مریم عسگری این روزها ردپای تکنولوژی را در تمام بخش‌های زندگی می‌توان مشاهده کرد. می‌توان گفت امروزه اکثر اموری که انجام می‌دهیم (از تجاری گرفته تا آموزشی، تفریحی و سرگرمی و...) با کمک کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری ساده‌‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. عرضه گاه و بی‌گاه کالاهای جدید دیجیتالی به بازار هم به خوبی نشانگر این امر است که کالاهای دیجیتالی حضوری بسیار پررنگ‌تر از قبل در زندگی کاربران امروزی دارند. این موضوع بهانه‌ای شد تا ما در این بخش به معرفی تعدادی از گجت‌های دیجیتالی و کامپیوتری عجیب، جدید و باقابلیت بپردازیم. دستگاه‌های دیجیتالی که گاه با وجود پیچیدگی‌های ظاهری که دارند قابلیت‌های کاربردی بسیار ساده‌ای داشته و کمترین میزان انرژی را مصرف می‌کنند. اگر به این موضوع علاقه‌مندید و می‌خواهید با این دستگاه‌های دیجیتالی آشنا شوید این مطلب را بخوانید:



دستگاهی برای تنظیم دما با توجه به عادات کاربرpic۱
Nest یک ترموستات هوشمند است که توسط دو نفر از کارمندان سابق اپل طراحی شده است. این ترموستات متصل به وب می‌تواند عادات شما را یاد بگیرد و دمای خانه را بدون نیاز به دخالت شما تنظیم کند. البته این دستگاه، ظاهر بسیار خوبی دارد و نمای دفتر و یا خانه شما را ناخوشایند نمی‌کند.


گجتی که تصاویر تلویزیون را به تلفن همراه شما ارسال می‌کندpic۲
شاید هنگام پخش برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان نتوانید آن را مشاهده کنید و یا دسترسی به تلویزیون نداشته باشید. این نگرانی را برخی از علاقه‌مندان به برنامه‌های تلویزیونی دارند. اما این نگرانی با تولید دستگاهی که قابلیت ارسال تصاویر تلویزیون به گوشی موبایل شما را فراهم می‌آورد رفع شده است. این دستگاه که ولکانو نام دارد با اعمال برخی از تنظیمات نرم‌افزاری این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که تمام برنامه‌های مورد علاقه را روی گوشی موبایل تماشا کنند.

شارژر دستی برای IPHONE
pic۳
حتما برای شما هم پیش آمده است که در شرایط اضطراری با اتمام شارژ گوشی موبایل مواجه شوید. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک کاربر موبایل که باتری یدکی هم همراه ندارد، رخ دهد. به همین دلیل برای رفع این مشکل برخی از شرکت‌ها اقدام به عرضه دستگاه‌هایی برای شارژ مکانیکی دستگاه در شرایط خاص کرده‌اند. نمونه‌اش شارژر دستی است که برای گوشی‌های آیفون به بازار عرضه شده است. کافی است بخش کوچکی را که فشار مکرر آن به شارژ گوشی منجر می‌شود، به داخل فشار دهید تا گوشی شما شارژ شود.


