«قدیمی‌ترین و مدرن‌ترین» سیستم گرمایشی منزل
یکی از مهمترین ابزارهای دکوراسیون در سبک‌های مختلف، طراحی و اجرای سیستم گرمایشی شومینه در قسمت‌های مختلف واحدهای مسکونی به‌ویژه پذیرایی و اتاق نشیمن است.
شومینه جزو قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین سیستم های گرایشی است که نسبت به سایر وسایل گرما زا شکل و شمایلی لوکس‌تر و دکوراتیوتر دارد و می‌توان آن را با هر سبک و نوع دکوری که در سایر اجزای منزل خود از آن استفاده می‌کنید، هماهنگ کرد.همانطور که گفته شد شومینه‌ها از دهه‌ها و سده‌های گذشته به عنوان رایج‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین انواع وسایل گرمایشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که تنها با گذشت زمان متناسب با تغییر سبک‌های دکوراسیون منازل، اشکال متنوع‌تر و تازه‌تری به خود گرفته‌اند، هر چند هنوز هم در انواع سبک‌های کلاسیک از شکل‌های قدیمی‌تر شومینه استقبال می‌شود.
بنابراین شومینه‌ها بسته به اینکه قرار است منزل خود را با چه سبک و با چه ترکیب رنگی دکور کنید انتخاب و اجرا می‌شوند، چرا که شومینه نیز مانند دیگر وسایل منزل در دکوراسیون اهمیت زیادی دارد و چون معمولا نقاط کانونی منزل به عنوان مناسبترین مکان قرار گرفتن شومینه انتخاب می‌شود اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.
در هر اتاق شومینه می‌تواند به عنوان وسیله مرکزی آن اتاق به حساب آید که معمولا اگر اتاقی دارای شومینه باشد هنگام وارد شدن به آن اتاق هر فردی ابتدا به شومینه و مدل و طراحی آن چشم می‌دوزد. بنابراین باید به ۳ نکته دقت شود:
طرح و مدل شومینه، استفاده از مصالح، طاقچه بالایی شومینه.
این شماره قصد داریم ضمن معرفی انواع شومینه ها، نکاتی اساسی در مورد اصول دکوراسیون حول این سیستم گرمایشی را شرح دهیم.
انواع شومینه را بشناسید
شومینه‌ها براساس سلیقه اعضای خانواده یا صاحب منزل و همچنین متراژ خانه، فضایی که قرار است در آن واقع شوند و همینطور سبکی که قرار است شومینه در کنار سایر اجزا و وسایل دکوری، دکوراسیون واحد و زیبایی را تشکیل دهد، انتخاب می‌شوند.
شومینه‌های سنگی: وقتی اسم شومینه را می‌شنویم، تصاویر زیادی به ذهنمان خطور می‌کند. یکی از شومینه‌هایی که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم همین شومینه‌های قدیمی سنگی هستند. این نوع شومینه‌ها معمولا جاگیر هستند و با خانه‌هایی با حال و هوای قدیمی جور درمی‌آیند.
از این نوع شومینه‌ها علاوه‌بر خانه‌های قدیمی می‌توان در خانه هایی مشاهده کرد که با برخی از انواع دکوراسیون به سبک سنتی یا کلاسیک دکور شده‌اند. این دسته از شومینه‌ها به‌رغم قدیمی و جاگیر بودن هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند.
شومینه‌های چوبی: شومینه‌های چوبی در حال حاضر جزو انواعی از شومینه‌هایی هستند که طرفداران خاص خود را در میان سبک‌های معمولی و رایج‌تر دکوراسیون و واحدهای مسکونی کوچک‌تر دارند. این شومینه‌ها به‌خصوص مورد علاقه کسانی هستند که سعی می‌کنند دکوراسیونی ترکیبی از سبک‌های سنتی و مدرن داشته باشند یا علاقه خاصی به چوب و رنگ‌های کرم قهوه‌ای برای دکور منزل خود دارند.
هرچند شومینه در هر سبک و شکلی که باشد به فضای اتاق گرما می‌بخشد و آن را دنج و صمیمی می‌کند، اما چوب متریالی است که این حس را دو چندان می‌کند. به همین خاطر وقتی این دو را در کنار هم قرار دهید، حس گرما دو چندان می‌شود. شومینه‌های چوبی بسیار رایج بوده و دکوراسیون را هم زیبا می‌کنند.
شومینه‌های آجری: استفاده از آجرهای رنگی، با طرح‌های خاص یا بدون طرح، با اشکال و اندازه‌های مختلف، یکی دیگر از اشکال رایج طراحی شومینه در واحدهای مسکونی است.
شومینه‌های آجری هم مانند شومینه‌های چوبی طرفداران زیادی دارند و معمولا در سبک‌های بینابین مدرن و کلاسیک می‌توان نمونه‌هایی از این شومینه‌ها را مشاهده کرد.
شومینه‌های شناور : این دسته از شومینه‌ها در انواع سبک‌های مدرن دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. شومینه‌های شناور بیشتر در مکان‌هایی طراحی و اجرا می‌شوند که دارای سقف‌های بلند هستند. این شومینه‌ها که از سقف آویزان می‌شوند تا ارتفاع کمی از زمین شناور هستند و در واقع روی زمین قرار نمی‌گیرد. این شومینه‌ها علاوه‌بر اینکه ظاهر مدرنتر و متفاوت تری از سایر انواع شومینه‌ها را نشان می‌دهند توزیع مناسب‌تری از حرارت را برای خانه‌های دارای سقف‌های بلندتر خواهند داشت.
علاوه‌بر انواع ذکر شده شومینه‌ها می‌توانند بسته به سلیقه افراد یا طراحان اشکال متفاوتی داشته باشند.
برای مثال در برخی طرح‌ها، طراح شومینه را به عنوان جداکننده دو بخش از منزل از یکدیگر مورد استفاده قرار می‌دهد که در این‌گونه موارد شومینه روی دیواری کوتاه در یک محفظه شیشه‌ای طراحی می‌شود که علاوه‌بر نقش جداکننده شکلی بسیار متفاوت و زیبا از شومینه را به نمایش می‌گذارد و زیبایی دکور منزل را دو چندان می‌کند.
آینه و طاقچه، جلوه بخش شومینه
تزییناتی که برای شومینه انتخاب می‌شود اگر بیشتر از خود شومینه مهم نباشد برای زیباتر شدن دکوراسیون اهمیت کمتری از آن ندارد.
طاقچه بالای شومینه و احتمالا آینه‌ای که برای کامل کردن تزیینات مورد استفاده قرار می‌گیرد بیش از سایر عوامل در این زیبایی نقش دارد.
همچنین استفاده از وسایل مدرن و زیبا روی طاقچه بالایی شومینه ارتباط مستقیمی با جلوه شومینه دارد. مثلا گلدان‌های زیبا روی طاقچه می‌تواند به شومینه‌تان زیبایی ببخشد و اصطلاحا به آن
روح دهد.