می‌رویم دنیا را غافلگیر کنیم
چند ساعت قبل از پرواز به برزیل، او را در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی دیدیم. مصمم‌تر از همیشه، انگار ذهنش در زمان به جلو سفر کرده و در تاریخ بیست وششم خرداد 93 گیر کرده است. روزی که اشکان دژاگه بالاخره به آرزویش می‌رسد و با پیراهن ایران در جام جهانی بازی می‌کند. قوت قلب یک ملت در هفته‌های آینده، قبل از پرواز به برزیل پاسخ کوتاهی به چند سوال دنیای اقتصاد داد. بخوانید تا قلب‌تان مثل قلب اشکان آرام بگیرد. همه از همین حالا به بازی با آرژانتین فکر می‌کنند. فرصتی که شاید خیلی کم گیر فوتبال ما بیاید.
قبول دارم که چنین فرصت‌هایی خیلی کم گیر فوتبالیست‌های ما می‌آید که بتوانیم جلوی ستاره‌های آرژانتین بازی کنیم. تیمی که همه بازیکنانش در بهترین باشگاه‌های دنیا بازی می‌کنند.
با مسی می‌خواهید چه کار بکنید؟
فقط مسی نیست. برخلاف حرف‌هایی که گفته می‌شود، تیم آرژانتین را نباید در مسی خلاصه کرد. شما به خط حمله این تیم نگاه کنید؛ همه شان ستاره هستند. آرژانتین آنقدر بازیکن خوب دارد که قطعا می‌تواند به عنوان تیم اول از گروه برود بالا. اما ما نباید جلوی این تیم ناامید باشیم. قرار نیست از پیش بازنده باشیم و بگوییم خب، چون آرژانتین از ما قوی‌تر است پس بازی را می‌بازیم. با این جور طرز فکر موافق نیستم. باید داخل زمین بجنگیم. بله، بردن آرژانتین برای همه تیم‌های خوب دنیا هم سخت است اما ما بازنده نمی‌رویم داخل زمین. این ویژگی فوتبال است. باید تا پای جان تلاش کنیم. من به مردم قول می‌دهم با هرچه در توان داریم برای شاد کردن آنها بجنگیم.
گفتید آرژانتین شانس صعود از این گروه به عنوان تیم اول است. برای دومی ما با توجه به قدرت بوسنی و نیجریه، شانسی قائل هستی؟
بله. من خیلی از بازیکن‌های بوسنی و بعضی از بازیکن‌های نیجریه را می‌شناسم. می‌دانم خیلی از آنها در بوندس لیگا و لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند. با شناختی که از آنها دارم می‌گویم اینجوری نیست که ما از الان حذف شده باشیم. قبول دارم که این دو تیم خیلی تیم‌های خوب و قدرتمندی هستند اما اختلاف ما با آنها آنقدر نیست که نتوانیم از پس‌شان بربیاییم. خیلی از قدرت این تیم‌ها صحبت می‌شود چون بازیکنان زیادی در باشگاه‌های اروپایی دارند. خب ما هم بازیکنان خوبی داریم که خیلی از آنها در باشگاه‌های اروپایی بازی می‌کنند. تیم ما هم تیم باکیفیتی است. این را فراموش نکنید. با داشتن این کادر فنی و تمرین‌هایی که برگزار کرده‌ایم، الان در شرایط خوبی هستیم و می‌توانیم بگوییم آماده بازی با نیجریه و بوسنی هستیم.
البته در ایران که توقعات خیلی بالا رفته است. بعضی از مسوولان هم از صعود حرف زده‌اند. این شما را نگران نمی‌کند؟ فکر می‌کنید بتوانید توقع‌ها را برآورده کنید؟
پیش‌بینی که نمی‌شود کرد. در فوتبال چه کسی می‌تواند قول نتیجه گرفتن بدهد؟ همه تیم‌های تورنمنت بهترین‌های دنیا هستند و رقابت کردن با آنها خیلی سخت است. البته ما هم یکی از این تیم‌های خوب دنیا هستیم و برای همین اینجا حاضریم. من به عنوان یکی از بازیکنان تیم ملی به همه ایرانی‌های داخل و بیرون از ایران، قول می‌دهم که برویم داخل زمین و با تمام وجود مبارزه کنیم. این قول تنها قولی است که می‌شود داد. وگرنه نتیجه بازی که قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است مثل بازی با ازبکستان در تهران خوب بازی کنیم و بعد روی اتفاق ببازیم.
از آن طرف نیجریه و بوسنی که اصلا ما را در رقابت با خودشان نمی‌ببنند و از یکدیگر به‌عنوان رقیب حرف می‌زنند.
اتفاقا این هم خیلی خوب است. ما، بوسنی و نیجریه رقابت سختی برای صعود داریم و اینکه آنها ما را در این رقابت نمی‌بینند، اتفاق خیلی خیلی خوبی است. بهتر است که فکر کنند ما شانسی برای صعود نداریم. اینجوری کارمان برای غافلگیر کردن‌شان راحت‌تر است. هم آنها را شگفت زده می‌کنیم وهم همه افرادی که جام جهانی را دنبال می‌کنند.
خودت هم یک آسیب دیدگی جزئی داری و این خیلی ما را نگران کرده است.
نه خیلی خوبم الان. و قطعا تا جام جهانی هم من و هم بقیه تیم می‌توانیم آماده‌تر بشویم. من این فصل را خیلی خوب تمام کردم و به اوج آمادگی رسیدم. البته سقوط تیم روی روحیه من خیلی تاثیر گذاشت. اما الان ریکاوری کرده‌ام و آماده‌ام که برای تیم ملی ایران بازی‌های خوبی کنم. درد کوچکی هم در پایم دارم ولی جدی نیست و اذیتم نمی‌کند.
رسانه‌های جهانی تو را زیر نظر دارند و معتقدند تو ستاره تیم ملی ایران هستی. این کار تو را سخت نمی‌کند؟
موافق این حرف نیستم. مگر من در سه بازی آخر بودم کنار تیم ملی؟ دیدید که بدون من تیم چه بازی‌های خوبی کرد و با سه تا برد صعود کرد. تیم ملی ایران نشان داده که به یک بازیکن وابسته نیست. رمز موفقیت ما هم همین است. اینکه انسجام تیمی خوبی داریم. با این نقطه قوت ما می‌رویم که بهترین بازی‌ها را انجام بدهیم. فوتبال قابل پیش‌بینی نیست اما ما با تمام وجودمان می‌رویم که دل مردم را
شاد کنیم.