چهار الگوی فروش خودرو
در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که خودروسازان با توجه به رکود شکل گرفته در بازار خودرو، برای جذب نقدینگی، انواع روش‌های فروش را پیش روی مشتری قرار داده‌اند، به‌ طوری‌که هم اکنون متقاضیان می‌توانند به چهار روش فوری نقدی، اقساطی، ودیعه‌ای و امانی خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. در این زمینه به درخواست برخی از خوانندگان «آخر هفته» به توضیحاتی در مورد روش‌های فروش خودروسازان می‌پردازیم.
فروش فوری نقدی
در این روش فروش، تمام مبلغ خودرو به‌صورت نقد از سوی خودروساز دریافت می‌شود. فروش نقدی به دلیل آنکه نقدینگی را به‌صورت یک‌باره وارد شرکت خودروساز می‌کند قاعدتا در اولویت خودروسازان است به همین دلیل موعد تحویل خودروها بسیار فوری در نظر گرفته می‌شود. در فروش نوروزی خودروسازان که از ۱۵ اسفندماه سال جاری آغاز شد، بسیاری از آنها این نوع فروش را در برنامه خود قرار دادند. در این مدل فروش به دلیل آنکه مشتری به‌صورت نقدی به خرید پرداخته قیمت قطعی است یعنی در صورت هرگونه تغییر قیمتی، مشتری خودرو را براساس مبلغ پولی که واریز کرده است دریافت می‌کند و تغییر و تحولات قیمتی بر قیمت خودرو لحاظ نمی‌شود. ایران خودرو در طرح نوروزی خود با فروش نقدی محصولات دنا به قیمت ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس به قیمت ۳۵ میلیون و ۴۹۰هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌ ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان،پژو ۴۰۵ بنزینی به قیمت ۲۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۳۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۳۶ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان، سمند ال ایکس به قیمت ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ به قیمت ۲۹ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان، رانا به قیمت ۳۳میلیون و ۲۳۳ هزار تومان، تندر E۲دستی به قیمت ۳۷میلیون و ۲۹۲هزار تومان و تندر ۹۰ اتومات به قیمت ۴۷میلیون و ۱۹۶هزار تومان را به فروش می‌رساند. موعد تحویل خودرو در این طرح ۴۵ روزه در نظر گرفته شده است. شرکت سایپا نیز در طرح فروش فوری قطعی نوروز خود هم اکنون خودروهای پراید ۱۳۱SE، ۱۳۱SE پایه گازسوز و ۱۱۱SE را به‌صورت فوری در معرض فروش قرار داده است. پراید ۱۳۱ به قیمت ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و پراید ۱۳۱ گازسوز به قیمت ۲۱ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود. سومین مدل پراید که در این طرح نوروزی عرضه می‌شود، ۱۱۱SE به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان است. در این فروش ویژه نوروزی، سایپا تیبا EX را به قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان و تیبا SX با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند. براساس این طرح، سایپا سراتو را نیز در طرح فروش فوری خود قرار داده به‌طوری‌که مدل ۲۰۰۰، ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و مدل ۱۶۰۰، ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارند. موعد تحویل خودروها در این طرح ۱۰ روزه در نظر گرفته شده است.

فروش اقساطی
در این روش درصدی از مبلغ خودرو به‌عنوان پیش پرداخت دریافت می‌شود و مابقی طی چند فقره چک بانکی به‌صورت اقساط دریافت می‌شود. در این روش مبلغ پیش پرداخت و چک‌ها (بدون ضامن) در هنگام ثبت نام اخذ می‌شود. از آنجا که طی سال جاری کاهش قدرت خرید یکی از عمده‌ترین مشکل مشتریان در خرید خودرو بوده، خودروسازان با در نظر گرفتن این موضوع فروش اقساطی را در دستور کار خود قرار دادند.بر این اساس پیش فروش اعتباری یا اقساطی ویژه نوروز شرکت ایران خودرو براساس موعد تحویل خودرو به دو صورت در نظر گرفته شده است. در موعد تحویل ۵ روزه خودروهای سمند EF۷، پژو ۲۰۶تیپ ۵ در نظر گرفته شده‌اند که براین اساس مشتری باید با پرداخت بخشی از پول مابقی مبلغ خودرو را در قالب ۴ چک ۶ ماهه در مدت زمان ۲۴ ماه پرداخت کند. اما در روش فروش اقساطی با موعد تحویل ۴۵ روزه، ایران خودرو محصولات خود از قبیل انواع پژو، تندرهای تجاری و سواری، انواع سمند، دنا، رانا، سوزوکی، سورن و وانت را با پیش‌پرداخت‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان و با سود مشارکت ۲۷درصد و سود انصراف ۲۶درصد پیش‌فروش می‌کند. براین اساس مشتری درصدی از پول را به‌صورت پیش پرداخت به شرکت واریز می‌کند و مابقی مبلغ خودرو را در قالب ۴ چک ۶ ماهه در مدت زمان ۲۴ ماه باید پرداخت کند. شرکت سایپا نیز در طرح‌ ویژه اقساطی نوروزی خود، محصولات خود را طی ۱۰ روز به خریدار تحویل می‌دهد و البته خریداران امکان صلح در این طرح را ندارند و نمی‌توانند معامله را به شخص دیگری انتقال دهند. پراید ۱۳۱SE، پراید ۱۱۱SE با پیش پرداخت ۶ تا ۱۰ میلیون، تیبا SX با پیش پرداخت ۱۰ تا ۱۴ میلیون، و تیبا ۲ EX با پیش پرداخت ۸ تا ۱۶ میلیون در طرح نوروزی سایپا به‌صورت قسطی فروخته می‌شوند.

فروش ودیعه‌ای خودرو
در این روش مبلغی به‌عنوان پیش پرداخت دریافت می‌شود و مابقی پول خودرو در زمان صدور دعوت‌نامه که معمولا یک ماه قبل از زمان تحویل خودرو است، به‌صورت نقد و یا اقساط از مشتری اخذ می‌شود. در این روش به مبلغ پیش پرداخت سود تعلق می‌گیرد که در زمان ثبت‌نام مشخص می‌شود. به دلیل آنکه مشتریان در شرایط فروش نوروزی بیشتر از طرح‌های خرید اقساطی استقبال می‌کنند، خودروسازان در طرح‌های نوروزی خود از این شیوه فروش استفاده نکرده‌اند. این روش در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است زیرا سود بیشتری نسبت به بانک‌ها به خودرو تعلق می‌گیرد و در صورت انصراف مشتری از خرید خودرو سود انصراف دریافت می‌کند.

خودروی امانی
خودروی بدون سند (کارتکس) است که شرکت خودروساز به نمایندگی به‌صورت امانت جهت فروش تحویل می‌دهد. در شرایط کنونی که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و کمتر مشتریان به نمایندگی‌ها برای خرید خودرو مراجعه می‌کنند، خودروهای امانی وضعیت فروش مناسبی ندارند. به خصوص آنکه مشتریان بیشتر علاقه‌مند به خرید اقساطی خودرو هستند.