یک آذری، یک کرد، یک عرب، یک ارمنی، دو ایرانی-آلمانی، یک ایرانی-هلندی، یک ایرانی-آمریکایی. 9 لژیونر، چهار پرسپولیسی، سه استقلالی، دو سپاهانی، یک فولادی، یک تراکتوری، یک نفتی. چهار جنوبی، سه شمالی، دو اصفهانی. کی‌روش 23 بازیکن را برای نمایندگی ایران در برزیل دستچین کرده است. 23 بازیکنی که چشم همه ایرانی به ساق‌هایشان خواهد بود تا یکبار دیگر در یک «خرداد» دیگر خیابان‌ها را مملو از مردمی کنند که فریاد «ایران، ایران» سر می‌دهند. رحمان احمدیpic1
سن: ۳۳
بازی ملی: 10
قیمت تقریبی:
500 هزار یورو
موقعیت‌شناس. شاید این صفت بیشتر به‌کار یک مهاجم بیاید تا یک دروازه‌بان اما رحمان از این ویژگی خود بهترین استفاده را برده است.
دروازه‌بانی که از زمان حضور برانکو در ایران تا یکسال قبل، یک خط در میان به تیم ملی دعوت می‌شد و همیشه روی نیمکت می‌نشست، بعد از قهر مهدی رحمتی فهمید باید مهم‌ترین «گل» زندگی خود را بزند. سه بازی آخر تیم ملی و سه کلین‌شیت از رحمان، تیم ملی را به جام جهانی برد و پیراهن شماره یک را به دروازه‌بان نوشهری هدیه داد.
بازی کردن در جام جهانی در آخرین سال‌های بازیگری، لیاقت دروازه‌بانی است که هیچ وقت جا نزد!




دانیال داوریpic2
سن: ۲۶
بازی ملی: 4
قیمت تقریبی:
25/1 میلیون یورو
بهترین بازیکن نیم فصل اول تیمش در بوندس لیگا بود اما یکی از ۱۰ گل فاجعه این فصل هم به نام او ثبت شده. وقتی که در جام جهانی ۲۰۰۶ در ورزشگاه کومرتسبانک شهر فرانکفورت همراه خانواده‌اش بازی ایران - پرتغال را از روی سکوها نگاه می‌کرد از ذهنش هم خطور نمی‌کرد که هشت سال بعد با پیراهن ایران به برزیل برود. سوشا مکانی که اخیرا از تیم ملی خط خورده، در محفلی خصوصی گفته دانیال آنقدر در تمرین‌ها بد بوده که محال است کی روش او را جای رحمان احمدی درون دروازه بگذارد. اما نقطه قوت دانیال که آلمانی‌ها به او لقب «تانک» را داده‌اند: در تک به تک‌ها فوق‌العاده است.



علیرضا حقیقیpic۳
سن: 26
بازی ملی: ۵
قیمت تقریبی:
۳۵۰ هزار یورو

یک بار در ۱۷ سالگی پنالتی علی دایی را گرفت و هنوز نان همان پنالتی را می‌خورد.
حقیقی خوش قدوقامت است اما همه مربیانی که به او اعتماد کرده‌اند را پشیمان کرده است. بعد از یک فصل سکونشینی در روبین کازان، یک نیم فصل نیمکت‌نشینی در پرسپولیس را تاب نیاورد و به لیگ دو پرتغال رفت. آنجا دروازه‌بان فیکس تیمش بود و گل‌های زیادی هم خورد.
میان همه بازیکنان فهرست تیم ملی او کمترین شانس را برای بازی کردن در جام جهانی دارد. حضور او در جام جهانی آنقدر عجیب بود.



