دوست‌داشتنی‌ترین شرکت‌ها برای کارکردن

مترجم: مریم رضایی

وقتی شغلی را جست‌وجو می‌کنید، دوست دارید در مورد شرکت‌هایی که همه دوست دارند در آنها کار کنند، بیشتر بدانید و بشنوید کارمندان این شرکت‌ها چه چیزی برای گفتن دارند. این اطلاعات به شیوه‌های مختلف به دست می‌آید: به لینکداین مراجعه کنید، به شبکه شخصی خودتان دسترسی پیدا کنید، وبلاگ شرکت‌ها را مرور کنید و... . چه چیزی باعث می‌شود یک شرکت مکانی عالی برای کار کردن باشد؟ مطمئنا یک فیش حقوقی پر و پیمان خوب است. اما چیزی که باعث می‌شود یک کارفرما صرفا از خوب بودن به سوی عالی بودن پیش برود، مزایا و امتیازهای ویژه‌ای است که ارائه می‌دهد؛ هر مزیتی از مرخصی‌های زایمان سخاوتمندانه گرفته تا سبک‌های مدیریتی که تیم‌هایی با روابط بسیار نزدیک را پرورش می‌دهد.

 

سایت بررسی شغلی Indeed.com یک پایگاه اینترنتی جست‌وجوی کار در تگزاس است که نظر بیش از ۱۰ میلیون کارمند را در بیش از ۶۰ کشور دنیا جلب می‌کند و به این ترتیب بزرگ‌ترین منبع شغلی در نوع خود محسوب می‌شود. این پایگاه اخیرا داده‌هایی منتشر کرده که در آن ۵۰ شرکت‌ بزرگ لیست فورچون ۵۰۰ که بسیار مورد علاقه کارمندانشان هستند، معرفی شده‌اند. لیست موجود و دلایلی که کارمندان به محیط کار خود امتیاز داده‌اند، بسیار متنوع است. ده شرکت اول این لیست عبارتند از:

۱) Salesforce

۲) Southwest Airlines

۳) Anadarko

۴) Pioneer

۵) Philip Morris

۶) Google

۷) Smucker

۸) Eli lilly

۹) Apple

۱۰) Eog Resources

سایت Indeed نظرات کارمندان را بر اساس پنج فاکتور مدیریت، امنیت و پیشرفت شغلی، فرهنگ، توازن بین کار و زندگی و پاداش و مزایا عمیقا بررسی کرده تا دریابد چرا افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، نظرات بسیار مثبتی نسبت به کارفرماهای خود دارند. نکته‌ای که این سایت خیلی سریع در مورد لیستی که تهیه کرده متوجه شده، برتری شرکت‌های چالش کننده در هر صنعت بوده است. وقتی بر ۱۰ شرکت اول لیست متمرکز می‌شویم، متوجه می‌شویم که راضی‌ترین کارمندان اغلب برای شرکت‌هایی کار می‌کنند که وضعیت موجود صنعت خود را با مدل‌های کاری نوآورانه به چالش کشیده‌اند. به این ترتیب شرکت Salesforce به‌عنوان توسعه‌دهنده «نرم‌افزار به‌عنوان خدمات» (SaaS)، با استفاده خلاقانه از خدمات ابری زمینه‌ جدیدی ایجاد کرد و رتبه نخست را از آن خود کرد. پائول دی‌آرکی، معاون ارشد Indeed.com در مورد عملکرد دقیق این شرکت‌ها و دلیل محبوبیت آنها در میان کارکنانشان گفت‌وگویی با نشریه فوربس داشته است. دی‌آرکی می‌گوید: «داشتن کارمندان وفادار و راضی انتخابی است که سازمان‌ها دارند و به‌نظر می‌رسد هر شرکتی که واقعا بر فرهنگ درست، محیط ویژه و هدفی واقعی برای انگیزه‌بخشی به کارمندان در محیط کار متمرکز می‌شود، این انتخاب را دارد.» شاید اول شدن شرکت نرم‌افزاری Salesforce ابتدا عجیب به‌نظر برسد، اما باید گفت رقابت کارفرماها در صنعت تکنولوژی بسیار شدید شده و شرکت‌های گوگل و اپل نیز جزو ۱۰ شرکت اول هستند. به گفته دی‌آرکی «وقتی به اظهار نظرات کارمندان نگاه می‌کنید، کارمندان شرکت Salesforce بیشتر در مورد فضای کاری فوق‌العاده‌ای که دارند صحبت کرده‌اند؛ اینکه محیط کارشان سرگرم‌کننده و جذاب است. یک سری کارهای خاص وجود دارد که Salesforce به شکل منحصر به فردی آنها را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، این شرکت شش روز در سال را به انتخاب کارمندان به آنها مرخصی (به غیر از مرخصی استحقاقی خودشان) می‌دهد و بنابراین تمرکز واقعی بر تعهد اجتماعی وجود دارد.»

