مترجم: مریم رضایی تقریبا هیچ چیز بهتر از این نیست که بدانید شغل و حرفه مناسبی دارید و تقریبا هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که در یک شغل نامناسب مشغول به کار باشید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم وضعیت شغلی فعلی خود را ارزیابی کنید. همه ما خواهان یک شغل رضایت‌بخش و سودمند هستیم. به طور کلی، گفته می‌شود اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید، هیچ‌گاه در یک روز کار نمی‌کنید، بلکه زندگی می‌کنید. اما دانستن اینکه در زندگی حرفه‌ای در چه موقعیتی‌ هستید کار دشواری است. اگر 10 نشانه‌ای را که در زیر معرفی می‌کنیم با شما سازگاری داشته باشند، یعنی در جایگاه درستی قرار دارید. اما اگر با آنها سازگاری نداشته باشید، بهتر است همین الان به فکر یک فرصت جدید باشید.


هر روز صبح با انرژی از خواب برمی‌خیزید: آیا هر روز صبح با هیجان و اشتیاق از خواب برمی‌خیزید، روز خود را شروع می‌کنید و به سمت محل کارتان راه می‌افتید؟ بسیاری از افراد اینگونه هستند. این یک نشانه ساده است. وقتی کاری انجام می‌دهید که آن را دوست دارید، هیجان به صورت طبیعی ظاهر می‌شود.
هر روز انتظار می‌کشید که زودتر لیست کارهایی را که باید انجام شود چک کنید: هر کاری که لازم باشد در طول یک روز انجام دهید، شما را به هیجان می‌آورد. چک کردن لیست انجام کارها و آمادگی برای پر کردن آن با مجموعه‌ای جدید از وظایف برای فردا، به شما نشاط می‌دهد (البته ممکن است این موضوع کمی اغراق‌آمیز باشد، اما تاحدی منظور از آن مشخص است.) افرادی که شغل‌شان را دوست دارند، کارهای روتینی را که روزانه باید انجام دهند می‌پذیرند و از آن استقبال می‌کنند و معتقدند برای به دست آوردن چیزهای بزرگ، ابتدا باید کارهای کوچک‌تر انجام شود.
نشاط در شما مشهود است: برخی افراد وقتی وارد محل کار خود می‌شوند، جریان شادی و نشاط را با خود وارد می‌کنند؛ احساسی که بر افراد اطراف آنها نیز اثر می‌گذارد. حفظ کردن این افراد بانشاط در کسب‌وکارها بسیار مهم است، چون آنها این توانایی را دارند که کل فضای محل کارشان را در چند ثانیه به طرز مثبتی متحول کنند. آیا شما هم یکی از این افراد هستید یا افرادی را که اینگونه هستند در اطراف خود دیده‌اید؟
از نظر شما زمان پرواز می‌کند : به جای اینکه جزو آن دسته از افرادی باشید که دائما به ساعت نگاه می‌کنند، احساس می‌کنید ساعات کاری شما کافی نیستند و دوست دارید زمان بیشتری داشته باشید تا کارهای بیشتری را از پیش ببرید.
از زمانی که در محل کار صرف می‌کنید، لذت می‌برید : وقت گذراندن در محیط کار را دوست دارید، حتی اگر دوستان یا خانواده شما به این موضوع پی نبرند. وقتی در وضعیتی قرار دارید که کاری را که دوست دارید انجام می‌دهید، بهترین احساس را دارید.
مشتاق انجام پروژه‌های جدید هستید
با ساعت مسابقه نگذاشته‌اید یا تلاش نمی‌کنید از دیگران جلو بزنید، بلکه فقط به دنبال بر عهده گرفتن کار بزرگ بعدی هستید و سخت تلاش می‌کنید پروژه‌های فعلی را به پایان برسانید تا به پروژه‌های بعدی برسید.
همیشه خوش‌بین هستید: اگر مهلت انجام کاری به‌زودی به پایان می‌رسد و ظاهرا تیم شما عقب مانده است، این شما هستید که همه را تشویق می‌کنید و به آنها انگیزه می‌دهید. وقتی دیگران ظاهرا شکست خورده‌اند، شما فردی هستید که راه تاریک را روشن می‌کنید و هدف را نزدیک‌تر از آن چیزی که هست نشان می‌دهید.
هدف نهایی شرکت را هدف شخصی خودتان می‌دانید: تحقق اهداف شرکت رویای شما است و تمام مدت به آن فکر می‌کنید. می‌دانید که اگر به این هدف کاری برسید، احساس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت و در انجام آن طوری عمل می‌کنید که گویی می‌خواهید به اهداف شخصی خود برسید. افرادی که اهداف کاری خود را شخصی‌سازی می‌کنند، در زندگی و به‌خصوص در مسیر کاری بسیار فراتر می‌روند.
برای همکارانتان فردی کمک‌کننده و بی‌ریا هستید: در حالی که بسیاری افراد همکاران‌شان را در وضعیت رقابتی با خود می‌بینند، شما واقعا قصد دارید هر کاری که می‌توانید برای آنها انجام دهید. همکاران شما می‌دانند که در هر کاری می‌توانند از شما کمک بگیرند یا سوال کنند و تلاش شما برای کمک به آنها خالصانه است نسبت به آنها مهربان هستید و ماهیت بی‌ریای شما کاملا مشخص است و به همین دلیل افراد از کار کردن کنار شما لذت می‌برند.
امواج مثبت شما در زندگی شخصی‌تان هم جاری می‌شود : افرادی که شغل‌شان را دوست دارند، به احتمال زیاد زندگی شخصی بهتری هم دارند. این‌گونه افراد چه در مسافرت باشند، چه در یک مسابقه ورزشی شرکت کنند و چه در حال استراحت در منزل باشند، مثبت‌گرایی آنها به دیگران هم منتقل می‌شود و دیگران را جذب می‌کند.