سیدجلال حسینیpic۴
سن: 32
بازی ملی: ۸۴
قیمت تقریبی:
۲ میلیون یورو

در همه دقایق ۱۶ بازی مرحله انتخابی جام جهانی در ترکیب تیم ملی بوده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، در همه دقایقی که ایران در جام جهانی حاضر باشد، او را هم در ترکیب اصلی خواهیم دید. باثبات‌ترین مدافع تیم ملی در بازی با کره‌جنوبی به خوبی از پس غول ۱۹۸ سانتی‌متری خط حمله چشم بادامی برآمد و در جام جهانی هم باید ادین ژکو، مهاجم سرشناس بوسنی را مهار کند. ضریب اشتباهات پایین سیدجلال، خط دفاعی را به نقطه اتکا تیم ملی تبدیل کرده است.



پژمان منتظریpic۵
سن: 30
بازی ملی: ۲۱
قیمت تقریبی:
۲/۱ میلیون یورو

باهوش‌ترین مدافع تیم ملی. بعد از خداحافظی یحیی گل‌محمدی در آخرین جام جهانی که ایران در آن حاضر بود، هیچ وقت مدافعی با قدرت بازیخوانی بالا در تیم ملی نداشتیم. تا اینکه کی‌روش آمد و پژمان را مدافع فیکس تیمش کرد. مدافع اهوازی که از محصولات باشگاه فولاد است، قابلیت بازی در قلب خط دفاعی و سمت راست زمین را دارد و همین توانایی او، به کی‌روش این اجازه را داده تا ترکیب‌های مختلفی را در خط دفاعی ایران به‌کار بگیرد. پژمان از آن دست مدافعانی است که بالا و پایین ندارند و گاف‌های بزرگ نمی‌دهند و همیشه در یک سطح قابل قبول بازی کرده؛ همیشه مطمئن.



امیرحسین صادقیpic۶
سن: 32
بازی ملی: ۱۶
قیمت تقریبی:
۷۵۰ هزار یورو
هیچ‌کدام از بازیکنان تیم ملی به اندازه امیرحسین پتانسیل اخراج شدن در جام جهانی را ندارند.
مدافع چپ پایی که محکم و خشن بازی می‌کند. امیرحسین صادقی هم مانند رحمان احمدی با درخشش در بازی برابر کره‌جنوبی جایگاه خود را در تیم ملی محکم کرده است. هرچند، فصلی ناامید کننده را در استقلال سپری کرده اما آنقدر در بازی هوایی مسلط است که کی‌روش از گاف‌های بزرگش چشم‌پوشی کند. صادقی که در جام جهانی قبلی هم عضو تیم ملی بوده، در بازی با بوسنی به احتمال زیاد در ترکیب اصلی تیم ملی قرار خواهد گرفت.



احمد آل نعمهpic۷
سن: 31
بازی ملی: ۹
قیمت تقریبی:
۴۵۰ هزار یورو
باید مدیون زلاتکو کرانچار باشد که شجاع خلیل‌زاده را به موقع تحویل تیم ملی نداد.
حالا شجاع پای تلویزیون نشسته و احمد آل‌نعمه که فصل فوق‌العاده‌ای را با باشگاه نفت تهران سپری کرده، جای او همراه تیم ملی به برزیل رفته است.
آل نعمه اگرچه کمی کند به نظر می‌رسد اما شوت‌های پای چپش کُشنده است، تکل‌های سالم می‌زند و در سرزنی و درگیری‌های فیزیکی پا پس نمی‌کشد.



استیون بیت آشورpic8
سن: ۲۷
بازی ملی: 6
قیمت تقریبی:
500 هزار یورو

جذاب‌ترین بازیکن تیم ملی برای رسانه‌های سیاسی دنیا.
بیت آشور فرزند والدینی مسلمان و مسیحی است و ملیتی ایرانی-آمریکایی دارد.
او بارها سوژه گزارش‌نویسان رسانه‌های اروپایی شده. «اگر در سال 1998 ایران بازی قرن را از شیطان بزرگ برد، حالا این تیم بازیکنی را در ترکیبش دارد که در آمریکا زندگی
می‌کند.»
بیت آشور که در تمرین‌های تیم ملی آمریکا هم شرکت کرده، هنوز به آسانی فارسی صحبت نمی‌کند.



