هاوکینگ: هوش مصنوعی تهدیدی برای نسل بشر
هوش مصنوعی یکی از دستاوردهای اخیر بشر در حوزه فناوری است. نمونه‌هایی از این پیشرفت را در فیلم‌های تخیلی مثل ترمیناتور مشاهده کردیم. گرچه این پیشرفت می‌تواند کمک‌های بسیاری به بشر در انجام کارهای روزمره و حتی پیچیده کند، اما استفان هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی معتقد است اگر بشر به هوش مصنوعی کامل دست پیدا کند، ممکن است تهدیدی جدی برای نسل انسان‌‌ها به وجود آید. به اعتقاد هاوکینگ، اگر هوش مصنوعی توسعه پیدا کند، به حدی می‌رسد که آنها می‌توانند خود را تکثیر کنند و ممکن است برای بشر خطرناک باشد. با این حال، دانشمندان در این خصوص دو دسته هستند: عده‌ای موافق نظر هاوکینگ هستند، اما عده‌ای با آن مخالفند.
در گروه موافقان، افراد اظهار می‌کنند روبات‌هایی که مثلا قرار است در خودروهای بدون سرنشین یا برخی عملیات نظامی نظیر خنثی کردن مین فعالیت کنند، توانایی یادگیری و پیشرفت از نظر هوش نیز دارند. آنها می‌توانند در آینده باهوش‌تر از انسان‌‌ها عمل کنند و خطرات احتمالی در پی خواهند داشت.
این در شرایطی است که برخی محققان مخالف این موضوع هستند و معتقدند هاوکینگ هیچ داده و سند محکمی برای اثبات ادعای خود ندارد. به گفته آنها، این روبات‌ها گرچه بسیار هوشمند هستند و می‌توانند کارهای متفاوتی انجام دهند، اما در نهایت یک انسان است که آنها را هدایت می‌کند و در نتیجه هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌صورت مستقل فعالیت غیرقابل کنترلی داشته باشد.