دی‌آرکی می‌افزاید: «به طور گسترده‌تر، شرکت‌های برتر این لیست در تلاش‌های خود برای الهام‌بخشی به کارمندان و داشتن رفتار خوب با آنها موفق هستند. غول‌های تکنولوژی مثل گوگل (رتبه ۶) و اپل (رتبه ۹) برای ایجاد فرهنگ‌های کاری موفق معروف شده‌اند و کاری کرده‌اند که کارکنانشان احساس کنند مورد توجه واقع شده‌اند و برای خلاق بودند آزاد هستند. جالب این است که اپل تنها شرکتی است که هم در لیست فورچون ۵۰۰ و هم در لیست میزان رضایت کارمندان جزو ۱۰ شرکت اول قرار گرفته است. شرکت‌های هواپیمایی معمولا پایین‌ترین میزان رضایت مشتری را در هر صنعتی به دست می‌آورند، اما ظاهرا کارفرماهای خوبی برای کارمندان خود هستند. شرکت Southwest یکی از سه شرکت هواپیمایی قرار گرفته در ۵۰ شرکت برتر است و دو شرکت دیگر عبارتند از Delta و JetBlue که به ترتیب رتبه‌های ۹ و ۲۱ را دارند. بخش انرژی درست مثل بخش تکنولوژی با وجود آشفتگی‌های اخیر در نتیجه پایین بودن قیمت نفت همچنان سه جایگاه از ۱۰ جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. با توجه به این نتایج به‌نظر می‌رسد نیروی کار امروز دیگر فقط با پول و موقعیت انگیزه نمی‌گیرد، بلکه خود کار و شرایط کاری و القای این حس که افراد حس کنند بخشی از یک جامعه هستند، بسیار مهم است. مثلا برنامه‌ریزی کاری انعطاف‌پذیر مزیت ارزشمندی بود که کارمندان شرکت اپل به آن اشاره کرده بودند. مرور نظرات متعدد در مورد کارفرماها نشان توازن بین کار و زندگی، یک اولویت مهم برای کارمندان است. سایت Indeed در گزارش خود بررسی کرده که متدهای مدیریتی و سازمان‌های گروهی که ارتباط و همکاری صمیمانه را رواج می‌دهند، تاثیر حیرت‌انگیزی بر میزان رضایت کارکنان خود دارند. این گزارش به طور خلاصه گفته که «پاداش‌دهی کمتر رابطه مستقیم با امتیاز رضایت شغلی کلی را دارد. در مقابل، فرهنگ شرکت و کیفیت مدیریت نزدیک‌ترین رابطه را دارد.» به طور کلی، از آنجایی که نسل قبلی به تدریج بازنشسته می‌شود و نسل جدید به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه سنی جای آن را می‌گیرد، شاهد یک تحول بی‌سابقه نسلی و فرهنگی در محیط کار هستیم. در نتیجه، این مساله که چگونه باید به این نیروی کار در حال تحول انگیزه داد برای آینده جذب و حفظ استعدادها امری مهم است. شرکت‌های بزرگ و پیشتاز با ترکیبی از فرهنگ و مزیت‌های خلاقانه در حال آزمایش این موضوع هستند تا بهترین کارکنان خود را در محیط کار راضی و متعهد نگه دارند.