رمضان؛فصل تغییرات عمیق درونی

ماه رمضان می‌تواند یکی از فرصت‌های مناسب برای شروع تغییر باشد. فقط این نیست که ما غذا نخوریم و گرسنه باشیم تا حق این ماه را ادا کرده باشیم، بلکه روزه گفتار، رفتار، افکار و نگاه مهم‌تر از گرسنه نگه داشتن شکم است. رمضان فرصتی یک ماهه را در اختیار ما قرار می‌دهد تا روزه تغییر بگیریم و در همین یک ماه خیلی از عادات بد را کنار گذاشته و عادات مثبت و جدیدی را جایگزین آنها کنیم. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که انسان در طول زندگی خود باید انجام دهد، تربیت ذهن خود است. ذهن چیزی است که اگر تربیت نشود ما را به هر جایی که بخواهد می‌برد و ما را بیمار می‌کند. تربیت ذهن کار سختی نیست اما ابتدای تغییر هر الگویی به دلیل تغییر عادت آن می‌تواند کمی دشوار و با مقاومت همراه باشد اما نکته مهم این است که این مساله امکان‌پذیر است.

برای تربیت ذهن خود به تمرین و ممارست نیاز دارید. ابتدای تغییر با مقاومت‌های ذهن مواجه می‌شوید و ذهن‌تان مانع پیشروی شما می‌شود. در این زمان تنها راه حل، مقاومت شما است. آنقدر باید مقاومت و ایستادگی کنید تا سد مقاومت ذهن شکسته شده و از آن عبور کنید. بسیاری از مردم در این مرحله ناامید شده و گمان می‌کنند که تغییر میسر نیست، اما در نهایت آن‌هایی موفق می‌شوند که ایستادگی می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم چند نکته از تربیت ذهن را برای شما شرح دهیم تا تمرین کرده و ذهن خود را تربیت کنید:

۱. با شروع هر فصل، با شروع هر ماه و با شروع هر روز، گذشته را فراموش کنید. این باور را در خود به‌وجود آورید که هر روز، شروعی تازه است. صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، اول به خود بگویید که امروز یک روز دیگر است و من تازه متولد شده ام تا مغز شما این پیام را دریافت کند و به مرور حال شما به حالی بهتر تبدیل شود. هر یک ماه، یعنی سی روزی که گذشت و هر یک سال ما با تغییر تقویم آن، این پیام را ارسال می‌کنیم که ۳۶۵ روز به گذشته پیوست و زندگی نو شروع شده است. ابتدای هر روز، هر ماه و هر سال با خود پیمان ببندید که برخی از عادات، رفتار‌ها و باور‌های خود را تغییر دهید. سپس شروع به تمرین و تکرار کنید. اگر رفتاری را به دفعات تکرار کنید، تثبیت می‌شود و به شکل عادت در می‌آید. زمانی که رفتاری عادت شما شود، دیگر نیازی نیست که برای انجام آن تلاش کنید، بلکه به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

۲. از زندگی لذت ببرید. ذهن خود را چنان تربیت کنید که از کوچک‌ترین مسائل نیز لذت ببرد. بسیاری از مردم به دنبال این هستند که اتفاقی بزرگ موجب شادی آنها شود، در حالی که انسان‌های شاد افرادی هستند که از کوچک‌ترین مسائل شاد می‌شوند و زندگی خود را رنگین می‌کنند. به ذهن خود بیاموزید که زندگی از همین شادی‌ها و زیبایی‌های کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت تشکیل شده است. اذهانی که بد تربیت شده‌اند، غالبا از مسائل کوچک به وجد نمی‌آیند و بی‌تفاوت و سریع از کنار همه چیز می‌گذرند. غالبا در افرادی که ذهن‌شان اینطور تربیت شده است، ریشه‌هایی از افسردگی را به وضوح می‌توان دید.

۳. حواس خود را از افکار منفی پرت کنید. هر چه بیشتر به افکار منفی میدان بدهید، بیشتر و گسترده‌تر می‌شوند. مکالمات منفی ذهن خود را شناسایی کنید و هر بار که این افکار به شما هجوم می‌آورند حواس خود را به کاری دیگر پرت کنید یا فضا را تغییر دهید. سناریو‌های منفی ذهن شما اگر بفهمند که به راحتی می‌توانند شما را با خود همراه کنند، بیشتر و بیشتر می‌شوند تا جایی که دچار تشتت ذهنی، افسردگی و اضطراب می‌شوید. بنابراین، تنها راه تغییر این است که هر بار که این مکالمات منفی به سراغ شما می‌آیند به هر طریقی این مکالمات را خاموش کنید. بعد از مدت کوتاهی ذهن شما تربیت شده و یاد می‌گیرد که اجازه ندارد به هر چیزی که خواست فکر کند. ذهن خود را تربیت کنید که جایی بیاید که شما می‌خواهید و نه اینکه شما را جایی ببرد که خود می‌خواهد.

۴. افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. برای این کار ابتدا لازم است افکار منفی خود را شناسایی کنید. فراموش نکنید ذهن شما افکار منفی را چنان واقعی جلوه می‌دهد تا باور کنید که راست می‌گوید. اما حقیقت این است که خیلی از افکار منفی ما اصلا واقعیت ندارند و در موارد دیگر فقط درصدی از آنها واقعیت دارند. افکار منفی خود را بشناسید، همان افکاری که غم و سم را در بدن شما ایجاد می‌کنند و تمرین کنید انتخاب‌های مثبت را جایگزین آنها کنید. ابتدا مضحک به‌‌نظر می‌آید و گمان می‌کنید که خود را گول می‌زنید اما رفته رفته باور می‌کنید که لزومی ندارد خیلی از آن افکار در ذهن شما حضور داشته باشند.