زیر می‌شود گفت که کامپیوترهای شخصی کنسول‌ها را تحت سلطه خودشان در می‌آورند:

بازی‌ها روی کامپیوتر راحت‌تر بازی می‌شوند:
بازی‌های مولتی فرمت، برای PC به لطف ابزار و سخت‌افزار قدرتمندتر، بهتر به نظر می‌رسند. هر چقدر هم که این روزها، کنسول‌ها فاصله خود را با کامپیوترهای خانگی کمتر کرده باشند، اما باز هم هیچ کدام از کنسول‌های مایکروسافت و سونی کیفیت‌های ۴K و حتی ۲K را پشتیبانی نمی‌کنند و Xbox One فقط می‌تواند به کیفیت ۱۰۸۰P (در بهترین حالت خود) برسد. اگر می‌خواهید حس واقعی بازی‌ها را لمس کنید، کامپیوتر تنها راه آن است که البته بسیاری از بسته‌های اضافی، بافت‌ها، ماده‌ها و نقشه‌ها، برای کامپیوتر راحت‌تر قابل دسترسی و رایگان است.
بازی‌های متفاوت بسیاری در راه هستند:
شاید بازی‌های انحصاری یا کلا بازی‌های منتشر شده برای یک کنسول، مهم‌ترین دلیل ما برای خریدن آن کنسول باشد. در کنار اینکه سونی و مایکروسافت هر کدام بازی‌های انحصاری خوبی برای خود دارند، سیستم‌های خانگی ما می‌تواند میزبان بازی‌های افسانه‌ای مانند استارکرفت ۲ Portal ۳، Left۴Dead ۳ ،Half-Life ۳، Doom ،Unreal Tournament و... باشد که قطعا بهترین تجربه این بازی‌ها فقط روی کامپیوتر امکان‌پذیر است.
میلیون‌ها نفر کاربر و گیمر در کنار هم:
در حالی که سونی و مایکروسافت هر کدام سرویس‌های ویژه خودشان را برای به‌روزرسانی بازی‌ها و ساختن یک شبکه اجتماعی انحصاری دارند، باز هم کامپیوتر است که در این زمینه انعطاف بیشتری نشان می‌دهد. همچنین کامپیوتر قابلیت‌های بیشتری دارد که شما با آنها می‌توانید از بازی‌های خود عکس و فیلم تهیه کنید و رکوردهای خود را ذخیره کنید. همچنین کامپیوتر قابلیت استریم و پخش بسیار وسیع‌تر و قدرتمندتری نسبت به PS۴ TV و به روز رسانی‌های Xone و ویندوز ۱۰ دارد.
کامپیوترها انعطاف‌پذیرتر و ارزان‌تر از گذشته هستند:
کامپیوتر ارزان‌تر از بقیه پلت‌فرم‌هاست. حالا این را در نظر بگیرید که قطعات جانبی و ارتقا دادن کامپیوتر، چقدر راحت‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود. در کنار آن کامپیوترها همیشه قابل تعمیر هستند و در بدترین حالت باید یکی از قطعات را عوض کنید. این در حالی است که از زمان SNES و N۶۴، تهیه و نگهداری لوازم کنسول و خود آنها یکی از دغدغه‌های اصلی دارندگان‌شان بوده است.
لپ‌تاپ‌های ویژه بازی طول عمر بیشتری دارند: همه ما می‌دانیم که کامپیوترها قابل حمل نیستند، ولی در عوض لپ‌تاپ‌های مخصوص گیم و بازی، این کمبود را کاملا جبران کردند. با پیشرفت علم، حالا دیگر لپ‌تاپ‌ها تفاوت چندانی با کامپیوترهای رومیزی ندارند. فقط با قیمتی کمی بیشتر شما می‌توانید پلت‌فرم قوی خود را قابل حمل کنید.
کامپیوتر خانگی دستگاه اصلی واقعیت مجازی و دستگاه‌های شبیه‌ساز مجازی است:
در حالی که همین حالا سونی روی دستگاه‌های شبیه‌ساز سرمایه‌گذاری کرده و پروژه‌هایی مانند پروژه مرفیوس را آینده این شبیه‌سازها برای PS4 می‌داند؛ کامپیوتر سابقه بسیار طولانی‌تری در این زمینه دارد. از طرفی این دستگاه‌ها سرعت فریم و وضوح تصویر بالاتری نسبت به چیزی که کنسول‌ها ارائه می‌دهند، احتیاج دارد و همین حالا برندهایی مانند عینک واقعیت مجازی Oculus نگاه‌ها را به خودش خیره نگه داشته‌اند.Star Citizen: Star Citizen یکی از بازی‌های انحصاری برای کامپیوتر شخصی است که نگاه‌های زیادی را منتظر نگه داشته است. این بازی اول شخص به شما اجازه می‌دهد که در فضا گردش کنید. طبق اطلاعات فعلی این بازی می‌تواند سطح بازی‌های فضایی و کاوش در کهکشان را بالاتر ببرد. با جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید اطلاعات بیشتری از این بازی به دست بیاورید.