حسین ماهینیpic9
سن: ۲۷
بازی ملی: 21
قیمت تقریبی:
750 هزار یورو
پسر دوست داشتنی بوشهر، در سمت راست خط دفاعی تیم ملی سه رقیب سرسخت دارد؛ بیت آشور، منتظری و خسرو حیدری.
ماهینی اگر قرار است در جام جهانی بازی کند، شاید به عنوان مدافع چپ شانس بیشتری داشته باشد.
مهرداد پولادی و هاشم بیک‌زاده، دو مدافع چپ تیم ملی با مصدومیتی جزئی به برزیل رفته‌اند و اگر اتفاقی برایشان بیفتد، کی روش بیشتر از هر کسی روی ماهینی برای پرکردن جای آنها حساب می‌کند.



مهرداد پولادیpic۱۰
سن: 27
بازی ملی: ۱۹
قیمت تقریبی:
۵۰۰ هزار یورو

یک مدافع جنجالی که تا پیش از حضور کی روش در ایران، هافبک بوده اما مرد پرتغالی بعد از تماشای بازی او، به این نتیجه رسید که باید از پولادی یک دفاع چپ ساخت.
با این تغییر پست، پولادی حالا یکی از نفرات اصلی تیم ملی است. پاهایش را نمی‌دزدد و با تمام قدرت به توپ حمله می‌کند.
خوب تکل می‌زند و به خوبی به حملات تیم کمک می‌کند و از همه مهم‌تر شوت‌های سنگینی دارد.



هاشم بیک‌زادهpic۱۱
سن: 30
بازی ملی: ۱۷
قیمت تقریبی:
۷۰۰ هزار یورو
چهره ویژه ایران در جام جهانی. مدافع راست پایی که در سمت چپ بازی می‌کند.
خیلی‌ها او را بازیکن توانایی نمی‌دانند، اما هم کی روش و هم مربی تیم باشگاهی‌اش، قلعه‌نویی به او اطمینان کامل دارند.
قرار است در جام جهانی مسی را مهار کند و آنقدر برای این رویارویی لحظه شماری می‌کند که به خوبی از پس مصدومیت نابهنگامش در اردوی اتریش برآمده و خود را به جام جهانی رسانده
است.


جواد نکونامpic12
سن: ۳۳
بازی ملی: 139
قیمت تقریبی:
2/1 میلیون یورو
کاپیتان تیم ملی. بیشترین بازی و بیشترین گل ملی را میان بازیکنان فعلی ایران دارد.
جواد نکونام در لالیگا به ایکر کاسیاس گل زده و حالا دنبال گلزنی در جام جهانی است. هافبک دفاعی تیم ملی که با شم بالای گلزنی‌اش، یکی از امیدهای کی روش برای رسیدن به گل هنگام ضربات ایستگاهی و کرنرها است.
نکونام البته در این سال‌ها کمی افت کرده و نگرانی‌هایی در رابطه با میزان دوندگی‌اش در زمین وجود دارد.


آندرانیک تیموریانpic13
سن: ۳۱
بازی ملی: 78
قیمت تقریبی:
2 میلیون یورو
برای جنگیدن زاده شده است. پیروز در همه نبردهای تن به تن. با خشونتی ذاتی و اشتیاقی وصف ناپذیر برای پیروز شدن.
آندرانیک در جام جهانی 2006 درحالی‌که هنوز یکسال از حضورش در تیم ملی نمی‌گذشت، بهترین بازیکن ایران بود و با بازی‌های درخشانش به لیگ برتر انگلیس پیوست.
پسر ارمنی ایران که با ساعدی شکسته ۶۰ دقیقه در اولسان جنگید و تیم ملی را به جام جهانی رساند، مایه دلگرمی کی روش در برزیل خواهد بود.


