این بدترین تیم تاریخ ما است!
بهمن فروتن مربی و کارشناس فوتبال در گروهی که ما در آن قرار داریم باید آرژانتین را صعود کننده اول دانست. رقابت برای سهمیه دوم این گروه، بین ما و نیجریه و بوسنی است که البته رقابت پایاپایی هم نیست و ما از نظر مهره و قابلیت تیمی ضعیف‌تر از آنها هستیم. کادر فنی ما شاید از نظر اسم و رسم مشهورتر از سه تیم گروه باشد ولی کی روش توانایی فنی بالایی از خودش روی نیمکت ایران نشان نداده است. او در طول سه سالی که به فوتبال ما آمده نتوانسته کمکی به بهبود کیفیت تیم ما بکند و هنوز وقتی بازی‌های تدارکاتی را می‌بینیم چیزی که بخواهد ما را به جام جهانی امیدوار کند وجود ندارد.
به واقع بهتر بود با دو یا سه گل می‌باختیم ولی پیشرفتی در کیفیت فوتبال تیمی ما مشاهده می‌شد تا بردهایی که هیچ چیز به داشته‌های فنی ما اضافه نمی‌کند. تیم کی روش در حال حاضر ضعیف‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال ایران را ارائه می‌دهد. این را بعد از بازی ازبکستان هم گفته بودم که تیم به اردوی ترکیه رفته بود و بعد مقابل ازبکستان بازی ضعیفی از خودش نشان داد.
این را هم باید در نظر داشت که تیم ملی ما از دل لیگی بیرون می‌آید که میانگین تماشاگرش 3000 نفر است. میانگین سنی 30 سال و میانگین دوندگی 5/4 کیلومتر است. درحالی‌که در فینال لیگ قهرمانان این عدد نزدیک به 14 کیلومتر بود. با این تفاسیر ما قرار است در جام جهانی چه کار کنیم؟
من به شخصه تیم سال ۲۰۰۶ را با وجود مشکلاتی که داشت بیشتر از این تیم می‌پسندم ولی در آنجا هم ما فکر می‌کردیم حداقل توانایی برد آنگولا را داشته باشیم که این‌طور نشد. در این دوره هم‌چنین وضعیتی مقابل بوسنی وجود دارد. فکر می‌کنم کی روش قصد داشته باشد با پارک کردن اتوبوس جلوی دروازه به دنبال حفظ بازی و به گل رسیدن روی اتفاقات و ضربات ایستگاهی باشد که در این صورت من فکر نمی‌کنم آرژانتین و نیجریه نتوانند از سد دفاعی ما عبور کنند و وقتی هم که گل بخوریم شیرازه تیم گسسته می‌شود و گل‌های بیشتری خواهیم خورد. پیش‌بینی می‌کنم در بهترین حالت یک امتیاز از نیجریه بتوانیم بگیریم و بوسنی هم در بازی آخر اگر به نیجریه و آرژانتین باخته باشد و شانس صعود نداشته باشد، یک امتیاز ممکن است به ما بدهد.
من دستاورد خاصی در این جام برای فوتبال ایران نمی‌بینم. شاید بهترین حالتش این باشد که با اتفاقات و حوادث غیر فوتبالی و خوش شانسی بتوانیم از گروه بالا برویم تا کادر فعلی سر کار خودش بماند و بعد از آن روی فاکتور‌های پایین آوردن میانگین سنی بازیکنان لیگ، بالا بردن میزان دوندگی بازیکنان و آشتی دادن تماشاگر روی سکو‌ها کار کنیم تا شاید فوتبال ما از وضع حاضر خارج شود.