جایگاه فولاد مبارکه در صنعت فولاد
بر اساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی، فولاد مبارکه به لحاظ تولید محصول رتبه نخست را دارا بوده و حدود 45 درصد از تولید داخل را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مزیت‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان شامل «سرمایه‌گذاری مناسب »، «ظرفیت تولید رو به توسعه»، «تولید محصولات منحصربه فردRH-TOP »، «حاشیه سود بالا»، است که تا سال‌ها بعد نیز سودآوری این شرکت و ارزندگی سهام آن را تضمین می‌کند. فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور در اسفند ماه 1385 در بورس پذیرفته شد.خط تولید پیوسته این شرکت از ماده اولیه (کنستانتره سنگ آهن) تا تولید محصولات نهایی ( انواع ورق فولادی) می‌باشد. همچنین ظرفیت عملی تولید تا مرز 6 میلیون تن در سال بوده و اجرای طرح‌های توسعه تا سال 94 تولید شرکت را به حدود 8 میلیون تن در سال افزایش می‌دهد. روش تولید احیای مستقیم (کوره قوس الکتریکی) است که در این روش سنگ آهن به وسیله گاز طبیعی (CH4) احیا می‌شود و به علت وجود منابع غنی گاز در کشور این روش مورد توجه می‌باشد. حدود 7 درصد فولاد دنیا با این روش تولید می‌شود. در همین حال پیش‌بینی شرکت از عملکرد سال 93 نشان می‌دهد که فروش کل سال بالغ بر 10 هزار و 500 میلیارد تومان و سود هر سهم نیز معادل 508 ریال خواهد بود که طی شش ماهه اول سال 93 معادل 59 درصد سود تحقق یافته است. در خصوص عملکرد سال 93 و برآوردهای شرکت نکات زیر قابل توجه می‌باشد:
۱- صورت منابع و مصارف ارزی نشان می‌دهد که تراز ارزی شرکت معادل ۴۹۳ میلیون دلار مثبت است.
2- نرخ تسعیر ارز 2.650 تومان در حساب‌ها لحاظ شده است که حاوی پتانسیلی برای افزایش سود هر سهم شرکت حدود حداقل 10 درصد می‌باشد. 3- طرح‌های توسعه شرکت در سال 94 ظرفیت تولید را حدود 2 میلیون تن افزایش می‌دهد که در صورت تثبیت سایر شرایط اقتصادی انتظار می‌رود سود سال 94 حداقل 25 الی 30 درصد بیشتر از سال 93 باشد.
۴- حدود نیمی‌از محصولات فولادی از خارج وارد شده ضمن اینکه طبق برنامه پنجم توسعه باید کل تولید در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد. با توجه به وجود تقاضای کافی در داخل و مزایای اقتصادی در صنعت فولاد از جمله گاز طبیعی و منابع سنگ آهن، بازار مصرف مناسبی برای محصولات این شرکت وجود دارد.
5- فولاد مبارکه دارای پرتفویی بوده که در صورت پذیرش هر یک از شرکت‌های سرمایه پذیر ( ازجمله فولاد هرمزگان جنوب) در بازار بورس پتانسیل و سود مناسبی در شرکت ایجاد خواهد کرد.
پتانسیل موجود در رشد عملکرد فولاد مبارکه
الف- امکان تحقق سود حاصل از تسعیر نرخ ( حدودا به ازای هر سهم 50 ریال که تعدیل مثبت 10 درصدی را به‌همراه دارد)
ب- طرحهای توسعه سود آور در سال ۹۴ و سال‌های بعد که ظرفیت شرکت را بیش از ۲ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.
ج- در رابطه با برق و آب که از نگرانی‌های اساسی هستند، شرکت در حال اجرای طرح‌هایی برای انتقال و تصفیه آب و همچنین تامین تجهیزات برق و خرید دیماند می‌باشد.