برای خرید پساب زرین شهر و مبارکه پیشقدم بوده ایم
دنیای اقتصاد: مهندس اشتری مدیر ایمنی، بهداشت ومحیط زیست فولاد مبارکه گقت: فولاد مبارکه از مدتها قبل برای قطع برداشت آب صنعتی خود از زاینده رود با انعقاد قرارداد خرید پساب های شهرستان های زرین شهر و مبارکه پیشقدم شده است.

وی ادامه داد: در صنایع فولاد آب به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرد بخشی از آب به عنوان ماده اولیه در تولید و بخش مهم تر و بیشتری از آن در سیستم خنک کاری تجهیزات و محصول به کار گرفته می شود که این بخش به تصفیه مجدد و بازچرخانی نیاز دارد و چون حاوی ذرات معلق هستند به عنوان پساب از آن یاد می شود.
به دلایل مختلفی از جمله اینکه آب موهبت الهی است و اکنون هم با محدودیت در این زمینه مواجه هستیم،
از همان آغاز بهره برداری سیستم تصفیه مجدد در فولاد مبارکه تعریف شد که مجموع اقدامات انجام شده به این انجامیده که هم کاهش 66 درصدی در برداشت آب و هم کاهش تولید پساب را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در فولاد مبارکه بر کیفیت پسابها هم تأکید فراوانی شده است چرا که این آب ها بعضاً تا 9 بار مجدداً در سیکل تولید بازچرخانده می شوند به گونه ای که در خطوط نورد سرد پساب ها در سیستم های تصفیه خانه ای با ظرفیت 7 هزار متر مکعب در روز تصفیه می گردند همچنین سیستم بسیار گسترده پساب صنعتی فولاد مبارکه با 1300 متر مکعب در ساعت تصفیه پسابها را بر عهده دارد و پساب های بهداشتی با ظرفیت 70 متر مکعب در ساعت در تصفیه خانه پساب بهداشتی تصفیه می شوند پسابهای شیمیایی در تصفیه خانه مجزای دیگری با ظرفیت 10 متر مکعب در ساعت تصفیه و باز چرخانی می شوند.

اشتری خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه از مدتها قبل برای کم کردن برداشت آب صنعتی خود از زاینده رود با انعقاد قرارداد خرید پساب های شهرستانهای زرین شهر و مبارکه پیشقدم شده است اگر چه کار بسیار مشکل و هزینه بری است اما این اراده در فولاد مبارکه وجود دارد تا این اقدام عملیاتی شود.