اوضاع فروش ملک
همزمان با آغاز رسمی معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در بنگاه‌های مسکن از نیمه فروردین ماه، آن دسته از مالکانی که از سال گذشته در انتظار تثبیت شرایط در بازار ملک، از عرضه واحدهای خود به بازار تقاضا خودداری کرده بودند، هم اکنون با فرمول‌های متفاوتی این آپارتمان‌ها را در بازار فروش فایل کرده‌اند.به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این میان سهم واحدهای ریز متراژ و مصرفی که عمده متقاضیان آن مجردها و یا زوج‌های جوانی هستند که از توان مالی کافی برای خرید آپارتمان‌های معمولی برخوردار نیستند قابل توجه است. این آپارتمان‌ها که به دلیل ریز متراژ بودن معمولا بازار پررونق‌تری در مقایسه با سایر واحدهای مسکونی دارند در حال حاضر با فرمول‌های مختلفی به بازار فروش عرضه می‌شوند. طی دو هفته گذشته، با افزایش فایل‌های مربوط به فروش این واحدها، این امکان برای مجردها، زوج‌های جوان کم درآمد و یا افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های اندک وارد بازار مسکن شده‌اند ایجاد شده که حتی با موجودی نقدی زیر 20 میلیون تومان هم بتوانند صاحب‌خانه شوند. یکی از دلایل افزایش تمایل مالکان این واحدها به عرضه هر چه سریع‌تر آپارتمان‌های ریز متراژ به بازار فروش، افزایش سقف وام‌های ساخت و خرید مسکن طی اسفند 94 و فروردین امسال است.

در شرایطی که سقف وام خرید مسکن برای زوج‌های جوان در تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها به ترتیب به ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و زوج‌های خانه اولی برای استفاده از این وام‌ها باید آپارتمانی را خریداری کنند که حداقل ۸۰ درصد قیمت آنها سقف وام مصوب باشد، به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید واحدهای ریز متراژتر و ارزان‌تر با قدری کاهش مواجه شود. به همین دلیل مالکان این آپارتمان‌ها که به دلیل تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی و خانه اولی احتمال کاهش متقاضی برای واحدهای ارزان‌قیمت و ریزمتراژ خود را می‌دهند، تلاش می‌کنند تا قبل از ورود این وام‌ها به بازار تقاضای مسکن، با تسهیل شرایط فروش برای متقاضیان، واحدشان را به فروش برسانند.


عرضه ریز متراژها با فرمول سه وجهی

مالکان واحدهای ریز متراژ که تقریبا در تمام مناطق شهر تهران به ویژه محدوده‌های جنوب غربی و جنوب شرقی پایتخت پراکنده شده‌اند، هم‌اکنون اغلب با فرمول ترکیبی سه‌وجهی اقدام به عرضه آپارتمان خود به بازار مسکن می‌کنند. اغلب فایل‌های مربوط به فروش آپارتمان‌های ریز متراژ (کمتر از 50 مترمربع) هم اکنون با فرمول ترکیبی پول نقد + رهن + وام، به متقاضیان این واحدها عرضه می‌شود. به این ترتیب، این واحدها که برای خرید آنها می‌توان از حداقلی‌ترین نقدینگی مورد نیاز برای خرید مسکن (از 20 میلیون تومان به بالا بسته به متراژ، سال ساخت و منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند) استفاده کرد، می‌تواند هم از طرف متقاضیان سرمایه‌ای کم‌ پول و هم متقاضیان مصرفی متعلق به خانوارهای تک‌نفره (مجردها) یا زوج‌های جوان کم‌درآمد مورد استقبال واقع شود.به‌عنوان نمونه، در محدوده تهران نو واقع در ایستگاه کهن یکی از این فایل‌ها، به معرفی آپارتمانی 40 متری اختصاص دارد که با فرمول ترکیبی 15 میلیون وام، 20 میلیون رهن و 40 میلیون تومان پول نقد به بازار مسکن عرضه شده است. در محدوده پیروزی، حوالی متروی شیخ الرئیس، آپارتمانی 35 متری واقع در طبقه دوم، با شرایط 60 میلیون تومان وام مسکن، 25 میلیون رهن و 22 میلیون پول نقد به بازار فروش عرضه شده است.

همچنین آپارتمانی 38 مترمربعی در میدان سپاه، 13 سال ساخت واقع در طبقه اول، 145 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که از این میزان 18 میلیون تومان وام مسکن است و 15 میلیون تومان هم قابلیت رهن به مستاجر دارد. در خیابان سی متری جی، همچنین آپارتمانی 40 متری، 6 سال ساخت و واقع در طبقه سوم، با فرمول سه‌وجهی 20 میلیون وام، 24 میلیون رهن و 44 میلیون تومان پول نقد به متقاضیان خرید آپارتمان‌های ریز متراژ عرضه شده است.


آپارتمان‌های زیر 100 میلیون تومان

در میان آپارتمان‌های ریزمتراژ که با فرمول سه‌وجهی پول نقد، رهن و وام به بازار مسکن عرضه می‌شوند، این روزها می‌توان آپارتمان‌هایی را مشاهده کرد که با قیمت کل کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به بازار فروش معرفی شده‌اند. در محدوده بریانک، خیابان نیک‌فر، آپارتمانی ۳۸ مترمربعی، تک‌واحدی و ۴ سال ساخت، واقع در طبقه چهارم، بدون پارکینگ با قیمت کل ۹۲ میلیون تومان به بازار مسکن عرضه شده است. همچنین در خیابان راه‌آهن، انبار نفت، آپارتمانی ۴۰ متری، دو سال ساخت، واقع در طبقه دوم، مترمربعی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که قیمت کل این آپارتمان هم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

در خیابان امام خمینی، محدوده جیحون، آپارتمان ۳۲ متری، تک واحدی واقع در طبقه دوم، با شرایط ۴۵ میلیون وام، ۲۶ میلیون رهن و ۲۰ میلیون تومان پول نقد به متقاضیان بازار مسکن عرضه شده است که قیمت کل این واحد هم کمتر از ۱۰۰ میلیون است. در این میان آپارتمان‌هایی هم هستند که هزینه غیر نقدی خرید آنها تا ۱۰۰ میلیون تومان از قیمت کل آپارتمان را تشکیل می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، در خیابان شریعتی، میدان سپاه، آپارتمانی ۴۱ متری، دو خوابه، با ۷۰ میلیون وام و ۳۰ میلیون تومان رهن به بازار مسکن عرضه شده است؛ طوری که در آگهی مربوط به این فایل عنوان شده تنها با ۲۸ میلیون تومان پول نقد صاحب‌خانه شوید. در برخی دیگر از این فایل‌ها، رهن و وام نیمی از قیمت آپارتمان را پوشش می‌دهد.به‌عنوان مثال در محدوده تهرانپارس، آپارتمانی ۴۴ متری واقع در طبقه اول، با شرایط ۴۰ میلیون وام و ۴۰ میلیون رهن به بازار فروش عرضه شده است. مبلغ پول نقدی که مالک در کنار دو وجه دیگر تامین مالی برای خرید این آپارتمان تعیین کرده معادل ۴۴ میلیون تومان است.