مدیریت ریسک  در شرکتهای لیزینگ
دکتر سلیمی - مدیرعامل لیزینگ انصار ریسک ها می توانند به طور جدی حیات یک سازمان را به مخاطره بیندازند . این ریسک ها نه فقط شامل ریسک های تجاری مثل تصمیم به اجرای یک استراتژی سرمایه گذاری مهم، بازاریابی یا حتی تولید محصول و ارائه خدمت جدید هستند بلکه ریسک ها و مخاطرات واقعی مثل وقوع سوانح مهم در سازمان و آلودگی محیط زیست را نیز در بر می گیرند که از طریق اعمال مدیریت صحیح می‌توان وقوع سوانح و خطرات احتمالی و ریسک های وابسته به آنها را طوری کنترل کرد که هم احتمال وقوع و هم در مواقع لزوم اثرات واقعی خرابی ها و ضررهای ناشی از آن را کاهش داد. امروزه در کشور ما نیز موسسات مالی و اعتباری ، هم راستا با اکثر سازمان های جهانی اقدام به شناسایی، ارزیابی و کنترل و به عبارتی مدیریت ریسک های وابسته و غیروابسته به صنعت خود می کنند و آن را جزئی از برنامه رشد و شکوفایی سازمان خود قرار داده اند که این خود لزوم اهمیت دادن شرکت های لیزینگ به موضوع مدیریت ریسک های استراتژیک، با توجه به انواع سوانح و مخاطراتی که با آن روبه رو خواهندبود، را به خوبی بیان می کند. اهمیت موضوع ریسک و مدیریت آن زمانی در شرکتهای لیزینگ بطور بارز مشخص می شود که این نکته را دریابیم که کلیه تصمیمات در عرصه پولی و بانکی تحت تاثیر دو فاکتور مهم ریسک و بازده اتخاذ می شود.
تعریف ریسک
ریسک، شامل ابعاد احتمالی قرار گرفتن در معرض یک سانحه، تکرار و طول مدت سانحه است و احتمالات حادث شدن یک واقعه را خواسته یا ناخواسته در نظر می گیرد. از این رو ریسک را می‌توان به صورت رویداد های غیرمنتظره که معمولاً به صورت تغییر در ارزش دارایی ها یا بدهی ها است، تعریف کرد.
تعریف مدیریت ریسک
مدیریت ریسک، کاربرد سیستماتیک سیاست های مدیریتی، رویه ها و فرآیندهای مربوط به فعالیت های تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک است. مدیریت ریسک عبارت است از: فرآیند مستندسازی تصمیمات نهایی اتخاذ شده و شناسایی و به کارگیری معیارهایی که می توان از آنها در جهت رساندن ریسک تا سطحی قابل قبول استفاده کرد.
ریسک تجاری و غیرتجاری
شرکتهای لیزینگ در معرض انواع مختلف ریسک قرار دارند که به طور کلی می توان آنها را به دو دسته «ریسک تجاری» و «ریسک غیرتجاری» تقسیم کرد. ریسک های تجاری آنهایی هستند که از دید شرکت ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده برای سهامداران می کنند. ریسک تجاری به بازار محصول و خدماتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند مربوط می شود. این بازار شامل نوآوری های فناوری و اطلاعاتی، طراحی محصول و خدمات، و بازاریابی می شود . پذیرش منطقی ریسک تجاری، یک مزیت رقابتی در هر کسب و کار محسوب می‌شود.
مهمترین این ریسکها شامل ریسک قرارداد ، ریسک عملیاتی ، ریسک حقوقی ، ریسک نقدینگی و تامین مالی یا ریسک جریان وجه نقد می باشند که شرکتهای لیزینگ کم و بیش با آنها دست و پنجه نرم میکنند .
سایر ریسک هایی که شرکت بر آنها کنترلی ندارد، گروه ریسک های غیرتجاری را تشکیل می دهند. این گروه شامل ریسک هایی می شوند که نتیجه تغییرات بنیادی در محیط قانونی، سیاسی و اقتصادی و در سطوح ملی و بین المللی هستند. شرکت های لیزینگی که در حوزه لیزینگ فرامرزی فعالیت می کنند، بیشتر در معرض ریسک نرخ ارز قرار می گیرند.
در انتها می توان از انواع دیگر ریسکها مانند ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک ، ریسک وابسته و غیروابسته که عملاً شرکتهای لیزینگ هم به نوعی با آنها درگیر هستند نام برد که مدیریت مناسب بر این ریسکها می تواند تاثیر بسزایی در بازدهی و سودآوری شرکتهای لیزینگ داشته باشد .