راهکارهای مالی، اعتباری و بانکی به روش ایرانسل
امروزه با پیشرفت فناوری ارتباطی شاهد تحول بازارهای تجاری و کسب و کارهای مختلف هستیم. در واقع تمامی نهاد‌های در گیر در سیستم اقتصادی کشور برای کسب سود و رقابتی کردن بیشتر بازار، در تلاش برای تغییر زیرساخت‌های ارتباطی‌خود، از طریق گذر از فرایند سنتی به فرایند نوین ارتباطی هستند. همین شرایط باعث شده تا شرکت ایرانسل با شناسایی نیاز‌ شرکت‌ها، صنایع، بنگاه‌های مالی و به طور کلی بازیگران فضای کسب و کار، محصولات و راهکارهای گوناگونی را ارائه کند. این راهکارها را می‌توان در پنج گروه اصلی «راهکارهای امنیت ارتباطات و نگهداشت داده»، «راهکارهای بهبود ارتباطات»، «راهکارهای مدیریت هزینه»، «راهکارهای آگاهی‌رسانی و تبلیغ» و «راهکارهای دسترسی مستمر» تقسیم‌بندی کرد. در گزارش زیر راهکار‌های ایرانسل برای صنایع مالی، اعتباری و بانک‌ها را معرفی می‌کنیم.

راهکارهای ایرانسل برای صنایع مالی، اعتباری و بانک‌ها
پیشرفت چشمگیر صنایع مخابراتی و بخصوص صنایع مرتبط با تلفن‌همراه، فضای جدیدی را به روی صنایع مالی و بانکداری نظیر بیمه، بورس، بانک و... گشوده است. افزایش سهولت و دسترسی به خدمات مالی و اعتباری و همچنین استقبال دارندگان تلفن همراه به خدمات تبادل مالی از طریق تلفن، باعث شده که ایده بانکداری همراه با استقبال چشمگیری از سوی ذی‌نفعان این صنعت مواجه شود.
اگرچه راهکارهای بانکداری همراه، مزایای بسیاری برای صنایع مالی و اعتباری دارد، اما پیاده‌سازی این راهکارها با چالش‌هایی نیز همراه است. همین امر، شرایط پیشروی به سوی بانکداری همراه در کشور را با کندی همراه کرده است.
تنوع سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه، تضمین ایمنی تراکنش‌ها و حفظ حریم شخصی کاربران، پذیرش عمومی، شخصی‌سازی خدمات مالی واعتباری، توزیع نرم‌افزار در بین مخاطبان و... از جمله چالش‌های اصلی حوزه بانکداری همراه است. اما شرکت ایرانسل با در نظر داشتن این چالش‌ها و همچنین با استفاده از تجربیات بین‌المللی، اقدام به ارائه راهکارهایی برای موسسات مالی و اعتباری کرده است.

بانکداری همراه امن با استفاده از بستر USSD امن
این سرویس با هدف ارائه راهکاری که روی تمامی دستگاه‌های تلفن‌همراه قابل استفاده باشد و همچنین امنیت و حریم شخصیی مصرف‌کنندگان نهایی نیز حفظ شود، برای موسسات مالی واعتباری، بیمه‌ها و کارگزاری‌ها طراحی شده است. امینت این راهکار توسط رمزنگاری ارتباط USSD مبتنی بر برنامه کاربردی نصب شده روی سیم‌کارت امکان‌پذیر شده است.
شرکت‌‌های فعال در این صنعت می‌‌توانند با تهیه یک کد از ایرانسل، انواع سرویس‌های اطلاعاتی و تراکنش مالی را به مشتریان خود ارائه کنند. اما یکی از مزایای جالب این سرویس، عدم نیاز به طراحی و توزیع نرم‌افزار است. در واقع با کمک این سرویس مشتریان بانک‌ها، با هر نوع گوشی همراه، می‌توانند به خدمات بانک خود دسترسی داشته باشند. از نمونه‌های موفق استفاده از این سرویس در صنایع مالی و اعتباری می‌توان به سرویس «امپاد» بانک پاسارگاد اشاره کرد.

بستر امن ارتباطی
حفظ امنیت اطلاعات منتقل شده بین شعب موسسات مالی و اعتباری و همچنین اطلاعات دستگاه‌های فروش سیار و خودپرداز با دفاتر مرکزی بانک‌ها و موسسات مالی، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر ایرانسل با ارائه سرویس‌های VPN و APN به موسسات مالی و اعتباری کمک می‌کند تا اطلاعات حیاتی خود را از یک کانال امن و کد‌گذاری شده، بدون وابستگی به اینترنت و بر بستر تکنولوژی‌های بی‌سیم انتقال دهند.
در حال حاضر برخی بانک‌ها مانند بانک انصار، از این سرویس روی پایانه‌های خرید سیار خود استفاده می‌کند. همچنین بیمه ایران نیز از این سرویس برای ارتباط با نمایندگان سیار خود استفاده می‌کند.

مکان‌یاب ایرانسل
بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند با قرار دادن مکان شعب خود روی این سرویس، به مشتریان خود کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به نزدیک‌ترین شعبه آن‌ها دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، مشتریان این موسسات در کمترین زمان به خدمات مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

رمز یکبار‌ مصرف
مشتریان موسسات مالی و اعتباری برای استفاده رمز یکبار مصرف، باید سخت‌افزار تولید نرم‌افزار یکبار مصرف را تهیه کنند که هزینه قابل توجهی را به موسسات مالی و مشتریان آن‌ها تحمیل می‌کند. اما با استفاده از سرویس تولید رمز یکبار مصرف ایرانسل، مشتریان بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند تنها با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانسل در هر مکان و زمانی این رمز را دریافت کنند. روش کار این سرویس به این شکل است که کلید رمزنگاری تولید شده توسط موسسه، بصورت ATO توسط ایرانسل روی سیم‌کارت کاربران موسسه قرار گرفته و مشتریان موسسات مالی و بانک‌ها قادر خواهند بود، رمز یک‌بار مصرف تولید شده را روی گوشی تلفن همراه خود دریافت کنند.

خبرنامه مالی و اعتباری
بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، برای توسعه بازار و کسب سود خود باید ارتباط مستمر و دوسویه با مشتریان و کارمندان خود داشته باشند. این گروه باید بتوانند در کمترین زمان ممکن اخبار و اطلاعیه‌های جدید را به مشتریان و کارمندان خود منتقل کنند. موسسات فعال در این بخش می‌توانند با خریداری سرویس‌های مختلف اطلاع رسانی ایرانسل مانند سرویس پیامک انبوه تجاری، خبرنامه ایرانسل و اتصال آن به سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان خود، بر کیفیت ارتباطات خود با مشتریان و کارمندانشان بیافزایند.

مزایای راهکارهای ایرانسل برای موسسات مالی، اعتباری و بانک‌ها :
افزایش میزان و سهولت دسترسی مشتریان بانک‌ها به خدمات بانکی
کاهش هزینه و تسهیل عملیات بانکداری
بهره‌بردای از منابع درآمدی جدید
افزایش امنیت تراکنش های مالی
بهره‌گیری از وسعت جغرافیایی سطح پوشش اپراتور برای ارائه خدمات مالی
بهر ه‌گیری از زیرساخت‌های موجود اپراتور بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین