استراتژی‌ تبدیل ایده به فرصت
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی - نخستین کارگاه تخصصی و همایش تجاری‌سازی ایده‌های نو به همت کانون زنان بازرگان خراسان رضوی و با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد.

کارآفرینی و تجاری‌سازی ایده‌های کسب و کار، شرح خدمات اپراتور ایرانسل، استراتژی‌های کسب و کار، نحوه تدوین طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی و نقش تبلیغات و رسانه در فروش و تجاری‌سازی کالا از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش یک‌روزه بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه این همایش به «دنیای اقتصاد»گفت: هر فعالیتی که بانوان در کنار هم گرد آمده و برای بهبود وضع آینده زنان در جامعه تلاش کنند، فرصت مغتنمی است و همه زنان باید با این موضوع همراه شوند زیرا باید در کنار نقش خود در خانواده تمرین جدیت در نقش‌آفرینی در سرنوشت جامعه را بیشتر کنند.
]
راضیه علیرضایی با اشاره به آنچه درباره نقش زنان در جامعه مطرح است و نیز الگوهایی که در جوامع بین‌المللی وجود دارد، افزود: شاید ما چندان در ساختار فرهنگی، دینی و اجتماعی برای خلق فرصت‌های متناسب با شرایط خود تلاش چندانی نکردیم و طبیعتا برای جبران این موضوع، باید تمرین کنیم و وارد کارکردهای جدیدی برای فعالیت زنان باشیم.

علیرضایی اظهار کرد: زنان باید در کنار تلاش برای حفظ و تعالی خانواده خود، برای نقش‌آفرینی بهتر در مدیریت مسائل اخلاقی، اجتماعی و آموزشی جامعه و در بهبود فضای کسب و کار کوشا باشند زیرا انتظار می‌رود در آینده بسیار نزدیک زنان تحصیل‌کرده نقش موثری در فرآیندهای کسب و کار کشور داشته باشند.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از برگزارکنندگان این همایش که فرصتی برای نقش‌آفرینی قانونمند، آینده‌نگر و مبتنی بر فرهنگ، نگاه اجتماعی و فرهنگی فوق‌العاده ایرانی و اسلامی طرح جدیدی ارائه می‌کنند، باید استقبال کرد. این همایش فرصت بسیار مغتنمی است که دختران تحصیل‌کرده و مادران فرهیخته جامعه وارد عرصه ایده‌پردازی و کارآفرینی شوند.

علیرضایی با بیان اینکه بهترین باور این است که از کار کوچک با نگاه بزرگ شروع کنیم، گفت: برای تبدیل یک ایده به فرصت ابتدا باید باور کنیم که ایده ما کمتر از ایده دیگران نیست و این موضوع بسیار مهمی است، سپس برای به جریان انداختن یک ایده باید تمام تلاش خود را معطوف کنیم و این کار باید با متقاعد و همراه کردن اعضای خانواده انجام شود که اراده انجام این مساله در زنان وجود دارد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: این سازمان در فرصت‌های مرتبط با صنعت، آمادگی همراهی، کمک و پیگیری ایده‌های کارآفرینان را دارد، سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز رویه‌هایی برای حمایت مالی، آموزش و شرکت در مجامع بین المللی کسب و کار برای کسب و کارهای کوچک و مرتبط را دارد.


لزوم استفاده از پتانسیل زنان
برای رشد اقتصادی
رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی در این همایش گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که برای رشد اقتصادی باید از تمام پتانسل جامعه که زنان هم نیمی از آن را تشکیل می‌دهند، استفاده شود. در راستای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی برنامه ششم توسعه به طور قطع در جامعه ما باید از مشارکت بانوان در فضای کسب و کار استفاده شود، بیش از ۶۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما را بانوان تشکیل می‌دهند و رتبه اول در فارع‌التحصیلی رشته‌های فنی را در اختیار دارند، بنابراین عدم‌استفاده از این پتانسیل به این معنی است که از کل منابع در راستای رشد اقتصادی استفاده نشده است.
نسرین یوسفی عارفی افزود: شاید این سوال پیش بیاید که چرا با وجود این پتانسیل، میزان بیکاری در زنان بالا و سهم مشارکت اقتصادی آن‌ها کم است؛ شاید بتوان موانع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بیولوژیکی را از دلایل این موضوع دانست و برای از بین بردن این موانع باید با آموزش واز بین بردن باورهای سنتی و ایجاد تشکل‌های غیردولتی تلاش کنیم.

رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی اظهار کرد: این کانون از زنان بازرگان کارآفرین تشکیل شده و در دو سال اخیر افراد زیادی برای تبدیل ایده‌های خود به عمل به کانون مراجعه کردند. وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده توسط هیات مدیره کانون، همایش و کارگاه تخصصی تجاری‌سازی ایده‌های نو را با همکاری اساتید دانشگاه کارآفرینی برنامه‌ریزی کردیم و امیدواریم این حرکت شروعی برای پاسخگویی به نیاز جامعه به خصوص فارع‌التحصیلان دانشگاه و جوانان صاحب‌ایده باشد.

اقتصاد از جنس نوآوری؛ مدل پیشرفته اقتصاد
یکی از سخنرانان این همایش نیز در بیان انواع اقتصاد در دنیا گفت: برخی از کشورها اقتصادی بر مبنای منابع طبیعی خود دارند که اقتصاد ما سوار بر این موضوع است، برخی کشورهای کمی پیشرفته سعی می‌کنند با کاهش قیمت تمام‌شده و تولید کالاهای باکیفیت‌تر و استفاده بهینه از انرژی، اقتصادشان را حرکت و توسعه دهند و یک نوع دیگر اقتصاد هم از جنس نوآوری است و کشورهای پیشرفته روی این مدل از اقتصاد سوارند.سیامک فرنوش ادامه داد:

شرکت‌های متوسط و کوچک در کشورهایی که اقتصادی بر پایه نوآوری دارند، بسیار مهم است. به‌طور مثال در آمریکا بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی از طریق شرکت‌های کوچک اما قوی و دانش‌بنیان تولید می‌شود. بنابراین کشورهایی که دید اقتصادی خوبی داشته و به دنبال پیشرفت هستند روی شرکت‌های کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند؛ این شرکت‌ها در واقع کارآفرینان شخصی هستند که هوش و انگیزه خوبی داشته و کسب و کار راه می‌اندازند.

مدیرعامل شرکت سی سرو اظهار کرد: برای اینکه یک ایده خوب را به کسب و کاری موفق تبدیل کنید اقداماتی لازم است، در گام نخست باید فرصت‌های بازار را به خوبی بشناسید و براساس اینکه تقاضایی در بازار هست و یا در آینده وجود خواهد داشت، به طراحی یک محصول یا خدمت بپردازید.

فرنوش افزود: پس از فرصت‌شناسی و طراحی، باید یک سازمان خوب داشته باشید که توانایی کافی برای هدایت و تولید انبوه محصول را داشته باشد تا محصول به نحو شایسته وارد بازار شود و در نهایت شما باید بتوانید به سودی بالاتر از متوسط صنعت برسید و این موضوع نیاز به برندسازی، داشتن سیستم فروش و بازاریابی قوی، ارتباطات جدید و تمرکز روی محصولات جدید دارد و با این روش می‌توانید در بازار موفق شوید.این کارشناس اقتصادی از شناسایی فرصت یا مهارت پیدا کردن فرصت در ایده‌های جدید، مهارت ایجاد سازمان و تامین مالی و منابع انسانی و مهارت درست کردن برند و فروش به عنوان عوامل موفقیت در یک کسب و کار نام برد و گفت:

کسی که به دنبال تجاری‌سازی ایده است باید مطمئن باشد که ایده‌اش متناسب با نیاز بازار است و نوعی فرصت محسوب می‌شود و منابع لازم برای تبدیل ایده به فرصت را داشته باشد.فرنوش یادآور شد: گذراندن مراحل لازم برای تبدیل ایده به فرصت یک موضوع شخصی است و درست است که اقتصاد مملکت و مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آن موثر است اما نقش کارآفرین در این میان بسیار تعیین‌کننده است و در اقتصاد کشور شاهد افرادی هستیم که کارهای موفق شخصی داشته و به خوبی پیشرفت کرده‌اند.