رضا حقیقیpic14
سن: ۲۵
بازی ملی: 7
قیمت تقریبی:
800 هزار یورو
با ۱۹۴ سانتی‌متر قد، بلندقامت‌ترین فوتبالیست گروه F جام جهانی است؛ البته بدون در نظر گرفتن دروازه‌بان‌ها! یک هافبک دفاعی مطمئن که هرچه به جام جهانی نزدیک‌تر شدیم، او هم به ترکیب اصلی تیم ملی نزدیک‌تر شد.
رضا حقیقی شاندیز حالا پیراهنی را بر تن می‌کند که در دوره قبلی جام جهانی بر تن علی کریمی بوده. با پاس‌های قطری دقیق و مثال زدنی و توانایی بالا در توپ ربایی از هافبک‌های حریف، حقیقی شاید سورپرایز کی‌روش در جام جهانی باشد. درخشش در جام جهانی او را به رویایش خواهد رساند؛ لژیونر شدن در باشگاه‌های اروپایی.



قاسم حدادی‌فرpic15
سن: ۳۰
بازی ملی: 16
قیمت تقریبی:
500 هزار یورو
کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بعد از فصل فاجعه‌بار ذوب‌آهن، قاسم حدادی فر هم مسافر برزیل شود.
پسر آرام اصفهان، اما در تمرین‌های تیم ملی آنقدر خوب بود که کی روش او را در تیم حفظ کند و خلعتبری را خط بزند.
حدادی فر یک هافبک طراح است که به خوبی به بازی ریتم می‌دهد و شوت‌های زمینی پای چپش هم حسابی خطرناک است. با حضور او حالا تعداد چپ پاهای تیم ملی به ۶ نفر رسیده است.



بختیار رحمانیpic۱۶
سن: 22
بازی ملی: ۴
قیمت تقریبی:
۵/۱ میلیون یورو
دلیل اصلی قهرمانی فولاد در لیگ برتر ایران.
کاپیتان کرد و ۲۲ ساله فولاد شاید مدرن‌ترین فوتبال را میان همه بازیکنان فعلی تیم ملی بازی کند.
یک هافبک خلاق با پاس‌های عمقی زهردار که اسلحه خطرناکی برای ضدحمله است. بختیار در زدن ضربات ایستگاهی و ارسال کرنرها تبحر دارد و خوب هم گل می‌زند. بزرگ‌ترین مشکل او کمبود اعتماد به نفس در بازی‌های بزرگ است.
بختیار حتی بعد از اینکه در عین شایستگی در لیست مسافران برزیل قرار گرفت، گفت: «باورم نمی‌شد به جام جهانی بروم.»



خسرو حیدریpic۱۷
سن: 30
بازی ملی: ۴۸
قیمت تقریبی:
۵/۱ میلیون یورو
این بار وظیفه جدیدی به او محول شده.
خسرو در جام جهانی احتمالا دیگر در دفاع راست بازی نمی‌کند و به عنوان یک هافبک به زمین خواهد رفت. او باید از معدود موقعیت‌های ایران در این جام برای مهاجمان پاس گل بسازد. سبک بازی خسرو بیش از هر کسی، یادآور بازی جواد زرینچه است.
شاید امسال او با یک سانتر دقیق، یک پیروزی ارزشمند را برای ایران رقم بزند. درست مانند کاری که زرینچه در جام جهانی 1998 کرد.


احسان حاج صفیpic۱۸
سن: 24
بازی ملی: ۶۱
قیمت تقریبی:
۸۰۰ هزار یورو
در 18 سالگی برای سپاهان در فینال جام باشگاه‌های آسیا بازی کرد و در 19 سالگی پیراهن تیم ملی را پوشید.
زمانی از او به‌عنوان یکی از ۱۰ استعداد برتر قاره یاد می‌شد، اما یک تصمیم اشتباه روند پرشتاب رشد احسان را متوقف کرد. امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفت حاج صفی را در پست دفاع چپ بازی دهد و همین مساله باعث درجا زدن او شد.
امسال اما کرانچار او را به خط هافبک منتقل کرد؛ همان‌جایی که باید بازی کند. احسان در پست خودش دوباره درخشید و حالا یکی از هافبک‌های تیم ملی در برزیل است.



