استفاده ابزاری جریانات سیاسی از رسانه‌ها برای تخریب دولت
دنیای اقتصاد- مشاور رسانه‌‎ای رئیس‌جمهور مهمان نشست فرهنگی «بزم اندیشه» بود که هفته گذشته با محوریت «فضای رسانه‌های ایران» در سازمان خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد و محمدرضا صادق در این نشست از تبدیل برخی رسانه‌ها به ابزار جریانات سیاسی برای تخریب دولت سخن گفت و به پرسش‌های فعالان فرهنگی حاضر در جلسه پاسخ داد. به گزارش ایرنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی جریانات سیاسی با به خدمت گرفتن برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند برای مطرح کردن خود، دولت یازدهم را تخریب کنند، اظهار کرد: بسیاری از مطالبی که امروزه در برخی رسانه‌ها توسط افرادی با گرایش سیاسی خاص به عنوان نقد عملکرد دولت مطرح می‌شود، تنها طرحی است که خود را در صحنه سیاست مطرح کنند. وی یادآورشد: 24 خرداد 1392 حجت‌الاسلام روحانی با گفتمان اعتدال مورد اقبال مردم قرار گرفت و از همان ابتدای تشکیل کابینه به صراحت بیان کرد که دولت پذیرای نقد با مختصات لازمه خود است.
مشاور رسانه‌‎ای رئیس‌جمهور با بیان اینکه این دولت مورد احترام و مقبولیت مراجع عظام تقلید بوده است، افزود: مردم در خلال سفرهای استانی از کابینه دولت استقبال کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد مردم گفتمان اعتدال را پذیرفته‌اند.
صادق با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش کرده است فرصت برابر ایجاد کند تا رسانه‌ها بتوانند به رسالت خود در چارچوب معیارهای قانونی در راستای پیشبرد اهداف نظام عمل کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها از سخنان رئیس‌جمهوری در محافل مختلف بهره‌برداری سوء کرده و بدون درج صحبت کامل دکتر روحانی به انتشار بخشی از صحبت‌ها که تامین‌کننده منافعشان است، اکتفا و دیدگاه خود را درباره رئیس‌جمهور و دولت به جامعه القا می‌کنند.
مشاور رسانه‌‎ای رئیس‌جمهور ادامه داد: اتفاقی که اخیرا در گردهمایی گرامی‌داشت روز مهندس افتاد، از نمونه‌های بهره‌برداری سیاسی رسانه‌ها بود؛ زیرا دکتر روحانی در این همایش آماری را ارائه داد و در آن عدم‌تغییر شدت یک شاخصه را در فاصله یک ماه مطرح و سپس به‌طور کامل آن را تشریح کرد، اما متاسفانه برخی رسانه‌ها فقط به عدم‌تغییر میزان شدت شاخصه مربوطه اکتفا و آن را برجسته کردند و مطالبی را نشر دادند که خلاف ماهیت اصلی سخنان رئیس‌جمهور در آن نشست بود و به سبب این اطلاع‌رسانی اشتباه چندین مطلب انتقادآمیز نوشته شد که در واقع تخریب دولت بود.
صادق با اشاره به اینکه دولت یازدهم از زمان فعالیت خود با رسانه‌ها مدارا کرده و شخص دکتر روحانی دستور داد که شکایت از هر رسانه‌ای که در ارتباط با حقوق افراد یا بیت‌المال نباشد، مورد گذشت قرار گیرد، افزود: دولت یازدهم از هیچ‌ رسانه‌ای شکایتی نکرده، اما بحث شکایت شخصی افراد منتسب به این دولت یا عضو کابینه به عنوان یک شهروند جدا از دولت است و این درحالی‌است که تهمت‌های زیادی به دولت زده شده است.
مشاور رسانه‌‎ای رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم از نقد سازنده اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان استقبال می‌کند، عنوان کرد: اما در واقع رسانه‌هایی هستند که نه جزء اصول‌گرایان باانصاف هستند و نه در زمره اصلاح‌طلبان به شمار می‌روند و فقط با پرخاشگری و انتخاب سوژه‌های غیردقیق دولت را تخریب می‌کنند؛ رسانه‌ها و جریانات سیاسی باید این فرصت را به مردم بدهند که گفتمان اعتدال را هم تجربه کنند.
