دنیای اقتصاد،مهدیس رهنما-آشنایی مردم مشهد با سینما سابقه‌ای دیرینه دارد.همانطور که رئیس حوزه هنری خراسان با نگاهی به تاریخ مختصر سینما و در ارتباط با اولین‌ها در عرصه سینما نوشته است: «اگر چه اولین سینما را تهرانی‌ها به نام خود سند زده اند اما نباید از یاد برد که سابقه بهره گیری از هنر سینما در مشهد با دایر شدن تالاراعتبار السلطنه به بیش از صد سال می رسد». اما مشهددر حال حاضر تنها چهار سینمای فعال («سیمرغ»، «افریقا»،«هویزه» و «قدس»)دارد.
«هویزه» دومین سینمای پرفروش کشور است
سینما«هویزه» (دیاموند سابق)در سال۱۳۴۷به عنوان مجلل‌ترین سینما در خاورمیانه افتتاح شد و بعد از این که در طول سال‌های دراز بسیار آسیب دید، حدود دو سال پیش بازسازی شد و اکنون تقریبا تنها سینمای مشهد است که به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شده و در رده سینماهای مدرن کشور قرار گرفته است. حسن کریمی؛ مسئول سینما هویزه مشهد می گوید: در بعضی فیلم‌ها فروش سینما «هویزه» بیش از فروش سینما «آزادی» است. وی خاطرنشان می کند: ما تا کنون اعتراضی نسبت به قیمت بلیت‌ها از سوی مردم نداشتیم چراکه اکنون قیمت بلیت سینماهای درجه ۳ مشهد ۳۰۰۰ تومان و قیمت بلیت «هویزه» که یک سینمای درجه ممتاز است ۴۰۰۰ تومان است و مردم ترجیح می‌دهند که هزار تومان بیشتر خرج کنند و فیلم را در سینمایی با کیفت تصویر، صدا و تهویه مناسب تماشا کنند.کریمی با اشاره به این که باید به سینماهای دیگر هم چون سینما «آفریقا» کمک شود، می گوید: کمک به سایر سینماها، کمک به فرهنگ شهر است.
تجهیز «سیمرغ» به سیستم دیجیتال تا پایان شهریور
امیرحسین دبیرزاده؛ مسئول سینما سیمرغ مشهد هم با گلایه از عدم حمایت دولت و وزارت ارشاد برای بازسازی این سینما می گوید: درحالی که برای بازسازی سینما هویزه حدود ۸ و نیم میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، اما هنوز به تقاضای ما برای وام ۶۰۰ میلیونی پاسخی نداده‌اند.وی با اشاره به اینکه اکثر مخاطبان این سینما از طبقه متوسط و متوسط رو به بالا هستند، خاطر نشان می کند: ما با ۱۳۲ ارگان، شرکت و دانشگاه برای صدور کارت‌ تخفیف ۵۰ درصدی قرارداد بسته‌ایم و از این طریق سعی کردیم طبقه ضعیف را با سینما آشتی دهیم.او با اشاره به این که این مکان خصوصی است، افزود به علت استقبال زیاد مخاطبان توانسته از عهده مخارج کپی فیلم‌ها برآید. وی همچنین می گوید: این سینما فاقد هرگونه عیب و نقص فنی است، اما از آنجا که هنوز به سیستم پخش دیجیتال مجهز نشده است، از شرکتی در تهران خواستیم تا به طور اقساط این سیستم را برای ماراه اندازی کند و به احتمال زیاد تا پایان شهریورماه این سینما به سیستم پخش دیجیتال مجهز می‌شود.