نقش رسانه در تبلیغات و بازاریابی
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان نیز گفت: کارآفرینان و بازرگانان ما اساسا به مباحث علمی و دانش این کار اطلاعات چندانی ندارند؛ مباحث این همایش شامل برندینگ، مارکتینگ، استراتژی و چگونگی نوشتن نقشه کار و نقش رسانه در تبلیغات است، در دنیای ارتباطاتی که رقابت تنگاتنگ است همه باید بدانند برای وارد کردن تولیداتشان به بازار باید از روش‌های جدید استفاده کنند و روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد.سونیا پوریامین عنوان کرد:

در بازار ایران، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی موفق‌ترند که مشاوران استراتژی و بازاریابی دارند و برای اینکه استراتژی چند سال آینده خود را مشخص کنند و بتوانند مارکتینگ خوبی برای تولیداتشان داشته باشند، از آن‌ها کمک می‌گیرند. اینکه چطور یک کالا از صفر شروع می‌کند و با وجود رقبای زیادی که در بازار دارد، در بین مردم جایی برای خود باز می‌کند بسیار مهم است و نشان‌دهنده این است که تولیدکنندگان متوجه شدند برای تبلیغات باید همپای تولید هزینه بگذارند.


دیدگاه های استاندار سابق خراسان در مورد انتخابات

pic۱


روزنامه آرمان در گفت‌وگوی مفصلی با حسن رسولی، استاندار اسبق خراسان در دولت هشتم، نوشت: جریان اصلاح‌طلب در برخورد با انتخابات هفتم اسفندماه با جهت‌گیری درونی و جهت‌گیری بیرونی مرتبط با هم و منظم، برنامه‌ریزی برای انتخابات را در دستور کار قرار داده است. در بعد درون جریانی، دو راهبرد اساسی مدنظر اصلاح‌طلبان قرار دارد تا اصلاح‌طلبان بتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورند. در بعد درونی، حداکثر‌سازی اجماع در بین همه تاثیرگذاران و ظرفیت‌های اصلاح‌طلب بر اساس انسجام‌بخشی درونی جریان اصلاحات در دستورکار قرار دارد که بر این مبنا اصلاح‌طلبان قصد دارند به یک لیست واحد سراسری برای همه حوزه‌های انتخاباتی کشور دست یابند. همچنین در بعد بیرونی نیزتعامل با مجموعه مراجع ذی‌ربط در سطوح مختلف که هر کدام به شکلی در پروژه انتخابات هفتم اسفند مسئولیت دارند در دستورکار قرار گرفته است که به‌طور طبیعی نخستین مسئولیت اجرایی متوجه دولت و وزارت کشوراست و با سایر مراجع چهارگانه به صورت غیرمستقیم و بخش نظارتی یعنی شورای نگهبان در سلسله‌مراتب مدیریتی در سطح هیات نظارت، حوزه‌های انتخاباتی اصلی و فرعی قصد تعامل دارند. حرکت در چارچوب ضوابط و قواعد قانونی با رویکرد کمک به تحقق مشارکت اکثریت مردم به‌ویژه جوانان و زنان نه فقط به عنوان رأی‌دهنده و انتخاب‌کننده بلکه به عنوان انتخاب شونده در دستور کار قرار دارد و از این جهت رویکرد اصلاح‌طلبان آن است که به عنوان یک وظیفه بحث انتقال تجارب نسل اول را به نسل دوم و سوم عملیاتی کنند.

هاد‌‌‌‌ی خانیکی: حرف زد‌‌ن به‌جای گفت‌وگو فاصله‌ها را بیشتر می‌کند‌‌

pic2


روزنامه قانون در گفت‌وگوی مفصلی با د‌‌‌‌کترهاد‌‌‌‌ی خانیکی، عضو هیات علمی د‌‌‌‌انشگاه علامه طباطبایی و فعال اصلاح طلب خراسانی پیرامون جامعه پساتحریم، نوشت: من به علل تاریخی،اجتماعی،سیاسی وفرهنگی یکی ازموانع فرآیند‌‌‌‌ توسعه د‌‌‌‌رایران را ضعف د‌‌‌‌ر توانش‌های گفت‌وگویی می‌د‌‌‌‌انم. به عبارت د‌‌‌‌یگر به این نتیجه رسید‌‌‌‌ه‌ام که جامعه ما (چه د‌‌‌‌رسطوح نخبگان و چه د‌‌‌‌ر سطح عامه) ازمبانی و مهارت‌های گفت‌وگویی متناسب برخورد‌‌‌‌ار نیست و به همین اعتبار هم د‌‌‌‌ر موقعیت‌های مختلف ود‌‌‌‌رسطوح گوناگون، د‌‌‌‌چارضعف د‌‌‌‌رگفت‌وگوست؛ ازگفت‌وگو د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌رون نهاد‌‌‌‌ خانواد‌‌‌‌ه تا گفت‌وگو بین گروه‌های اجتماعی و همچنین بین جامعه و حکومت و د‌‌‌‌ر حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصاد‌‌‌‌ی، می‌توان شواهد‌‌‌‌ قابل‌توجهی را یافت که نشان می‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌ که جامعه ما از روزنه‌های کافی برای ارتباط با یکد‌‌‌‌یگر برخورد‌‌‌‌ارنیست. به عبارت د‌‌‌‌یگر چه از منظر روان‌شناختی، چه از منظر جامعه‌شناختی و چه از منظر معرفت‌شناختی عملا گفت‌وگو د‌‌‌‌ر جامعه ما به یک ارزش یا هنجار تبد‌‌‌‌یل نشد‌‌‌‌ه که بااستفاد‌‌‌‌ه ازآن ظرفیت‌افزایی‌ خاصی رخ بد‌‌‌‌هد‌‌‌‌. طبیعتا این امر پد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ه‌ای نیست که د‌‌‌‌فعتا شکل گرفته باشد‌‌‌‌ و حتما زمینه‌های تاریخی هم د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. اما د‌‌‌‌ر کل آن چیزی که من به طور خلاصه از سطح جامعه ایران د‌‌‌‌ریافت می‌کنم این است که د‌‌‌‌ر جامعه ما تمایل به این سمت است که افراد‌‌‌‌ و گروه‌ها و نهاد‌‌‌‌ها د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌رون خود‌‌‌‌شان سیر می‌کنند‌‌‌‌ تا بیرون و د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و ستد‌‌‌‌ و تعامل لازم نوعا به ساد‌‌‌‌گی شکل نمی‌گیرد‌‌‌‌.