صادق در خصوص ارزیابی عملکرد رسانه ملی در حوزه انتشار خدمات دولت ابراز امیدواری کرد: رسانه ملی در دوره مسئولیت جدید خود فرصت بهتری را به انتخاب مردم بدهد و فقط در قواره رسانه ملی ظاهر شود. وی بر لزوم ارتقاء دانش رسانه‌ای در جامعه تاکید و بیان کرد: این امر باعث می‌شود مردم توان تشخیص سره را از ناسره پیدا کنند تا عملیات روانی و حرف‌های پوشالی جای حقایق را در جامعه نگیرد.

نامه 100 نماینده مجلس، وجود خارجی ندارد
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با بیان اینکه نامه ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر توهین رئیس‌جمهور به منتقدان، وجود خارجی ندارد و همه این اقدامات عملیات روانی علیه دولت است، افزود: عده‌ای که فقط به دنبال مطرح کردن خود هستند، تمام سخنان رئیس‌جمهور را در نشست‌های مختلف با اهداف خاصی فهرست و در رسانه‌های مختلف منتشر کردند و مدعی شدند که ۱۰۰ نماینده مجلس آن را تایید کرده‌اند درحالی‌که اسامی این نمایندگان وجود خارجی ندارد.

دولت مدعی کاهش قیمت‌ها نیست
صادق با بیان اینکه دولت یازدهم هیچ‌گاه مدعی نشده که قیمت کالاها را کاهش داده است، اظهار کرد: دولت شیب افزایش قیمت را کنترل کرده است؛ شیب افزایش قیمت در سال‌های 90 و 91 تقریبا 45 درصد بود و این دولت از آغاز فعالیتش وعده داد که تا پایان سال 92 این شیب را کاهش دهد؛ دولت هم در پایان سال گذشته و هم امسال در کاهش شیب افزایش قیمت‌ها موفق بوده و این شیب را به 25 درصد و اکنون به 15.8 درصد رسانده است.
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور با بیان اینکه مرکز آمار ایران بر اساس بررسی‌های خود روی قیمت ۴۶۰ قلم کالا از بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه امسال، کاهش شیب قیمت آن‌ها را به ۱۵.۸ درصد تایید کرده است، گفت: تا زمانی که تولید رونق نگیرد و توزیع درآمد و تمکن مالی مردم بیشتر نشود، نمی‌توان شاهد کاهش قیمت کالاها بود؛ اکنون کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه و کاهش قیمت جهانی نفت قرار دارد؛ دولت به رغم اینکه وارث بسیاری از مشکلات اقتصادی دولت پیشین بوده، موفق شده است قیمت برخی اقلام مانند داروهای خارجی و تجهیزات بیمارستانی ویژه بیماران خاص را کاهش دهد.
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون چگونگی افزایش قیمت نان خاطرنشان کرد: افزایش 30 درصدی قیمت نان بنا به خواسته صنف نانوایان بود که مدعی شدند قیمت نان به مدت سه سال تغییری نکرده و با این وضعیت قادر به تولید نان نیستند؛ افزایش قیمت تمام‌شده نان باعث شد که قیمت محصول نهایی در برخی شهرها بیش از 30 درصد مصوب دولت و حتی تا 40 درصد افزایش یابد؛ به هر حال آنچه دولت مصوب کرده افزایش 30 درصدی قیمت نان بوده و رسیدگی به قیمت‌های بالا در این خصوص همکاری تعزیرات حکومتی را می‌طلبد که اکنون توسط دولت در حال پیگیری است.
هماهنگی دولت و مجلس
برای حذف یارانه ثروتمندان
صادق با بیان اینکه دولت و مجلس برای حذف خانوارهای ثروتمند از یارانه نقدی هماهنگ هستند، لذا تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌‎اند، عنوان کرد: امسال دولت ۵۹ هزار میلیارد تومان را به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده است؛ برای پرداخت یارانه نقدی دولت اقدام به ثبت‌نام مجدد از مردم کرد و از ثروتمندان خواست داوطلبانه خود را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کنند؛ اما کمتر از دو میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف دادند. وی افزود: پرداخت یارانه در حالی انجام می‌شود که دولت برای تامین آن از بودجه عمومی برداشت کرده است، ضمن اینکه طرح تحول نظام سلامت را با هزینه‌های سنگین خود در دست اجرا داشت، لذا فشار مضاعفی بر دولت در تامین یارانه نقدی مردم وارد شد.
مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور گفت: در قانون بودجه از مجموع 44 هزار میلیارد تومانی که برای پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال 1394 قرار داده شده، پنج هزار میلیارد تومان سهم تولید و 39 هزار میلیارد تومان سهم مردم است؛ بر اساس این قانون که از سال آینده اجرا می‌شود، بخشی از ثروتمندان یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند.