بهانه‌ای به بهای جان
شادی آذری دبیرگروه بین‌الملل در شرایطی که پارلمان بریتانیا به مشارکت در جنگ علیه رژیم بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، رای منفی داده است و در آلمان دو حزب رقیب آنگلا مرکل و پراشتاین بروک در مناظره‌های انتخاباتی خود بر سر شرکت نکردن در جنگ علیه سوریه با هم توافق دارند، در آمریکا هم نمایندگان کنگره بر سر مداخله نظامی در سوریه و چگونگی انجام آن دچار اختلاف عقیده‌اند و اوباما، به بهانه استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم این کشور، اجازه کنگره را برای روشن کردن فتیله جنگ طلب کرده است.
اما ایالات متحده هنوز هیچ‌گونه مدرکی دال بر اینکه این رژیم بشار اسد بوده که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است و نه مخالفان، به شورای امنیت ارائه نکرده است. مدارکی که بازرسان سازمان ملل توانسته‌اند به‌دست آورند تنها استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به اثبات می‌رساند و بس.
در اتحادیه عرب هم جنگ علیه سوریه با مخالفت شدید الجزایر و مصر روبه‌رو شد، اما عربستان سعودی از موافقان حمله به سوریه است. روسیه نیز نسبت به اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده و اپوزیسیون ترکیه چنین رویدادی را آغازگر جنگ جهانی سوم دانسته است. اما اردوغان آمادگی خود را برای همکاری با هر ائتلافی علیه رژیم اسد اعلام کرده است. این در شرایطی است که به گفته ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حمله به سوریه ماهانه بیش از یک میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت. اکنون این پرسش مطرح است که اوباما، این برنده جایزه صلح نوبل، از تقبل چنین هزینه هنگفتی علاوه بر تلفات جانی جنگ، چه هدفی را دنبال می‌کند؟