قطار شهری مشهد نیاز به حمایت دارد

pic3


‌‌‌‌روزنامه اطلاعات در خبری به نقل از مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد، نوشت: طاهری از اختصاص ۱۵۳ میلیارد ریال به قطارهای شهری کشور به عنوان یارانه بلیت خبر داد. قاسم طاهری با ابراز نارضایتی از سهم نابرابر تهران و دیگر کلان‌شهرها از این یارانه، اعلام کرد: در پی پرداخت مرحله نخست یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی شهری در سال جاری، مبلغ ۱۵۳ میلیارد ریال به متروی کشور اختصاص یافت که از این رقم سهم متروی تهران ۱۳۹ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال و سهم متروی شهر‌های مشهد، شیراز و تبریز ۱۳ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد افزود: تاکنون مابه‌التفاوت هزینه‌ها، تخصیص اعتبارات و درآمدهایمان را از محل کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری مشهد و صرفه‌جویی‌های درون سازمانی تأمین کرده‌ایم و برای تداوم خدمات مطلوب و شایسته به مسافران نیازمند تأمین ۱۰۰ دستگاه واگن برای خط یک و همچنین توسعه این خط هستیم.

آمادگی شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق خراسان

pic4


روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی، نوشت: شرکت‌های فعال در بخش انرژی فرانسه آمادگی دارند تا پس از رفع تحریم‌ها درصنعت برق خراسان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای داشته باشند. تعدادی از نمایندگان شرکت‌های بخش خصوصی فرانسه که به منظور شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به مشهد سفر کردند، پس از بازدید از دستاوردهای صنعت برق خراسان ضمن ابراز شگفتی از پیشرفت‌های ایران در توسعه این صنعت، ابراز تمایل کردند تا با همکاری شرکت‌های ایرانی در بخش انرژی استان اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند. در جلسه‌ای که به همین منظور در شرکت برق منطقه‌ای خراسان برگزار شد، مهندس متولی‌زاده مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان اظهار کرد: باوجود منابع غنی و زیرساخت‌های لازم؛ فرصت سرمایه‌گذاری درکشور فراهم شده است. پتانسیل مناسبی برای همکاری با شرکت‌های خارجی فراهم شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: استان خراسان با برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی و همچنین وجود تونل‌های باد باضریب تولیدبیش از۵۰ درصد، می‌تواندزمینه مناسبی برای ورودسرمایه‌های خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. شایان ذکر است اقدامات صنعت برق خراسان بسیار مورد توجه مدیران شرکت‌های فرانسوی قرار گرفت. در جلسه مذکور مدیران شرکت‌های فرانسوی نقطه نظرات خود را در زمینه همکاری با شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کردند و ارائه لیست پروژه‌های این شرکت را برای سرمایه‌گذاری خواستار شدند.
این هیات فرانسوی درسفر به مشهد از نیروگاه خورشیدی الهیه، پست فوق توزیع برق و تونل انرژی و همچنین از عملیات خط گرم شرکت توزیع مشهد بازدید کردند.