مسعود شجاعیpic19
سن: ۲۹
بازی ملی: 49
قیمت تقریبی:
2/1 میلیون یورو
تکنیک خوبی دارد؛ اما اشتباهات بزرگی از او سر می‌زند.
در بازی با کره در روزی که تیم ملی نیاز به پیروزی داشت، از زمین اخراج شد و تیم را ده‌نفره کرد. در بازی با قطر هم درحالی‌که ایران با یک گل پیش بود، یک پنالتی بچگانه کرد که از چشم داور دور ماند.
در جام جهانی اما مسعود شجاعی فرصتی برای اشتباه کردن ندارد؛ جز اینکه بخواهد بلایی بر سرش بیاید که هشت سال قبل بر سر میرزاپور آمد. باوجود همه انتقادهایی که می‌شود، نکته مهم این است که کی‌روش بازی او را قبول دارد.


اشکان دژاگهpic20
سن: ۲۸
بازی ملی: 13
قیمت تقریبی:
3 میلیون یورو
«اشکان به جای اینکه شوت بزند، خمپاره سمت دروازه اورتون زد و آنهایی که این گل را دیدند حتما به این موضوع فکر کردند که استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی توسط افراد غیرنظامی باید ممنوع شود.»
این وصف گراهام مک آری، ورزشی‌نویس انگلیسی از یکی از گل‌های دژاگه است. محبوب‌ترین بازیکن تیم ملی ایران و البته ارزشمندترین آنها.
دژاگه در تیم ملی جوانان آلمان همبازی مانوئل نویر و مسعود اوزیل بوده. او یک سروگردن از فوتبال ایران بالاتر است.




رضا قوچان‌نژادpic21
سن: ۲۶
بازی ملی: 9
قیمت تقریبی:
یک میلیون یورو
با گل‌های متوالی خود ایران را به جام جهانی رساند.
مهاجمی که وقتی به تیم ملی دعوت شد، پرویز مظلومی معتقد بود در کوچه پس کوچه‌های ایران بازیکنی بهتر از او زیاد پیدا می‌شود؛ اما رضا قوچان نژاد خیلی زود شایستگی خود را به ایرانی‌ها اثبات کرد.
رضا را به داور شوکر، مهاجم افسانه‌ای تیم ملی کرواسی تشبیه کرده‌اند. مانند شوکر چپ پا و ترکه‌ای است، مانند او گل‌های حساس می‌زند و البته ویولن می‌نوازد. گوچی امید اول ایران برای گل زدن در جام جهانی است.




کریم انصاری‌فردpic22
سن: ۲۴
بازی ملی: 41
قیمت تقریبی:
یک میلیون یورو

گلزن اردبیلی که شماره ده را بر تن می‌کند. او وارث علی دایی، مهاجم بی‌بدیل فوتبال ایران است.
انصاری فرد که در ۱۸ سالگی برای اولین بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفت، بعد از یک فصل فاجعه آمیز در پرسپولیس از تیم ملی دور شد؛ اما امسال زیر نظر مجید جلالی در تراکتورسازی احیا شد و بعد از آقای گلی در لیگ برتر به تیم ملی برگشت.
دو گل آخر تیم ملی در بازی‌های دوستانه را کریم زده است؛ بازیکنی که بیشتر از دیگر ملی پوشان ایرانی شانس لژیونر شدن بعد از جام جهانی را دارد.





علیرضا جهانبخشpic23

سن: 20
بازی ملی: ۶
قیمت تقریبی:
یک میلیون یورو

یک سال قبل آرزویش بود که به تیم ملی دعوت شود.
این یک سال را آنقدر درست پیش رفت که حالا او را یکی از پدیده‌های جوان جام جهانی می‌دانند. علیرضا جهانبخش بعد از یک فصل درخشان در لیگ هلند، به تیم ملی دعوت شد و در معدود بازی‌هایی که برای ایران به میدان رفت، توانایی‌های خود را به کی‌روش اثبات کرد.
جهانبخش مورد توجه آژاکس و منچستریونایتد قرار گرفته و با درخشش در جام جهانی می‌تواند به یک باشگاه بزرگ اروپایی نقل مکان کند.