عینک موزیکال ویژه نابینایان برای درک فاصله و رنگ اشیاpic۴
تیمی از محققین دانشگاه Hebrew یک گجت پوشیدنی جدید به نام Eyemusic طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات بینایی را به حجمی از صدای تم‌های موسیقی تبدیل و در اختیار افراد نابینا و کسانی که دچار اختلالات بینایی هستند، قرار دهد. این وسیله جدید یک عینک است که فرد نابینا آن را بر چشم خود قرار می‌دهد. روی فریم این عینک یک لنز دوربین جاسازی شده که با هدفونی در انتهای یکی از دسته‌های عینک در ارتباط است. زمانی که فرد نابینا عینک را بر چشم خود می‌گذارد، این لنز فضای روبه‌روی او را اسکن می‌کند. اسکن تصاویر از سمت چپ به راست انجام می‌شود. به این تصاویر اسکن شده soundscape گفته می‌شود. بر اساس هر صحنه اسکن شده یک قطعه موسیقی اجرا شده و صدای آن از طریق هدفون برای فرد نابینا پخش می‌شود.هرچه حرکت فرد به سمت نقاط موجود در منطقه اسکن بیشتر باشد، همان میزان صدای موسیقی قوی‌تری برای او از طریق هدفون پخش می‌شود. در واقع سرنخ‌های صوتی، فرد نابینا را از طریق شدت و ضعف پخش صدا در وضعیت نزدیک و یا دور شدن به هدف‌های موجود در تصاویر اسکن شده، راهنمایی می‌کند. نقش اصلی این تصاویر آن است که به زبان موزیکال ترجمه می‌شوند و با نشانه‌های شنیداری فرد نابینا را در راه یابی کمک می‌کنند. و البته برای هر رنگ نیز یکی از آلات موسیقی فرض می‌شود. برای مثال رنگ آبی صدای طبل، سبز صدای نی و... تصویر با وضوح و کیفیت بالا در اسکن انجام شده، به معنی نزدیک شدن به شیء مورد نظر و صدای آلات موسیقی به معنی دسترسی پیدا کردن به جسمی با رنگ خاص است. به این شکل فرد نابینا هم می‌تواند دوری و نزدیکی جسم را درک کند و هم اینکه یک درک موسیقیایی از رنگ‌های مختلف داشته و میان آنها تمایز قائل شود.


نگهدارنده گوشی برای عکاسی از خود
اگر تا کنون سعی داشته اید با گوشی موبایل از خودتان عکس یا فیلم بگیرید و برای این کار با مشکل مواجه بودید باید بدانید که دستگاهی به بازار آمده است که این مشکل را حل کرده است. این گجت به راحتی به شما امکان مدیریت دوربین در هر زاویه‌ای می‌دهد و به راحتی می‌توانید از خودتان عکس بگیرید! کافی است گوشی موبایل را به این دستگاه متصل کرده و با اشاره یک دکمه از خود عکس یا فیلم بگیرید.pic5


اسپیکر ضدآب iShower
pic۶
اگر شما هم علاقه‌مند گوش دادن به موسیقی و آهنگ مورد نظرتان در حمام و استخر هستید، حتما به این دستگاه دیجیتالی علاقه‌مند خواهید شد. IShower یک اسپیکر جدید است که کاملا ضد آب بوده و قابل استفاده در حمام و استخر است، همچنین با ارتباط از نوع بلوتوث می‌توانید این اسپیکر را به ۵دستگاه مختلف بدون سیم متصل کنید و در حمام و یا استخر به آهنگ مورد نظر خود گوش دهید. همچنین این اسپیکر دکمه هایی جهت تعویض آهنگ صدای ولوم و... را داراست و دیگر نیازی به کنترل دستگاه پخش‌کننده نخواهید داشت و تنها با خود اسپیکر همه این کارها را می‌توانید انجام دهید.



Pocket Projector Mobile
pic۷
این روزها که اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند فایل‌های تصویری خود را توسط گوشی‌های خود ضبط و حمل می‌کنند، امکان نمایش عمومی آنها کاری سخت است و کاربر برای نمایش آنچه در گوشی خود دارد، باید گوشی را دست به دست بین دوستانش بگرداند. اما دستگاه دیجیتالی به بازار عرضه شده است که این مشکل را رفع کرده است و با استفاده از آن می‌توان آنچه را که قصد نمایش آن توسط گوشی موبایل داریم، به نمایش عمومی بگذاریم. این دستگاه دیجیتالی که در حقیقت یک ویدئو پروژکتور بسیار کوچک و کم حجم است گجتی بسیار کاربردی و قابل انتقال و حمل است. اصلا این دستگاه طراحی شده تا کاربر را برای نمایش محتوای مورد نظر درون گوشی به دیگران در گیر وسایل اضافی نکند. قیمت در نظر گرفته شده برای این گجت
حدودا ۳۰۰ دلار است.



یک شارژر دستی دیگر برای IPHONE۵
pic۸
به نظر می‌رسد اتمام شارژ باتری گوشی‌ها برای کارانشان اهمیت بسیاری دارد که در این زمینه شاهد نوآوری‌های بسیاری هستیم. با توجه به این موضوع یک شارژر دستی دیگر برای گوشی‌های IPHONE ۵ به بازار عرضه شده است که هیچ نیازی به انرژی برق نداشته و باتری از طریق انرژی مکانیکی شارژ می‌شود.
این گجت در حقیقت یک قاب محافظ بر روی گوشی iPhone است که کاربر در شرایط اضطراری می‌تواند با هندل زدن شاسی کوچک آن، گوشی آیفون را برای دقایقی شارژ کند. هرچند این گجت جایگزینی برای پریز برق نیست اما به گفته‌ سازندگانش در مواقع اضطراری و زمانی که شارژ گوشی در حال اتمام بوده و هیچ راهی برای شارژ مجدد آن نیست، می‌توان روی آن حساب کرد و گوشی را برای انجام کارهای مهم و ضروری روشن نگه داشت.
این گجت دارای یک باتری کوچک ۴۰۰mAh و یک مولد دستی ۵۰۰mAh است. کافی است هندل گوشی خود را از کیفتان بیرون آورده و شروع کنید به شارژ کردن گوشی!



RUKO ۳
pic۹
برای اکثرا علاقه‌مندان به موسیقی این موضوع که چگونه از یک موسیقی به‌طور گروهی و بدون نیاز به صرف هزینه‌ای هنگفت لذت ببرند. ضمن اینکه این دستگاه دیجیتالی وزن و حجم کمی داشته باشد و به راحتی حمل و نقل شود و در همه جا قابلیت استفاده داشته باشد. باید بگوییم که دستگاهی به نام RUKO ۳ این نیاز را رفع کرده است. این دستگاه دیجیتالی دارای حدودا ۷۵۰ کانال تفریحی است که فضای شادی را برای کاربران آن خصوصا در خوابگاه‌ها فراهم می‌کند. این دستگاه با کمترین میزان اشغال فضای ممکن به دانشجو‌ها برای گذران اوقاتی شاد کمک می‌کند، فقط کافی است مبلغ ۱۰۰ دلار را برای خرید آن بپردازید.



ابزاری برای تصویربرداری تخصصی از چشم با موبایلpic۱۰
عکس‌برداری از شبکیه چشم بخشی از علم چشم‌پزشکی محسوب می‌شود که متخصصان به کمک آن می‌توانند اختلالات و بیماری‌های چشمی را در مردم درمان کنند. اما قیمت گران دوربین‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند، موجب شده است تا کمتر کلینیک چشم پزشکی به این دوربین‌ها مجهز باشد. اما این اواخر یک دستگاه دیجیتالی به بازار عرضه شده است که قیمتی ارزان دارد و به خوبی از عهده تصویربرداری تخصصی از شبکیه چشم بر می‌آید.این گجت کوچک که روی دوربین گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود حاصل تلاش محققان «موسسه چشم و گوش ماساچوست» است. این ابزار ارزان که مخصوص گوشی‌های هوشمند ساخته شده است، ابزاری محسوب می‌شود که می‌تواند به صورت تخصصی در اختیار متخصصان چشم و مراکز چشم‌پزشکی قرار گیرد و امکان عکس‌برداری از چشم را آسان کند. روش جدید ارائه شده توسط محققان این شرکت فرآیندی آسان را در اختیار متخصصان می‌گذارد تا بتوانند با کیفیت بالا از چشم انسان تصویربرداری کنند و اختلالات چشمی را در بیماران تشخیص دهند.